Mnoho lidí se totiž mylně domnívá, že koncovka výfuku zahnutá k zemi je jakýmsi charakteristickým znakem vozidel s naftovými motory. To ovšem není zpravidla úplná pravda, ačkoliv u dieselů toto řešení najdete zřejmě nejčastěji.

Použití ohnuté koncovky dolů je pak většinou řešením hned pro dva důležité problémy. Nejčastěji jde totiž o čistotu vašeho vozu a také spokojenost okolí.  

Výfuková koncovka u Škody Octavia RS.
Proč mají některá auta falešné koncovky výfuku?

Nešpiní se nárazník

Začneme hned vyvrácením faktu, že ohnuté koncovky k zemi se používají jen u vozidel s naftovými motory. U dieselů se sice s tímto řešením zřejmě poprvé začalo, ale postupně je výrobci začali montovat také u některých modelů s benzinovými motory.

Jelikož je ovšem známo, že dieselové motory zpravidla více „čmoudí“, automobilky začaly koncovky ohýbat dolů k zemi, aby proudící saze nešpinily zadní nárazník. Z tohoto důvodu ale můžete takové koncovky vidět rovněž u některých benzinových vozů. Kouř z výfuku prostě dokáže zadní část vozu zašpinit nehledě na použité palivo.   

Ilustrační foto.
Proč občas teče z výfuku voda? Vysvětlení je jednoduché, o závadu většinou nejde

Kouř a saze tolik neobtěžují okolí

V návaznosti na důvod zmíněný v odstavci výše je rovněž u koncovky ohnuté dolů výhoda, že saze, kouř a další "nevoňavé" i škodlivé částice směřují z výfukového potrubí přímo k zemi a tam se částečně zachytí. Alespoň trochu se tím limituje obtěžování okolí kouřem z vašeho auta.

U některých naftových vozů pak lze v poslední době vidět trend, kdy například značky BMW, Mercedes či Audi u svých modelů vybavených filtrem pevných částic (DPF) již používají klasicky rovně směřující výfukové koncovky. Stále účinnější DPF zařízení už totiž velké procento karcinogenních i jemných prachových částic bezpečně zachytí.

Bílý kouř z výfuku.
Kouř z výfuku může upozornit na vážný problém. Napoví vám barva, jak?

Na druhou stranu jen kvůli designu a stylingu u jistých modelů najdete i falešně rovné koncovky, které uvnitř skrývají původní vyústění výfuku pořád směrem dolů. Takové příklady najdete v galerii.