Úřad varuje před "explodujícími" střešními okny. Těchto případů přibývá

Představa, že nad vámi praskne panoramatické střešní okno a vás i vaše pasažéry zasypou tisíce malých kousků skla, je vyloženě děsivá. Americký úřad pro bezpečnost dopravy nicméně monitoruje přibývající počty případů, kdy k přesně takovému incidentu došlo.

Hyundai Veloster s panoramatickou střechou.
Hyundai Veloster s panoramatickou střechou.
Zdroj: Hyundai

Od roku 1995 eviduje NHTSA (National Highway Traffic and Safety Administration) celkem 859 případů střešních oken, která „explodovala“ bez zjevné příčiny. Samozřejmě, za 22 let je to poměrně málo případů, nicméně jejich četnost se dramaticky zvýšila v posledních letech. Konkrétně od roku 2011 se počet zvedl o 71 % a existuje prakticky jediné, přesto však nepotvrzené vysvětlení.

Dalo by se říci, že s příchodem aktuálního desetiletí prošly panoramatické střechy velkým boomem a vedle toho, že jsou stále žádanější, jsou také stále větší. A právě velikost skleněných střešních panelů se zdá být problémem.

Zejména v letním období a v oblastech, kde slunce pálí obzvláště výživně, se střešní panel při zahřátí poměrně značně roztáhne a zvětší svou plochu. Kovové části karoserie, ve kterých je usazen, ovšem nepovolí, což znamená, že se celé panoramatické okno „napruží“. Stačí potom sednout do rozpáleného auta, přejet větší nerovnost a jak se karoserie otřese a zakroutí, sklo praskne.

Svůj zážitek popisuje třeba majitel vozu Hyundai Veloster, kterému sklo prasklo za jízdy a on byl zasypán nespočtem skleněných střípků. „Spadla na mě sprcha skla. Dostal jsem se do práce se zkrvavenou rukou a čelem a díky bohu, že poblíž nebyla žádná další auta, když se to stalo,“ popsal.

Právě automobilka Hyundai vede tuto děsivou statistiku se 119 doloženými případy prasklé panoramatické střechy. Následuje Ford s 85 případy, Nissan s 82 případy a americký Scion (značka Toyoty, která už ale v USA nepůsobí) se 71 případy.

Vyvstává otázka, jak budou výrobci postupovat v zabezpečení svých prosklených střech. Pro začátek by bylo minimálně dobré, aby všichni výrobci potahovali sklo fólií, která zabrání roztříštění při rozbití. Určité legislativní kroky chystá i úřad NHTSA, který chce bezpečnost prosklených střech lépe kontrolovat.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×