Pro samotné automobilky tak nejsou výsledky institutu Mezinárodního rady čisté dopravy (ICCT) zrovna lichotivé. V roce 2001 byl průměrný rozdíl mezi reálnou spotřebou paliva a hodnotami udávanými výrobcem "jen" 9 procent. Již v roce 2013 ale tento rozpor v opravdové spotřebě narostl na 25 procent. Nejnovější výsledky pro rok 2017 pak ukazují celých 42 procent.

BMW M3 CS.
BMW ukázalo M3 ve verzi CS. Je lehčí, ostřejší a nabídne 460 koní

ICCT tvrdí, že provádělo analýzu na více než milionu vozidel v osmi evropských zemích, přičemž lépe si podle výsledků vedly soukromě vlastněné vozy s rozdílem 39 procent. U firemních aut se objevila 45procentní odchylka od oficiálních údajů spotřeby paliva.

Institut odhaduje, že každý vlastník automobilu tak díky tomuto rozdílu zaplatí na pohonných hmotách ročně o přibližně 10 tisíc korun navíc.

Pozitivní vyhlídkou do budoucnosti má však být snížení těchto hodnot díky novému celosvětovému testovacímu standardu pro určení spotřeby paliva a emisí WLTP. Ten vešel v platnost už v září a nahrazuje zastaralý systém měření NEDC. V souvislosti s tím se pak objevil i zkušební cyklus RDE, který měří emise v reálném provozu. WLTP tak slibuje dosti přesnější naměřené hodnoty a tím pádem i přesnější výsledky udávané oficiální spotřeby paliva.

Odcizený Peugeot 406, který policie zadržela na rumunsko-moldavském přechodu Sculeni
Nezmizel vám před 10 lety Peugeot? Rumuni zadrželi kradený vůz z Česka

Než se ovšem dočkáme uvěřitelnějších udávaných hodnot spotřeby, budeme si muset chvíli počkat. Nový a komplexnější systém měření se bude totiž zavádět postupně a povinný bude pro automobilky u všech nových modelů až od září příštího roku.

I přes tyto kroky ale ICCT tvrdí, že by se mělo udělat ještě mnohem více ke smazání tohoto širokého rozdílu ve spotřebě. I nový standard WLTP prý totiž zahrnuje několik šedých zón či respektive děr, které mohou automobilky využít a opět tak uvádět ne zcela reálné hodnoty.