Takzvaný Autopilot v elektromobilech Tesla splňuje funkci částečně autonomního řízení vozu, nejedná se tedy o plnohodnotnou funkci autopilota, u které by řidič za celou cestu nemusel ani sáhnout na volant.

Ačkoliv vůz umí sám měnit směr, zrychlovat, zpomalovat a vyhýbat se překážkám, pro bezpečnost vaší i okolí je ideální mít ruce stále na volantu. Tesla vám sice dovolí ruce z volantu úplně sundat, nicméně u posledních aktualizací systému jen po dobu 2 minut. Poté vás již začne palubní systém upozorňovat, že byste se měli plně věnovat řízení a pro případ nečekané situace mít ruce, nebo alespoň jednu ruku, na volantu.

Jestliže nebudete ani na několikáté upozornění Autopilota reagovat, vůz pak značně automaticky zpomalovat, čímž vás v podstatě donutí převzít kontrolu nad řízením.

Hyundai Kona.
TEST: Designem Hyundai Kona rozhodně zaujme. Ale co dál?

Jak ale ukázal jistý americký majitel Tesly Model S, technologii senzorů, která snímá, zda máte či nemáte ruce na volantu, lze jednoduše obelstít. Ve věnci volantu jsou totiž tlaková čidla, jež snímají tlak vašich rukou na volant. Jestliže tedy sílu způsobenou rukama, přesněji i jednou rukou, něčím nahradíte, autonomní systém nedokáže rozeznat, jestli ruce na volantu opravdu máte či ne.

Majitel na videu tedy mezi střed a okraj věnce volantu zarazil pomeranč. Díky jeho tlaku na senzory ve věnci volantu si Tesla najednou myslela, že řidič drží volant alespoň jednou rukou, a systém Autopilota řídil vůz autonomně celou dobu bez jakéhokoliv upozornění. Nutno podotknout, že řidič tento pokus zkoušel na skoro prázdné a několikakilometrové rovné silnici.

Bez rukou na volantu, avšak s pomerančem zaraženým ve volantu, pak řidič jel na dálnici celých 25 minut bez jediného problému rychlostí kolem 138 km/h.

Zdroj: Youtube

Nejde přitom jenom o záležitost Tesly, podobným způsobem se dá podle videí na YouTube obelstít rovněž třeba částečně autonomní režim v Mercedesu třídy S, kde stačí volant na jedné straně zatížit nějakým předmětem. V tu chvíli si totiž systém myslí, že vaše ruka vytváří odpor vůči volantu.

Pro bezpečnost okolí to ale není zrovna ideální zpráva a je docela nepříjemná představa, že by autonomní systémy začalo takto „balamutit“ stále více lidí. Až tedy jednou naleznou policisté uvnitř nabourané Tesly válející se pomeranč, možná budou přesně vědět, co nehodu způsobilo.