Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Kdo jezdí s manuální převodovkou, má většinou svůj zažitý proces, kterým zabezpečuje auto po zaparkování proti rozjetí. Mnoho z nás to dělá už zcela podvědomě. Ale když budeme nad tímto zdánlivě jednoduchým úkonem více přemýšlet, můžeme se vyvarovat nechtěných nákladů.

Když auto při parkování špatně zajistíte, může se stát třeba tohle.
Zdroj: Jiří Truhlář

U manuální převodovky je však situace o malinko komplikovanější. Začněme stáním na rovině nebo ve velmi mírném stoupání/klesání. Zde je ideální nechat v převodovce zařazenou jedničku, nebo zpátečku.

Co přesně to bude, to je prakticky úplně jedno. Kdo má v autě zámek zpátečky, bude dávat pochopitelně zpátečku, ale já osobně při stání na rovině dávám rychlost podle toho, kde mám před autem či za autem místo. Nebo podle toho, kam rozhodně nechci, aby se vůz nedopatřením pohnul.

Kdyby se mi totiž v nějakém zatmění mysli třeba stalo, že bych nastartoval s rychlostí a pustil spojku, rozjede se auto tam, kam do ničeho nevrazí. Mimochodem, na úvodní fotografii vidíte právě případ, kdy řidič při nastartování zapomněl na zařazenou jedničku…

Čtěte také: Všimli jste si někdy malé šipky u palivoměru? Víte, proč tam je?

Určitě však nedoporučuji zatahovat při stání na rovině (a zejména při paralelním parkování) ruční brzdu. Teď nejde o mechaniku auta samotného, důvod je o dost prozaičtější.

Pokud totiž do zaparkovaného vozu nějaký nepozorný řidič při parkování vrazí, auto se „zhoupne" na zařazené rychlosti místo toho, aby se zataženou ruční brzdou pevně stálo na místě. A právě tím, že auto po nárazu drobně poskočí, se výrazně snižuje pravděpodobnost, že se při parkovacím drcnutí poškodí nárazníky. Ty jsou totiž schopny drobné šťouchnutí od jiného auta přestát bez poškození.

Nepřehlédněte: OBRAZEM: Jak se za 100 let zlepšila světla aut? Podívejte se

Jiná situace pochopitelně nastává v případě, kdy se parkuje v prudším kopci. Pokud se nejedná přímo o černou sjezdovku, je šance rozjezdu se zařazenou zpátečkou či jedničkou naprosto minimální, ale přesto je zde zatažení ruční brzdy na místě. Když totiž stojí auto v kopci jištěné jen rychlostí, zbytečně se namáhají pružiny tlumiče kmitů ve spojce a celkově mechanika převodovky.

Čtěte také: Kouř z výfuku může upozornit na vážný problém. Napoví vám barva. Jak?

Správný postup při zajištění auta stojícího v kopci by měl tedy začínat tím, že stojíme na brzdě, zatáhneme ruční brzdu, klasickou brzdu pustíme a teprve potom zařadíme jedničku. Nechávat auto stát v kopci jen na ruční brzdě taky není vhodné.

Kdyby třeba prasknul lanovod, mohlo by nám auto odjet a přesně v tu chvíli slouží zařazená rychlost jako jakási pojistka.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×