Víte, proč vaše auto "kňučí", když couváte?

Určitě jste si toho taky všimli. Proč je auto při jízdě vpřed potichu, slyšet je jen motor a odvalující se gumy, kdežto při jízdě dozadu vydává výrazně kňučivý nebo chcete-li kvílivý zvuk, který navíc sílí s otáčkami?

Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Zdroj: wheels.ca

Odpověď na tuto záhadu se ukrývá poměrně očekávatelně v samotné převodovce auta, potažmo ve způsobu, jakým jsou vyrobena ozubená kola. Taková převodovka je samozřejmě hlavně o ozubených kolech a všechna osobní auta již dlouhá léta používají kola se šikmým ozubením. Tedy,alespoň pro rychlosti vpřed.

Čtěte také: Elektrická brzda vytěsňuje "ručku". Proč? A co když ji zatáhnete za jízdy?

Šikmý ozub funguje samozřejmě na stejném principu, jako obyčejné ozubené kolo s přímým ozubením, ovšem přináší jisté výhody. Na rozdíl od přímých, rovně seseknutých zubů, do sebe šikmé zuby zapadají postupně a plynule, což znamená, že při tom nevydávají žádný hluk.

Zato přímé zuby na ozubených kolech, které do sebe nezapadají plynule, při každém kontaktu vydají drobné cvaknutí, které se při vyšších otáčkách postupně slije do hlasitého vysokofrekvenčního hvízdání.

A to je přesně to hvízdání, které slyšíme při jízdě na zpátečku.

U drtivé většiny manuálních převodovek je totiž zpátečka jediná rychlost, která sešikmené zuby nemá.

Porovnání šikmých zubů na dopředných rychlostech a přímých zubů na zpátečce.

Vyvstává pochopitelně otázka, proč nemá zpátečka stejně šikmé zuby, jako všechny ostatní rychlosti. Zde už se ale do hry vkládají finance. Naprosto jednoduše řečeno – na zpátečku stejně nikdo nejezdí dlouho ani rychle, takže posádka trochu toho hvízdání klidně přežije a automobilka ušetří nějaké peníze na výrobě ozubených kol.

Sešikmené zuby na zpátečce mají spíše výjimečně jen některá auta a většinou se jedná o modely dražších značek.

Závodní vozy šikmé zuby nemívají

Existuje ale jedna výjimka, u které šikmé zuby nenalezneme vůbec. Řeč je o závodních převodovkách, kde se na hlučnost nehraje, a když převodovka hvízdá po celou dobu jízdy jako o život, nikomu to nevadí. Rovné zuby se zde používají z toho důvodu, že oproti šikmým nevyvolávají nechtěné boční síly.

Čtěte také: Proč se u nás jezdí vpravo? A proč někde ve světě zase vlevo?

Zkrátka když na sebe působí dvě ozubená kola se šikmými ozuby, snaží se jedno druhé vytlačit do strany. U osobních aut se musí tento problém řešit zesílenou a tedy těžší skříní převodovky.

Závodní převodovka má však zuby rovné, žádné nechtěné síly v ní nepůsobí a její skříň může být proto slabší a lehčí.

Jak taková závodní převodovka bez šikmých zubů zní, si můžete poslechnout třeba v tomto videu.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×