Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Škoda Octavia první generace.
Zdroj: Škoda

Mnoho lidí se snažilo odhalit „tajemství zakrslého zrcátka“ v domnění, že se pod ním bude ukrývat nějaký neuvěřitelně promyšlený technický detail. Bohužel nic takového se nekoná a malé zrcátko na pravé straně auta je, jak tvrdí náš americký kolega z webu Jalopnik, malé z ryze praktických důvodů.

V úzkých uličkách historických evropských měst se totiž mnohdy musí počítat s každým centimetrem a s menším pravým zrcátkem je nižší pravděpodobnost, že řidič něco odře, o něco zrcátko zavře, nebo že prostě dojde k nějakému nechtěnému kontaktu. Zakrslé zrcátko je ovšem nejužitečnější ve chvíli, kdy auto stojí zaparkované u úzkého chodníku. V tu chvíli totiž zrcátko méně trčí do cesty chodcům, případně cyklistům.

A kdy vlastně tento nápad vzniknul? Přirozeně poté, co evropská auta během osmdesátých let dramaticky narostla a zvětšila se přibližně do současné podoby. Právě tehdy vznikl problém s tím, že jsou auta do center některých měst a do různých parkovacích míst prostě příliš velká. Právě zrcátko tento nedostatek alespoň částečně řešilo a usnadňovalo manipulaci s vozem.

Éra malého bočního zrcátka se udržela přes devadesátá léta a nakonec postupně odezněla po novém tisíciletí. Po roce 2000 se na vozy začala postupně montovat dvě zrcátka stejné velikosti a čím dál častěji se objevovalo elektrické sklápění v rámci příplatkové výbavy. Právě elektricky sklopná zrcátka totiž problém do určité míry řeší také.

Výběr některých aut opatřených malým zrcátkem na straně spolujezdce si můžete prohlédnout v naší galerii.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×