Studie britské pojišťovny Dayinsure zjistila, že minimálně 15 procent řidičů na britských silnicích bylo účastníky nehody, která přímo souvisela s přílišně opatrnou jízdou jiného řidiče.

Více než polovina dotázaných klientů pojišťovny pak potvrdila, že se dopouští zlozvyků, které chybně považuje za „bezpečné chování na silnici“. Svou snahou o vyhnutí se nehodě tak často nevědomky samotné riziko zvyšují.

Ilustrační foto.
Tohle je 10 nejotravnějších chyb českých řidičů. Neděláte je taky?

Kromě toho, že je pro ostatní řidiče často těžké odhadnout chování příliš opatrných řidičů, průzkum přímo zmiňuje, které „(ne)bezpečné“ zlozvyky jsou vůbec nejhorší:

1. Příliš pomalá jízda, jízda pod rychlostním limitem
2. Nerozhodnost a nejistota při vjíždění do křižovatky
3. Zbytečné zastavování/brzdění na silnici před překážkou, i když je okolo dostatek místa k objetí
4. Nepředjetí cyklisty v situaci, kdy je to bezpečně možné
5. Přílišné používání dálkových světel ve tmě

Ve většině případů tak jde o zbytečné brzdění provozu za řidičem, čímž se zvyšuje riziko nárazu jiného vozidla zezadu. Nejisté chování na silnici taktéž znervózňuje další účastníky provozu, což může rovněž přispět k nehodě. Oslnění projíždějícího vozu zapnutými dálkovými světly je nakonec klasickým prohřeškem.

Ilustrační obrázek.
7 zlozvyků, kterými si nevědomky ničíte auto

A co Češi?

Ze zlozvyků českých řidičů, které mají zdánlivě zvýšit bezpečnost na silnicích, bychom možná ještě dodali používání zadních mlhovek, když to situace nevyžaduje – tedy když opravdu není mlha. V každé jiné situaci, při dešti nebo jen šeru, totiž pouze oslňujete další řidiče.

Podobným nešvarem je i „bezpečná“ jízda v prostředním pruhu na tříproudé silnici, aniž by řidič někoho přejížděl. Tímto chováním se však najednou vytváří z tříproudé silnice vlastně jen dvouproudá a dochází k blokování provozu. A řidič, který jede, jak se má, pak musí pomalejší auto uprostřed složitě objíždět.

Ilustrační foto.
10 věcí, kterými nás spolehlivě vytočí chodci

Průzkum Dayinsure nakonec uvádí, že příliš opatrní řidiči se překvapivě objevují ve věkové skupině 25 až 34 let, zatímco nejvíce bezohledných řidičů patří klasicky do „nevyježděné“ skupiny 18 až 24 let.