OBRAZEM: Není volant jako volant. Podívejte se, jak se měnil u škodovek

Než se dočkáme autonomních vozů, které možná nebudou mít volant vůbec, zůstane ta kulatá věc před řidičem zcela nejzákladnějším ovládacím prvkem každého auta. Volanty prošly za dobu své existence zajímavým vývojem a domácí škodovka nyní ukazuje, jak se za tu dobu razantně proměnily.

Jak se za sto let vyvíjel volant u škodovek?
Zdroj: Škoda

Automobily ovládáme volantem už více než sto let. Na konci 19. století se přitom jednalo o pořádnou změnu vůči původnímu ovládání pákami a klikami u prvních "samohybných" strojů.

Nutno říci, že první volanty se od těch dnešních liší doslova ohromně, a to nejen vzhledem, ale i celkovou funkčností. Odjakživa však zaujímaly pozici hlavního ovládacího prvku vozu, pokud se bavíme prostě jen o zatáčení.

Další ovládací prvky se ovšem napříč historií na volantech objevovaly, ztrácely a zase objevovaly podle potřeby a samotné konstrukce automobilů. V některých časech byl volant vybaven ovládáním plynu, jindy se prvně objevil zabudovaný klakson, později dorazil volant s airbagem. Dnes před sebou máme volanty s hromadou tlačítek pro nastavení infotainmentu a další výbavy.

Každopádně jde o zajímavý pohled na více jak stoletý vývoj, který si můžete prohlédnout níže.

Laurin & Klement Voiturette A (1905)

Laurin & Klement Voiturette A (1905).

Hned první vůz značky Laurin & Klement, tedy od předchůdce dnešní Škody Auto, už měl klasický volant. Celé ovládání vozu ale vypadalo rozdílně proti tomu, co známe dnes. Páčkou uprostřed volantu se přidával plyn a na podlaze byla jen dvojice pedálů brzdy a spojky.

Laurin & Klement Škoda 110 (1925 – 1929)

Laurin & Klement Škoda 110 (1925 – 1929).

Během produkce již pod křídly Škodových závodů v Plzni se ovládání zase o trochu změnilo. Na podlaze už se objevil pedál plynu, avšak páčka na volantu zůstala pro ruční ovládání plynu a vlastně fungovala trochu jako předchůdce dnešních tempomatů. Na rozbitých silnicích a s primitivním pérováním bylo totiž pro řidiče mnohdy obtížné udržet nohu na plynovém pedálu, takže mohl výkon regulovat na volantu.

Škoda 860 (1929 – 1932)

Škoda 860 (1929 – 1932).

Ve 30. letech se pak například u limuzíny 860 začaly již objevovat dnes známé páčky pod volantem pro ovládání světel a blinkrů. Toto uspořádání ale nebylo vytesáno do kamene.

Škoda Superb 4000 (1939 – 1940)

Škoda Superb 4000 (1939 – 1940).

Na přelomu 30. a 40. totiž u Superbu 4000 páčky světel a blikačů pod volantem zase zmizely. Ovládání se z různých důvodů přestěhovalo na palubní desku.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×