"Plachtit" na neutrál, nebo brzdit motorem? Co je úspornější?

Není to úplně dlouho, co jsme popisovali princip brzdění motorem a jeho výhody i nevýhody. Na to konto se zvedla diskuze, ve které se rozebíralo, zda je z hlediska spotřeby lepší brzdit motorem, nebo vyřadit a nechat auto "plachtit“ na neutrál.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Zdroj: Pixabay

Jak už tomu mnohdy bývá, na tuto otázku neexistuje jednoznačná a přímá odpověď, neboť záleží především na okolnostech.

Pokud necháme zařazenou rychlost, brzdíme motorem. Motor běží v otáčkách podle toho, která rychlost je zařazená a svou brzdnou silou (čím vyšší otáčky, tím vyšší brzdný moment) klade vozidlu odpor, takže jedeme vždy nižší rychlostí, než bychom jeli na neutrál, kdy se auto pohybuje díky nižším odporům a větší setrvačnosti rychleji.

Při brzdění motorem šetříme brzdy (což je například při sjíždění horských kopců nezbytné, jinak riskujeme jejich přehřátí), ale co je zásadní, také nespotřebováváme palivo. Téměř všechny moderní systémy řízení motoru totiž při jízdě se zařazenou rychlostí a nohou mimo plyn vypnou vstřikování a okamžitá spotřeba se tím pádem rovná nule.

Jak už ale bylo řečeno, brzdění motorem stále klade autu odpor, takže jedeme-li po rovině nebo jen z mírného kopce, bude auto zpomalovat až do momentu, kdy musíme opět přidat plyn. Přesně v tu chvíli je výrazně lepší vyřadit a nechat auto plachtit bez toho, aby jej cokoliv brzdilo.

Co se spotřeby při plachtění týče, motor spotřebovává palivo pouze na volnoběh, tedy zpravidla několik decilitrů na hodinu běhu. To je poměrně zanedbatelná položka, nemluvě o tom, že čím rychleji jedeme, tím se reálná spotřeba dále snižuje.

Takže je lepší brzdit motorem, nebo vyřazovat na neutrál? K plynulé a co nejúspornější jízdě je potřeba využívat obojí a přemýšlet trochu dopředu. Pojďme se podívat na pár situací:

Situace 1: Jedeme-li z kopce do údolí, ze kterého se chystáme vyjíždět kopec nahoru, je výrazně lepší nechat auto nabrat rychlost na neutrál, než brzdit motorem a pod kopcem mít nižší rychlost. Můžeme potom vyjet větší část kopce na neutrál, než rychlost klesne, my zařadíme a začneme využívat výkon motoru.

Situace 2: Pokud víme, že budeme muset pod kopcem zastavit, je lepší brzdit motorem, jet „zadarmo“ a šetřit brzdy. Zejména je-li kopec prudký, je brzdná síla motoru žádoucí a zároveň nemusíme nabírat rychlost na další jízdu.

Zjednodušeně řečeno: pokud víme, že pod kopcem budeme pokračovat v jízdě a že nemusíme kvůli ničemu zastavit nebo zpomalit, je vždycky lepší nabírat rychlost na neutrál. Motor sice spotřebuje něco málo paliva na volnoběh, ale tato „investice“ se následně vrátí v podobě vyšší energie, kterou můžeme využít tam, kde bychom už normálně zabírali motorem a spotřebovávali palivo.

Za zmínku stojí také fakt, že například jezdci takzvaných eko-rallye, kdy se jezdí za účelem dosažení co nejnižší možné spotřeby, využívají princip nazvaný „pulse and glide“. To znamená při jízdě po rovině svižné zrychlení a následné vyřazení a „plachtění“ co nejdále, dokud rychlost neklesne pod určitou hranici. Potom opět zařazení, zrychlení a další vyřazení. Tento systém „rozjet se a plachtit“ může být při správném použití celkově vůbec nejúspornější. Akorát není zrovna praktický a pohodlný. A ani zcela bezpečný.

I touto problematikou se poměrně dopodrobna zaobíral Jason Fenske z YouTube kanálu Egineering Explained. V jeho videu se můžete podívat, jaké má brždění motorem či plachtění na neutrál reálný vliv na okamžitou spotřebu.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×