Podzim je tu, zima za rohem. Víte, jak se postarat o lak svého auta?

Podzim máme v plném proudu, dny jsou stále kratší a to značí samozřejmě jediné: mizerné počasí, padající listí, ale také přicházející zimu, sůl na silnicích a další nepříjemné záležitosti pro lak našeho auta. Pojďme se proto podívat na to, jak v několika krocích umýt a ochránit lak auta před nepříznivými vlivy. Protože jen obyčejné opláchnutí vodou prostě dlouhodobě nestačí.

Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Zdroj: Pixabay

1. Příprava je důležitá

Ještě než začnete, připravte si k autu všechno, co budete během mytí a ošetřování potřebovat. Tento krok se může zdát jako banalita, ale příprava je základ a nestane se vám, že budete od auta odbíhat kvůli zapomenutým věcem. Autošampon, rukavice z mikrovlákna, dva kyblíky s vodou, utěrky z mikrovlákna a vosk – to vše mějte při ruce.

Nezapomeňte ze sebe hlavně sundat vše, co by mohlo lak auta poškodit. Šperky, hodinky, ale i pásek nebo kovové cvočky na džínách. Módu nechte stranou, nejlepší je mýt auto prostě v teplákách nebo montérkách.

2. Zbavte se hrubé špíny

Máte-li k dispozici wapku s tlakovou vodou, máte vyhráno. Pokud ne, poslouží hadice a smetáček a pokud ani to ne, můžete si vystačit i s konví nebo několika kýbly vody. Ať už tak či tak, je zásadní z karoserie odstranit hrubé nečistoty, abychom je potom "nerozmatlávali" po celém autě. Na zbytky hmyzu a oleje lze použít jemnou abrazivní pastu.

3. Ručně znamená bez houby

Když se řekne ruční mytí, většina lidí si představí klasickou houbu. Ta ale není na mytí ani zdaleka ideální. Povrch houby totiž zachycuje drobná smítka a částice prachu, které potom škrábou lak. Úplně nejhorší situace nastává tehdy, když nám houba upadne. Špína na ni nabalená může totiž udělat do laku hluboké rýhy, na které nestačí mnohdy ani leštěnka.

Naprosto ideální je na mytí rukavice z mikrovlákna. Její použití je bezpečné a auto zůstane ideálně čisté. Po karoserii vykonáváme rukou pouze horizontální pohyby zleva doprava a zpátky, nikdy ne pohyby vertikální. Pohybováním nahoru a dolů totiž vytaháme špínu ze spodní části karoserie směrem nahoru a naděláme mikroškrábance.

4. Sluníčko na sušení nestačí

Těšíte-li se, až si po domytí auta dáte pauzu na sušení? Máme pro vás špatnou zprávu. I sušení je totiž potřeba vykonávat ručně a to pomocí utěrek z mikrovlákna.  Pokud totiž auto neusušíme ručně, mohou nám po uschnutí vzniknout na laku fleky a mapy.

5. Na řadu přichází vosk

Pokud chcete, aby lak auta dlouho vydržel a vůz měl správný lesk, investujte do slušného vosku, či do populárního nanovosku. Na karoserii tak vytvoříte ochranný film, který udrží pryč vodu, sůl i nečistoty. Použití nanovosků doporočují i odborníci a celá sada se dá pořídit již od pár stokorun a na hloubkové vyčištění a následnou ochranu laku vystačí dobře.

Při nanášení vosku se držte návodu, ale obecné rady zní: lak vždy leštíme krouživými pohyby, oblasti karoserie si rozdělujeme a postupujeme kousek po kousku. Zároveň bychom měli auto vždy voskovat ve stínu, protože jedině tak uvidíme všechny šmouhy a rozleštíme vosk do rovnoměrné vrstvy.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×