Poslední měření, provedené britským magazínem Autocar a jeho sesterským magazínem What Car, ukázalo změny, které nastaly na vozidle Volkswagen Touran 1.6 TDI. Magazínům zapůjčil auto přímo majitel a měření bylo uskutečněno těsně před a těsně po svolávací akci.

Opakované měření na uzavřených komunikacích, prováděné za stejných podmínek, ukázalo, že se vozu zvedla spotřeba z 5,6 na 5,9 litru nafty na sto kilometrů. Společně s tím samozřejmě stouply i emise CO2 a to z původních 147,3 na 156,9 g/km.

Jediná změna k lepšímu se odehrála na poli emisí NOx. Z původních 0,639 klesla hodnota na 0,351 g/km. Stále je to ale výrazně více, než 0,18 g/km udávaných výrobcem.

Čtěte také: Asistenční služba zveřejnila statistiku poruchovosti. Kdo propadl?

Potíže ovšem nejsou zaznamenatelné jen při měření spotřeby. Vzhledem k tomu, že vozy po opravách více zatěžují EGR ventil a další části, dochází častěji k jejich poruchám. Autocar se odkazuje na nezávislé fórum Volkswagen Diesel Customer Forum, na kterém si zákazníci stěžují na odcházející vstřiky, EGR ventily, DPF filtry, ale také na zvýšenou kouřivost, zápachy v autě a hlučnější chod motoru.

Jak reagoval Volkswagen?

Britské zastoupení Volkswagenu na test magazínu Autocar již reagovalo s tím, že po svolávací akci zůstává nespokojeno jen jedno jediné procento zákazníků, přičemž oprav bylo provedeno již 60 000. Podle právnické firmy Harcus Sinclair však bylo ze 7504 dotázaných majitelů „opravených" Volkswagenů nespokojeno celých 3925 lidí, tedy víc než polovina.

Autocar navíc není prvním magazínem, co poukázal na zhoršení vlastností vozů s "cinknutými" motory. Nedávno se ozval švédský magazín Teknikens Värld, který provedl měření výkonu u deseti vozidel různých značek vybavených problematickými motory 1.6 TDI a 2.0 TDI.

Čtěte také: Proč občas teče z výfuku voda? Vysvětlení je jednoduché, o závadu většinou nejde

Zatímco menší agregáty byly po stránce výkonu a dynamiky po opravě v pořádku, u dvoulitrů došlo k otupení tahu v nízkých otáčkách a k poměrně výraznému snížení maximálního točivého momentu. U Audi Q5 s dvoulitrovým turbodieselem to dělalo celých 10 % oproti specifikaci.

Policisté v Německu úpravu odmítli

Jak tedy zní poučení z toho všeho? U nás v Česku máme tu velkou výhodu, že jsou auta s podvodnými diesely (zatím) legálně provozovatelná. Alespoň v tuto chvíli se tedy vyplatí nevyužívat pozvánky na svolávací akci a nechat svůj vůz v tom stavu, v jakém se nachází z výroby.

O něco horší to mají majitelé Volkswagenů v Německu, neboť zde jim reálně hrozí, že neprojdou technickou kontrolou.

Mnoho řidičů se ovšem proti vymáhání opravy postižených aut bouří. A nepřímo se dokonce přidala i tamní policie, která si svoje Passaty s motory 2.0 TDI "opravit" zkrátka nenechá…