Obliba SUV prý ovlivnila větší počet fatálních nehod chodců, tvrdí průzkum

Americký institut pro bezpečnost silniční dopravy (IIHS) přišel se zajímavými výsledky průzkumu, který se zaměřil na počty smrtelných nehod chodců. Mimo jiné totiž uvádí, že vozy kategorie SUV se ve statistikách úmrtí chodců objevují vůbec nejčastěji.

Cadillac XT5.
Zdroj: Cadillac

IIHS pracovalo s daty o nehodách chodců mezi léty 2009 a 2016, přičemž hledalo opakující se podmínky, během nichž k těmto nehodám docházelo nejčastěji. Využívány byly úřední záznamy o smrtelných a těžkých incidentech zahrnujících chodce.

Jednoznačným výsledkem je prohlášení, že střety automobilů a chodců na silnicích jsou v posledních letech stále častější a rovněž smrtelnější. Nejvíce nehod pak dochází v nočních hodinách a pochopitelně v městských a hustěji zastavěných oblastech. V rámci typů vozidel se pak nejčastěji mezi účastníky nehod objevují právě vozy kategorie SUV.

Mezi léty 2009 a 2016 přitom průzkum mluví o historicky nejvyšším nárůstu úmrtí chodců. V městských částech se nehody zvýšili o 54 procent, zvýšila se i smrtelnost nehod. Od roku 2010 narostla o 29 procent.

Počet nehod zahrnujících chodce podle oblasti.

(Další grafy najdete v galerii.)

Vozy SUV v těchto číslech poté hrají velkou roli. Během zmíněného období totiž jejich účast na smrtelných nehodách vozidla a chodce narostla o celých 81 procent. Stále rostoucí obliba vozů kategorie SUV se tedy nechvalně ukazuje i v tomto průzkumu.

Kromě obecně zvyšujícího se počtu „SUVéček“ na silnicích ale IIHS dodává, že smrtelné následky chodců při střetu s těmi vozy jsou i následkem jejich designu a konstrukce. SUV, pick-upy a dodávky mají obecně masivní přídě s vysoko umístěnou kapotou a pravděpodobnost těžkého úrazu hlavy či hrudníku je zde tedy zřejmě mnohem vyšší než u jiných vozidel.

Vozy SUV nejsou samozřejmě populární jen v USA, ale rovněž taky u nás v Evropě. Aby však nepadalo špatné světlo pouze na vozy SUV, průzkum IIHS rovněž uvádí, že nepřímým viníkem zvyšujícího se počtu nehod chodců je taktéž nedomyšlená silniční infrastruktura. Přesněji místa s častým výskytem chodců, ale nedostatkem bezpečných chodníků, přechodů, podchodů či nadchodů a potřebného značení. V těchto případech jsou poté chodci nuceni vkročit na vozovku a vystavit se nebezpečí.

Průzkum ovšem končí na pozitivní notě a vedoucí IIHS David Harkey dodává, že právě vylepšení infrastruktury a rozšiřující se nabídka bezpečnostních systémů v autech pro detekci chodců či používání moderních světlometů, je klíčem k řešení těchto typů nehod.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×