Co se změní od června: STK a emise

■ Ruší se tzv. dovozová STK, při nákupu vozu z ciziny. Řidiči ušetří cca 1500 až 3000 Kč. Zůstává jen tzv. evidenční kontrola v ceně kolem 1000 Kč.

■ I emisní kontrola se bude fotit (dnes se fotí jen STK). Tato kontrola bude o něco delší a mírně zdraží. Data z emisního měření budou stejně jako STK zanášena v centrálním informačním systému (CIS).

Čtěte také: Dopravní policisté dostali "nová" auta. Audi A6 s šestiválci mají hlídat dálnice

■ Prodlužuje se platnost evidněnční prohlídky při změně vlastníka nebo vývozu vozidel z 14 dnů na 30 kalendářních dnů. Navíc evidenční kontrola pozbývá platnosti v případě, že na vozidle došlo ke snížení hodnoty ujeté vzdálenosti na počítači ujeté vzdálenosti silničního vozidla (tachometru).

■ Pokud technik zjistí, že počet kilometrů na tachometru neodpovídá databázi STK (možná došlo k přetáčení tachometru), označí to jako závadu typu B – a takové auto dostane jen technickou na 30 dní.

Co se kontroluje na STK? 10 hlavních kontrolních úkonů:

■ Identifikace vozidla (kontrola RZ, VIN, shodnost s evidencemi).

■ Brzdové zařízení: funkce, stejnoměrnost, účinnost, vedení brzd.

■ Řízení: funkce, geometrie, vůle, provedení.

■ Výhledy: skla, původnost, zrcátka, homologace dílů, nepřekrytí samolepkou, ztmavení.

■ Svítilny, světlomety, odrazky a elektrická zařízení: funkce, homologace, umístění, ovládání, upevnění (vůle apod.), světelný zdroj (schválené, LED, záměny).

■ Nápravy, kola, pneumatiky, zavěšení náprav: funkce, vůle, provedení (koroze), schválené rozměry a typy, funkce tlumičů, úniky kapalin.

Nepřehlédněte: Kolik peněz vydělávají rychlostní radary? Tyhle částky vás ohromí

■ Podvozek a připevněné části: stav podvozku a karoserie, nehomologované úpravy, doplňky a příslušenství, koroze nosných částí, vůle uchycení, ostré a nebezpečné hrany, sedadla, ovladače, stupátka, kryty a zástěrky, motor a výkon motoru, úniky provozních kapalin, výfukový systém – neschválené úpravy, nehomologované doplňky.

■ Jiné vybavení: přítomnost a funkce bezpečnostních pásů, airbagů, zámky, rychloměr, povinná výbava.

■ Obtěžování okolí: účinnost tlumiče výfuku, hlučnost, emise, elektromagnetické odrušení.

■ Zvláštní kontroly u vozidel pro přepravu osob (kategorie M2, M3).

Od června bude také jednodušší registrace

■ Od 1. června vstoupí v účinnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, díky které budou moci majitelé a provozovatelé vozidel provádět úkony v registru vozidel na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností. Doposud bylo nutné chodit na úřad v místě trvalého bydliště či sídla firmy.

■ Co lze nově provádět ze všech úřadů: změnu vlastníka nebo provozovatele registrovaného vozidla, registraci nového či dovezeného vozidla, umístění vozidla do depozitu, nahlášení zániku vozidla, ale například i žádost o registrační značku na přání. Týká se to také třeba tažného zařízení.

Přečtěte si: "Opravené" motory z kauzy Dieselgate mají horší výkon, spotřebu i spolehlivost

■ Pozor: V případě umístění vozidla do depozitu (odevzdání značek) je možné toto vozidlo opět uvést do provozu pouze na stejném úřadě, kde došlo k jeho vyřazení.

■ Tip: nechcete na úřadu čekat? Můžete se pomocí internetu online objednat na konkrétní čas. Mapu všech úřadů obcí s rozšířenou působností a kontakty na úředníky najdete na webu ministerstva dopravy na adrese: www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni-doprava/Registrace-vozidel/Obecni-urady-s-rozsirenou-pusobnosti.

Jak projít technickou? Rady Autoklubu ČR:

1. Příprava dokumentů: Domácí příprava se určitě vyplatí. Na STK se jde vždy po 2 letech, nové auto poprvé po 4 letech. Před návštěvou STK je nutné si připravit dokumenty potřebné pro provedení kontroly. Velký technický průkaz, osvědčení o registraci („malý techničák"). V případě namontování nového dílu, nebo provedení úprav vyžadujícího homologaci a například technologických důvodů není na tomto díle vyznačeno homologační číslo a značka, je potřeba přidat k dokumentům i potvrzení o homologaci dílu pro konkrétní model vozu obdržené při koupi či montáži. Například aplikace slunečních folií na auto.

2. Čistota: U zašpiněného vozu může dojít i k odmítnutí provedení STK, protože nebude na vozidle patrno, zda splňuje podmínky (kvůli blátu a špíně nelze ověřit vůle, poškození, korozi, funkčnost dílů). Mastné či jiné skvrny navíc mohou signalizovat úniky provozních kapalin.

3. Prověrka před STK: Ověřte, že z motoru nekape mazivo. Zkontrolujte funkčnost brzd. Důležitá je i funkčnost přepínání dálkových a tlumených světel. Rozsvícení a zhasnutí brzdového světla. Na čelním skle a bočních sklech u řidiče nesmějí být nálepky a samolepky jiné než dálniční kupóny či emisní plakety. Pneumatika má předepsaný rozměr dle technického průkazu (čisté pneu, správně nahuštěné na předepsaný tlak, s hloubkou dezénu ve středu min. 1,6 mm u letních).

4. Postup na STK: Pozor, během průběhu technické kontroly nelze auto opravovat, s výjimkou seřízení sklonu světel. Máte-li dojem, že technik shledává závady na vašem voze, ověřte, že přesně specifikuje, kde vidí problém a přesně jej uvede do protokolu. Jen tak v dodatečné lhůtě 30 dnů můžete problém odstranit. Technik na STK dokumentuje započetí prohlídky a fotografuje stav vozu. Do budoucna vám tedy nepomůže, že auto na STK za pomoci vypůjčených dílů, kol a dalšího vybavení „ustrojíte" a po STK dále budete jezdit s upraveným autem bez homologací.

5. Problémy, na které v STK „dojedete": Nesprávný rozměr kol a pneumatik (nezapsaný rozměr v TP), změna rozchodu kol (tuningové podložky pod disky), nehomolo­govaná mračítka a spojlery, ochranné rámy na autě, nehomologovaná přídavná světla nebo nehomologovaná či upravená světla, neschválené nálepky na sklech nebo nadměrné či nehomologované ztmavení skel, nehomologované úpravy tlumičů a odpružení (snížení podvozku zkrácením pružin), chybějící nebo nefunkční stěrač, nehomologovaný tlumič výfuku, absence filtru pevných částic.

Novinek, které od 1. června čekají na řidiče v souvislosti s STK, emisními kontrolami či s registracemi aut, je ale víc. Brzy se podíváme právě na emisní kontroly a později také na dovoz aut bez STK a na hojně diskutovaný problém se stočenými tachometry. Dříve se totiž objevily zprávy, že od 1. června neprojde na STK vozidlo, které má stočený tachometr. Skutečnost je trochu jiná. Ale o tom až příště.