Fotodokumentace z prohlídky vozidla se tedy nově bude provádět i na stanicích měření emisí. Nejpozději do 6 měsíců (tedy do 1. prosince) budou SME dokumentovat vozidlo a výsledky měření ihned vkládat do Centrálního informačního systému. Cílem je, aby se zabránilo podvodům při měření emisí, kdy auto kontrolou reálně neprojde, ale dostane ji.

Co se nezmění, jsou samotné limity výfukových plynů. Přestože v Česku jezdí tisíce aut s vymontovaným filtrem pevných částic, žádný speciální „zátah" se nechystá.

Co se změní na emisní kontrole:

■ I nadále platí, že nejdříve musíte splnit emisní kontrolu, abyste mohli na STK.

■ Rozsah samotné kontroly zůstává stejný jako dosud.

■ I emise se ale začnou fotit. Technik na emisích musí stejně jako na STK pořídit šest fotek (pohled na vozidlo zepředu i zezadu, výrobní štítek, tachometr či VIN kód vozidla)

■ Emisní kontrola se tak prodlouží o pět až deset minut.

■ Průměrná cena emisní kontroly u benzínového motoru je dnes kolem 450 korun a 600 u auta se vznětovým agregátem. Kvůli focení může emisní kontrola zdražit o 100
až 200 korun.

■ Nadále platí, že zelená samolepka o emisích se lepí jen do dokumentace, nikoliv na registrační značku (tam je jen červená nálepka).

Jak je to s těmi filtry pevných částic?

Odhady se různí, ale v Česku jezdí minimálně 600 tisíc aut, která mají takzvaný filtr pevných částic, jenž má zabránit vyfukování škodlivin do vzduchu. Používají ho naftová auta, první filtry se montovaly už v roce 2004. Jenže podle odhadu ministerstva dopravy má až 300 tisíc aut filtr úmyslně poškozený nebo zcela odstraněný. Důvod? Peníze.

Nový filtr (vydrží cca 120 tisíc km) stojí i 15 tisíc korun. Řidiči se navíc mylně domnívají, že auto bez filtru „lépe jede". Nová vyhláška ale tuto kauzu neřeší. Technik na emisích chybějící nebo provrtaný filtr může i nemusí odhalit.

Podezřelé auto míří na STK

Od dubna 2016 platí pro policisty nová pravomoc odebrání malého technického průkazu přímo na silnici při kontrole. Za rok fungování vyhlášky odebrala Policie ČR kolem 200 malých technických průkazů při namátkové kontrole a kolem 6000 řidičů muselo znovu na STK po nehodě.

„Odebrání malého technického průkazu hrozí i za častou chybu, kterou je chybějící filtr pevných částic. Při zjištění policisty, že schází podstatná část výfuku, kam patří i filtr pevných částic nebo katalyzátor, to pak může označit za nebezpečnou závadu, jak ji definuje vyhláška," uvedl šéf Autoklubu ČR Jan Šťovíček. Kdo úmyslně ničí filtr pevných částic, riskuje pokutu až 50 tisíc korun ve správním řízení.