Víte, proč vznikly nárazové testy? A co je třeba k zisku nejlepšího hodnocení?

Organizace Euro NCAP už dvacet let provádí nárazové testy automobilů a svým tradičním hodnocením ve formě hvězdiček nabízí spotřebitelům pohled na bezpečnost jednotlivých vozů. Víte, jak vlastně nápad „normováného poslání auta proti zdi“ před dvaceti lety vznikl. A jak se testy v průběhu let změnily?

Rover 100 z roku 1997. Ve své době ohodnocen pouze jedinou hvězdičkou.
Zdroj: Euro NCAP

Možná bude nejideálnější začít rychlým výčtem zajímavých faktů o Euro NCAP a několika čísel. Odhaduje se například, že od prvních testů v roce 1997 tento veřejné známý standard v hodnocení bezpečnosti vozů zachránil na 78 tisíc životů.

A přestože těmto číslům nemusíte třeba věřit, přes 1800 otestovaných vozů, 630 publikovaných posudků a utracených 160 milionů eur (v přepočtu přes 4 miliardy korun) za vývoj bezpečnostních prvků vytvořil z Euro NCAP klíčovou součást dnešního automobilového průmyslu, kterou samotní výrobci považují za velice důležitou.

Bezpečnost především

Ještě v roce 1997 přitom většina automobilek nevěnovala bezpečnosti svých vozů tolik pozornosti jako nyní. Evropská legislativa byla tehdy přímočará a vozy musely povinně projít jen jediným testem, který měřil deformaci a posunutí volantu směrem k řidiči při nárazu do betonového bloku v rychlosti 48 km/h. Pokud se řídící tyč a volant posunuly nárazem jen o určitou povolenou vzdálenost, auto prošlo testem.

Výsledky testů automobilek ke všemu nebyly veřejně publikované a zákazník se o údajné bezpečnosti vozu dozvěděl maximálně tak z reklamy v televizi nebo tisku.  

Ačkoliv se už v této době našla řada výrobců, kteří bezpečnost posádky uváděli na prvním místě a neustále zdokonalovali konstrukce vozů, absence větší řady standardizovaných testů a podmínek prostě netlačila automobilky ke zdokonalování vozů po stránce bezpečí.

V závislosti na stoupajícím počtu smrtelných nehod ale v prosinci 1996 vznikla nezávislá organizace Euro NCAP (European New Car Assessment Programme, tedy Evropský program hodnocení nových vozidel). Za vznikem stála zprvu spolupráce ministerstva dopravy Velké Británie, správy silničního provozu Švédska a dokonce Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Jak už však dnes víme, Euro NCAP začaly později podporovat další vlády evropských zemí a taktéž přímo Evropská unie. A mimochodem, program Euro NCAP se silně inspiroval projektem nárazových zkoušek v USA, kde se testy provádějí už od roku 1979.

První test probudil automobilový průmysl

Provedení prvního testu v roce 1997 se ovšem ze začátku nesetkalo s dobrým ohlasem u automobilek. Pro test bylo vybráno sedm malých a tehdy oblíbených hatchbacků: Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Rover 100, Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa a Renault Clio.

PŘEDCHOZÍ
1/3
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×