Když naftový motor zničí sám sebe. "Diesel runaway" je průšvih, víte, o co jde?

Dnes si povíme o jednom málo známém jevu, který je skrytou noční můrou majitelů aut s turbodieselovým motorem. Pokud totiž takový jev nastane, končí to pro motor zpravidla bídnou a také řádně teatrální smrtí.

Runaway diesel je jev, při kterém motor nekontrolovaně spotřebovává vlastní olejovou náplň.
Runaway diesel je jev, při kterém motor nekontrolovaně spotřebovává vlastní olejovou náplň.
Zdroj: YouTube/Keith Sherwood

"Diesel engine runaway" (runaway = útěk, únik) nemá v českém jazyce přesný výraz. Naštěstí se totiž děje natolik výjimečně, že není příliš často propírán. I přesto se ale z různých zdrojů a videí na YouTube (viz odkazy níže) lze dobrat mnoha a mnoha případů, kdy k němu došlo - nic netušícímu řidiči byl zničehonic zcela zničen motor.

O co tedy jde? Zjednodušeně řečeno jde o jev, při kterém motor nekontrolovaně spotřebovává vlastní olejovou náplň. A nakonec zničí sám sebe.

Představte si situaci, kdy motoru z ničeho nic nelze ubrat plyn. Může se stát, že agregát ztratí část výkonu, ovšem zásadní je, že i s nohou mimo plynový pedál motor stále akceleruje a akceleruje, ať už za jízdy, nebo při stání na neutrál.

Logickým prvním krokem drtivé většiny řidičů je vytažení klíče ze spínací skřínky, ovšem tehdy se celá scéna začne podobat hororu, neboť motor a jeho otáčky si dál žijí vlastním životem. Dieselový agregát totiž k běhu nepotřebuje klasické zapalování jako benzínový motor, takže stačí, když do něj bude i nadále proudit palivo.

Čtěte také: Kouř z výfuku může upozornit na vážný problém. Napoví vám barva. Jak?

Palivo do něj nadále proudí, akorát už se ve většině případů nejedná o naftu, ale o motorový olej, na který je schopen motor nadále zvesela běžet. Ten se do válců nejčastěji dostane skrze vadné turbodmychadlo.

Právě skutečnost, že někudy začal do motoru pronikat olej, bývá příčnou jevu, který označujeme jako diesel runaway.

Dva možné konce, oba hodně nepříjemné

Mírná spotřeba oleje přes turbo je vcelku běžnou záležitostí, ale tady se bavíme o naprostém selhání, kdy například praskne samotné tělo turba. Mimo tento způsob, může se olej do spalovacích prostor dostat i skrze zničené pístní kroužky. Tlak z válců začne unikat do klikové skříně, odkud začne vytlačovat olejovou mlhovinu skrz odvětrávání do sání.

V každém případě nastává pozitivní zpětná vazba, protože čím více oleje se dostane do motoru skrz sání, tím se motor točí rychleji a tím rychleji také olejovou pumpou čerpá nový olej. Dieselový motor nemá žádnou škrticí klapku, kterou by se dal utnout přívod vzduchu, takže dokud je dost oleje, může se motor vytáčet, a vytáčet, a vytáčet…

Zde se samozřejmě dostáváme k otázce, k čemu tento katastrofický scénář povede. Nechá-li se motor běžet, může dojít ke dvěma výsledkům.

Čtěte také: Víte, jak správně zahřát motor? A je to lepší na volnoběh, nebo za jízdy?

Buď si motor postupně sežere kompletní olejovou náplň, čímž se sice zastaví, ale zároveň zadře. Druhou, katastrofičtější variantou je, že některá ze součástí motoru nevydrží vysoké otáčky a nastane „havárie" motoru.

Při ní mohou třeba přeskočit rozvody a motor se potká, nebo se utrhne ojnice. Každopádně taková havárie může znamenat proražený blok a odlétávající vnitřní díly motoru všude kolem.

Jak diesel runaway řešit?

Takže jak tedy zvrátit nastalý „útěk dieselu" a vyřešit celou situaci s co možná nejmenšími následky? V momentě, kdy se dieselový motor s řevem vytáčí do otáček dříve nepoznaných, se jen těžko zachovává chladná hlava. Přesto je ale potřeba udělat si jasno a jednat logicky. Mnoho lidí se po vypnutí klíčku žene odpojit baterii (samozřejmě v případě, že auto stojí), ale ani to už nemá smysl, neboť na elektronice je motor zcela nezávislý. Motor se musí zadusit a to buď na přívodu vzduchu, nebo mechanickou zátěží.

Jednoznačně nejlepším způsobem je sednout do vozu, zařadit nejvyšší rychlostní stupeň (pokud to ještě půjde a samozřejmě pokud se nejedná o automatickou převodovku), zatáhnout ruční brzdu, postavit se vší silou na brzdu a pustit spojku. V tu chvíli by se měl motor chcípnout jako při špatném rozjezdu, jen z výrazně vyšších otáček.

Čtěte také: Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Další možností je ucpat přívod vzduchu, protože bez kyslíku nemůže motor běžet. To lze provést třeba vyndáním vzduchového filtru a ucpáním trubice hadrem. Doporučuje se také nastříkat do airboxu pěnový hasicí přístroj, který zafunguje jako špunt. Zde se nicméně vystavujeme nebezpečí, protože stát nad motorem, který by se mohl každou chvíli potkat, není právě ideální.

Předejít tomu lze údržbou

Ať už situace dopadne jakkoliv, vždy nás bude čekat velmi drahá oprava, či rovnou výměna celého motoru. Jak již ale bylo řečeno v samém úvodu, situace tohoto typu nastává jen velmi, velmi výjimečně, za specifických podmínek.

A jak vlastně „utíkajícímu dieselu" předejít? V první řadě správnou údržbou, v druhé řadě tím, že se zdržíte výkonového ladění starých a nadměrně opotřebených motorů. Vdechnout pomocí chiptuningu nový život deset let starému dieselu je sice hezká představa, ale nezapomeňte, že vyžilé součásti nemusí nový nápor vydržet.

Tisíce aut na internetu