Jezdíte se skoro prázdnou nádrží? Nedělejte to, riskujete drahou poruchu

Možná už jste se sami někdy ocitli v situaci, kdy ručička palivoměru "leží na nule", a vy jen s hrůzou čekáte zlověstné zacukání, které znamená konec. Takovým jednáním ovšem zdaleka neriskujete třeba jen otravnou cestu s kanystrem na nejbližší benzínku. Jízda "na výpary" se může taky pěkně prodražit.

Palivová rezerva.
Palivová rezerva.
Zdroj: Dominik Valášek

Hned na úvod by bylo dobré říci, že se v tomto případě bavíme o standardních palivových systémech benzínových motorů, vybavených nepřímým vstřikem a klasickou palivovou pumpou v nádrži. Různých pokročilejších systémů (například vstřikování common rail u dieselových motorů) se problémy spojené s nedostatkem paliva týkají také, ovšem vlastní technické vysvětlení se liší. Věnovat se jim budeme někdy příště.

Máte-li v nádrži jen velmi málo paliva, říkáte si o poruchu nebo předčasné opotřebení palivové pumpy. Jak již název napovídá, jedná se prakticky o čerpadlo umístěné v nádrži, které tlačí "životodárnou" tekutinu skrz palivové vedení až k motoru, který ji následně spaluje. Potíže, které mohou při nedostatku paliva nastat, jsou hned dvojího typu.

Pumpa se nechladí

Elektromotor, který je hlavní částí palivové pumpy a slouží k vlastnímu čerpání, je samozřejmě potřeba chladit. Při normální funkci je chlazení zajištěno vůbec nejjednodušším možným způsobem, a sice průtokem samotného benzínu kolem rotoru elektromotoru. Ten nasává palivo přímo do sebe a je chlazen vlastním průtokem.

Jenže v momentě, kdy si pumpa začne z prakticky prázdné nádrže přisávat vzduch, nastávají v chlazení elektromotoru mezery a teplota se plíživě zvyšuje. Nasucho běžící pumpa se navíc přirozeně nemaže palivem, což může spolu se zvýšenou teplotou postupně vyústit až v zadření.

I když ale k zadření nedojde, můžete si být jisti, že jste životnosti palivové pumpy zrovna dvakrát neprospěli.

Nasajete nečistoty, o kterých jste neměli tušení

Riziko poškození palivové pumpy však není jediné, které při jízdě s nedostatkem benzínu nastává. Na dně každé nádrže, ať je do ní tankováno sebelepší palivo, se časem vytvoří úsada nečistot. Plastové nádrže u moderních aut jsou na tom o poznání lépe, u kovových nádrží ve starých autech se navíc přidávají i částečky koroze.

Když potom vyjíždíme nádrž „do prázdna", všechen nepořádek ze dna nádrže je vyplaven a nasáván čerpadlem. Palivový systém pochopitelně disponuje vícero filtry, ovšem jejich přicpávání se může nakonec neblaze projevit na chodu motoru. Ten se může třeba dusit ve vyšších otáčkách, škubat na volnoběh nebo v extrémním případě neběžet vůbec.

Jaké je tedy ponaučení? Pokud ručička palivoměru klesne až k rezervě, není to ještě zdaleka důvod k panice. Skoro každé auto jede i poté, co jeho ručička ukazuje nulu, ovšem stav paliva v nádrži už můžeme jen odhadovat a přesně tehdy lze dojít do situace, kdy si začne palivové čerpadlo přisávat vzduch. S tankováním tedy není radno otálet a palivo je vhodné doplnit ještě před tím, než ručička palivoměru spadne na doraz.

Taková výměna palivové pumpy totiž není vůbec levná záležitost, takže riskovat její zadření se rozhodně nevyplácí.

Perfektní přehled o tom, jak taková palivová pumpa vypadá a funguje, lze získat z následujícího videa, kde je dopodrobna rozebrána.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×