Jako chodec si obzvláště všímejte SUV. Zabíjejí 2-3x častěji

Americké průzkumy dokazují, že lidé sražení SUV, dodávkami a pick-upy mají jen zhruba poloviční šanci na přežití v porovnání s klasickými auty.

Moderní automobily vyšších tříd umí upozorňovat na nebezpečí srážky s chodcem
Moderní automobily vyšších tříd umí upozorňovat na nebezpečí srážky s chodcem
Zdroj: Volvo

Od roku 2009 se počet usmrcených chodců na území USA zvýšil o 46 procent. Například v roce 2016 v této zemi zahynulo při srážkách s automobily šest tisíc lidí.

Problém registrují hlavně ve velkých městech s počtem obyvatel nad 200 000. Například v Detroitu takto přichází o život v přepočtu 34,5 člověka na každých sto tisíc zde žiijících lidí. Podobné je to například v Miami, St. Louis, v Tampě, či ve Phoenixu.

Poměr střetů SUV, pick-upů či dodávek s chodci odpovídá jejich poměrnému zastoupení v celkovém vozovém parku. Jde tedy zhruba o třetinu. Jenže na počtu srmtelných nehod už se podílejí čtyřiceti procenty. I další studie potvrzují, že při střetu lidského těla s SUV či pick-upem je asi dva až třikrát větší pravděpodobnost, že dojde ke zraněním neslučitelným se životem.

Autoři studie samozřejmě upozorňují také na to, že za velkou část nehod nemůžou automobily a jejich řidiči. Vinu často nesou opilí chodci a ti, kteří kříží dráhu aut nečekaně a na špatných místech. V USA pro tento jev mají dokonce speciální výraz "jaywalking".

Přesto se budou zpřísňovat předpisy především pro výronbce automobilů. Mají se také přehodnotit kritéria pro hodnocení bezpečnosti automobilů z hlediska ochrany chodců. Původně se toto hodnocení mělo upravit již pro auta modelového roku 2019, nakonec však došlo ke zpoždění.

Přesto řada výrobců již sama zavedla různé systémy, které nebezpečí srážky s chodcem minimalizují. Některé vozy, jako například teď představený Volkswagen Touareg, upozorňuje díky systému nočního vidění i na chodce, kteří jsou skryti ve tmě.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×