Podle průzkumu automobilky Ford se po Evropě v roce 2011 nacházelo zhruba 20 milionů nahlášených výmolů - plus samozřejmě ty nenahlášené. Náklady spojené s opravami aut potom činily přibližně 32 miliard korun, ačkoliv ani tady se celé číslo neví, protože mnoho řidičů opraví své auto za svoje peníze, aniž by něco hlásili.

Čtěte také: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Tuto smutnou statistiku se snaží alespoň částečně zlepšit Ford. Ten se výzkumem spojeným s výmoly zabývá již delší dobu a u belgického Lommelu za tímto účelem vyrostla dokonce i dva kilometry dlouhá testovací trasa, napodobující nejhorší díry ze silnic po celém světě.

Data z výzkumu jsou použita mimo jiné na odladění adaptivních podvozků, které upraví charakteristiku, jakmile průjezd výmolem zaznamenají.

Přečtěte si: Kouř z výfuku může upozornit na vážný problém. Napoví vám barva. Jak?

Úplnou novinkou je však připravovaná virtuální mapa výmolů, jejíž testování má začít během letošního roku. V jejím rámci si budou auta mezi sebou „předávat informace" o chybách na silnici a vytvářet jejich mapu.

Technologie využívá kamer a senzorů, kterými auta již disponují. Když tedy auto výmol zaznamená, odešle informaci o poloze na vzdálený server, odkud si ji budou stahovat ostatní Fordy. Řidičům se potom upozornění na výmol objeví přímo na palubním displeji.

Čtěte také: Ošklivá nehoda z Česka. Auto viselo na vysoké zdi, pádu zabránilo křoví

Výhodou je, že bude vše probíhat v reálném čase, takže nový výmol může být v mapě zanesen prakticky okamžitě poté, co vznikne.

Jakmile bude technologie otestována, je docela dobře možné, že se „mapa výmolů" objeví v každém novém Fordu, připojeném na internet.