Důvod? Znečištění ovzduší především ve velkých městech je trnem v oku jak samotných obyvatelů, tak zástupců měst a aglomerací, ekologických organizací a v neposlední řadě i orgánů Evropské unie. Podle Světové zdravotnické organizace je špatné ovzduší v metropolích zodpovědné za úmrtí tří milionu lidí ročně.

I proto je v jistém smyslu nejjednodušší cestou, jak dosáhnout nápravy, zavedení v některé (přísnější či mírnější) podobě emisní zóny pro centra měst.

Dálnice D8, ilustrační foto.
Revoluce s dálničními známkami: zmizí papír a elektromobily pojedou zdarma

Nízkoemisní zóny již nyní zavádí podle odborníků Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK) v Evropě přes 220 měst a oblastí. „Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Za kolébku nízkoemisních zón je považováno Švédsko, které je v 90. letech zavedlo ve Stockholmu a Göteborgu. Největší rozmach ovšem zaznamenalo Německo. Zákon, který zavedení „umweltzone“ povolil, vešel v platnost přesně před jedenácti lety. A roztočil tak emisní kolotoč, který se jen tak nezastaví.

V Berlíně s "červenou" neuspějete

Jak uvádí ÚAMK, v současnosti se omezení týká zhruba 70 německých měst, přičemž jde i o 19 územních celků, z nichž zřejmě největším je Porúří. Ekologickou plaketu musí řidiči mít například v Berlíně, Mnichově i Stuttgartu. Placená známka pak podle barvy vypoví, jak moc váš vůz znečišťuje ovzduší.

Červenou mají obvykle vozidla roku výroby 1997, která splňují pouze normu Euro 2 a mají tak vystavenou stopku. Následuje známka žlutá a zelená. Právě s ní by měl být vjezd do center většiny měst bez problémů. Řidičům, kteří se budou snažit za emisní známku ušetřit a nezakoupí ji, se tak cesta naopak prodraží. Pokuta vyjde na 80 eur (přibližně 2000 korun).

Ilustrační foto.
Aféra Dieselgate pokračuje. Do sídla Audi opět vtrhli vyšetřovatelé

Tím však boj za čistší vzduch v Německu nekončí. Německý federální soud nedávno potvrdil, že města mají právo zcela zakázat vjezd vozidel s dieselovými motory. Vyjma těch, které splňujících nejvyšší normu Euro 6.

Přístup do centra chce do roku 2024 zakázat i italský Řím. Stejný krok plánuje i Milán, kde má opatření vstoupit v platnost do roku 2030. A nejsou jediní, již dříve starostové čtyř světových měst prohlásili, že do roku 2025 chtějí zakázat auta s diesely na svém území. Jde o Paříž, Atény, Mexiko City a Madrid.

Pozor v Belgii, Rakousku i Francii

Kde už nyní s nevyhovujícím vozem narazíte na problémy? V centru Londýna emisní zóna funguje léta. I zde aktivisté volají po tom, aby byl do roku 2025 zakázán úplný vjezd aut s dieselem. Určitá omezení už oplatí také v některých městech v Belgii, Francii, Dánsku, Španělsku, Řecku, Itálii, Rakousku či Portugalsku (podrobný seznam najdete pod článkem).

Koloseum
Zákaz vjezdu dieselů do města plánuje i Řím. Starostka chce ochránit památky

Výjimkou už není ani Česko. V roce 2013 bylo schváleno nařízení vlády o podmínkách zřizování nízkoemisních zón ve městech. Připravenost využít zákona avizovaly například lázně Klimkovice u Ostravy. O zavedení zóny budou zřejmě usilovat také Karlovy Vary a k evropským velkoměstům se hodlá připojit i Praha.

Pro mnohé motoristy to bude znamenat výrazný zásah do úspor. Při koupi nového vozu tak budou muset hledět právě na emise. Naopak světové automobilky mají o svých plánech jasno. Už nyní převážná většina z nich plánuje v rozmezí několika let dieselové motory přestat vyrábět. Pozadu není ani automobilka Škoda, která právě na probíhajícím autosalonu v Ženevě představila svůj koncept Vision X s hybridním pohonem.

Škoda Vision X.
Prozkoumali jsme Škodu Vision X. Čím nás studie malého SUV zaujala?

Ve kterých evropských městech platí kvůli emisím omezení:

Belgie
Kde: Antverpy a Brusel.  
Co: Nízkoemisní zóna.
Kdo: Všechna vozidla. 
Kdy: Každý den, nepřetržitě.

Dánsko
Kde: Kodaň, Frederiksberg, Aalborg, Aarhus a Odense. 
Co: Ekologické zóny (Miljøzonemærke undtaget) 
Kdo: Netýká se dieselů s objemem větším než 3,5 t pro přepravu cestujících.

Francie
Kde: Paříž, Lyon, Lille, Grenoble, Strassburg.
Co: Nízkoemisní zóna v Paříži, v ostatních městech jsou omezení platná v případě vyhlášení zhoršených emisních podmínek.
Kdo: Všechna vozidla. 
Kdy: V Paříži pondělí až pátek od 8 do 20 h. 

Řecko
Kde: Atény.  
Co: Nízkoemisní zóna.
Kdo: Pouze vozy s řeckou registrací. Vozy z půjčoven m\jí výjimku v prvních 40 dnech používání. 
Jak: Uvnitř okruhu "Daktylios" mohou v sudé a liché dny jen vozidla se sudým nebo naopak lichým koncovým číslem. Toto se obvykle vztahuje na všechny měsíce s výjimkou letních.

Itálie
Kde: Řím, Bologna, Miláno, Palermo a více než 100 městech, kde platí regionální nebo místní regulace.
Co: Městské poplatky, nízkoemisní a zakázané zóny (Zona a traffico limitato).  
Kdo: Všechna nerezidentská vozidla. Hoteliéři mohou vydávat dočasná povolení svým hostům

Malta
Kde: Valletta.  
Co: Mýto.  
Kdo: Pouze domácí vozy, auta se zahraničními poznávacími značkami jsou osvobozeny od mýtného. Na pronajatá auta s maltskou značkou se však vztahuje platební povinnost. 
Kdy: Pondělí až pátek 8 - 18 h. Bezplatný vjezd je od 14 h., stejně jako o víkendech a svátcích.

Německo
Kde: Zhruba 70 měst a oblastí.
Co: Nízkoemisní zóny.
Kdo: Platí pro všechna vozidla, vjezd podle jednotlivých zón měst podle emisní plakety.
Jak: Emisní plaketu po předložení velkého technického průkazu lze získat i na velkých STK v ČR. Poplatek.

Nizozemsko
Kde: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, dále Arnhem, Breda, Delft, Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Hertogenbosch a Tilburg. 
Co: Ekologické a zelené zóny. 
Kdo: Podle jednotlivých měst – kamiony, vozy N1, osobní automobily s dieselovým motorem, od 1. 1 2018 také mopedy.

Norsko
Kde: Bærum, Bergen, Bodø, Forde, Grenland, Harstad, Haugesund, Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo a Trondheim  
Co: Mýto, nízkoemisní zóna.
Kdy: Každý den, poplatek se mění v závislosti na denní době. 

Rakousko
Kde: Vídeň a některé východní části Dolního Rakouska.  
Co: Dopravní omezení pro nákladní a motorová vozidla kategorie N1, platná pro vozidla s emisními třídami Euro 0 až 3. V Burgenlandu, Horním Rakousku, Štýrsku a Tyrolsku existují omezení pro nákladní automobily.  
Jak: Plakety, získané na základě předložení osvědčení o registraci, jsou k dispozici pouze v Rakousku. Udělují: stanice pro kontrolu vozidel, základny ÖAMTC. 

Portugalsko
Kde: Lisabon.  
Co: Nízkoemisné zóna (Zona de Emissões Reduzidas). 
Kdo: Všechna vozidla. Zóna 1 (osa Avenida da Liberdade Baixa), Euro 3. Zóna 2 (Av Ceutu, osa Norte-Sul, Av Forcas Armadas, Av EUA, Av General Spinola a Av Infante D. Henrique) Euro 2. 
Kdy: Ve všední dny od 7 do 21 h.

Švédsko
Kde: Göteborg a Stockholm, dále Helsingborg, Lund, Malmö, Mölndal, Umeå a Uppsala.  
Co: Ekologické zóny (Miljözon)  
Kdo: Všechna vozidla. Výjimka, autobusy a nákladní automobily nad 3,5 t s dieselem služby, přeprava osob atd.

Španělsko
Kde: Madrid, Barcelona. 
Co: Omezení vjezdu do centra, nízkoemisní zóna. 
Kdy: Omezení platná v případě vyhlášení zhoršených emisních podmínek.
Kdo: Všechny osobní automobily.

Velká Británie
Kde: Londýn. 
Co: Mýto, nízkoemisní zóna.  
Kdo: Všechna motorová vozidla s výjimkou jednostopých motocyklů (včetně přívěsů) a mopedů. 
Kdy: Mýto, pondělí až pátek 7 - 18 h. Bezplatné jsou víkendy, svátky a období od 25. prosince do 1. ledna. Nízkoemisní zóna každý den, nepřetržitě.

Zdroj: ÚAMK

Čtyřválec z rodiny Mazda Skyactiv.
Mazda pracuje na benzínovém motoru s emisemi elektromobilu