Elektrická brzda vytěsňuje "ručku". Proč? A co když ji zatáhnete za jízdy?

Jistě jste v poslední době zpozorovali fenomén rozšiřující se elektrické parkovací brzdy, která vytlačuje ze současných aut klasickou páku ruční brzdy. Proč tomu tak je? A co se stane, když "zatáhnete" elektrickou brzdu za jízdy?

Škoda Superb.
Zdroj: Škoda Auto

Hlavními důvody pro rozšiřování elektrické brzdy jsou komfort a bezpečí, tento prvek výbavy by podle výrobců aut měl zjednodušit a zpříjemnit soužití s autem. Kromě toho se jedná i o designovou záležitost, jednoduché tlačítko prostě vypadá lépe než velká páka.

Místo toho, abychom brzdu zatahovali ručně, stačí u elektrické varianty stisknout čudlík nebo povytáhnout překlápěcí západku a vše se provede samo. Odbrždění potom zpravidla probíhá plně automaticky. Stačí mít zavřené všechny dveře, zapnutý pás řidiče a auto si při rozjezdu brzdu samo povolí.

Čtěte také: Pamatujete si na „mrkačky"? Vyklápěcí světla z aut zmizela. Proč?

Otázka nicméně zní, jestli už jsme opravdu zlenivěli natolik, abychom tak jednoduchý úkon, jakým je utažení a povolení ruční brzdy, museli svěřovat servomotorům.

Co když ji "zatáhnete" za jízdy?

O něco pádnějším argumentem, než je pohodlí, může být pro někoho faktor bezpečnosti. Mnoho aut má v dnešní době ve zvyku automaticky aktivovat elektrickou brzdu v momentě, kdy dojde ke zhasnutí motoru, případně při otevření dveří při stání na neutrál.

Teoreticky se tedy nemůže stát, že by nám vůz sám od sebe odjel a eliminuje se faktor lidské chyby, typicky třeba zařazené D na voliči automatické převodovky. Pokud je navíc brzda v pořádku a funkční, nestane se ani, že by byla zatažena nedostatečně.

Mnohé z vás samozřejmě zajímá otázka, co se vlastně stane, když použijete elektrickou brzdu za jízdy. Zpravidla se děje jedna ze dvou věcí. Tou sofistikovanější variantou je režim nouzového zastavení. Nejprve auto na stisknutí brzdy nereaguje, ale stačí tlačítko podržet o kousek déle a vůz prudce zabrzdí všemi čtyřmi koly do zastavení.

Přečtěte si: Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Tato funkce je šikovná v krajní nouzi, kdy musí spolujezdec zastavovat vozidlo s „nefunkčním" řidičem.

Jak je to s tou otočkou?

Některá auta zase reagují, jako kdyby došlo na zatažení klasické staromódní páky. Většina jich posléze nechá brzdu zataženou opět až do zastavení, ovšem jsou i taková, která ji opět povolí a lze s nimi tedy předvádět podobné "vylomeniny", jako se starou dobrou mechanickou ručkou.

I když v tomto případě zase záleží, na která kola brzda působí, někdy jsou to všechna, jindy přední, někdy zadní. Hezky to ukazuje následující video, v němž se ten samý řidič pokouší o otočku přes elektrickou "ručku" ve dvou různých autech.

Přesto poslední bod rozhodně nelze doporučit a to z prostého důvodu, kterým je obecná spolehlivost elektrických ručních brzd.

Zatímco mechanická brzda se sestává z páky, ráčnového mechanizmu a lanovodu, ta elektrická má vždy minimálně jeden elektromotor s malou převodovkou do síly a někdy opět i lanovody, vedoucí ke kolům.

Netřeba zdůrazňovat, o kolik trvanlivější je mechanická ruční brzda a o kolik je systém elektrické ruční brzdy dražší na výměnu.

Nepřehlédněte: Čemu pomáhá tlačítko na parkovací brzdě? A je nutné ho stisknout při zatahování?

Ve výsledku je tedy elektrická ruční brzda o něco bezpečnější a snad i komfortnější. Vyvstává však otázka, jestli tyto drobné plusy stojí za možnou sníženou spolehlivost celého systému, výrazně vyšší ceny dílů a samozřejmě za závislost ruční brzdy na elektrickém okruhu vozidla.

Pokud se totiž stane, že se autu se zataženou ručkou zcela vybije baterie a není po ruce náhradní zdroj, je dost dobře možné, že s vozem prostě nehnete.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×