Ačkoliv nařízení Evropské Unie o povinném značení typů paliv novými typy symbolů vstoupí v platnost až 12. října, u nás mají provozovatelé čerpacích stanic povinnost opatřit své stojany a pistole příslušnými samolepkami nejpozději do konce září. "Jsme přesvědčeni, že se to stihne, shodli se Ivan Indráček z Asociace provozovatelů nezávislých čerpacích stanic i Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Nejmenší symbol na čerpací pistoli musí mít průměr třináct milimetrů, ale nikdo podle Louly nebrání čerpadlářům, aby si nechali vyrobit větší samolepku. V zásadě budou existovat tři typy - s kolečkem, se čtvercem a kosočtvercem.

"Lidem bude stačit, aby si zapamatovali, že tankovací pistole s kolečkem je vyhrazena pro tankování benzinových aut a pistolí se čtvrerečkem naftové vozy," vysvětluje Loula. V takovém případě je pak nezmate skutečnost, že uvnitř čtverečku je písmeno B. "To je počáteční písmeno ze slova Biodiesel, tedy nikoli benzin," dodává. Za písmenem vždy bude číslovka, která symbolizuje, kolik procent biosložky maximálně může tento typ paliva označovat.

Volkswagen Passat Variant.
Sháníte ojeté auto s dieselem? Těmto motorům se vyhněte obloukem

"V praxi to znamená, že pokud bude bude stojan označen čtverečkem se kódem B7, tak můžete natankovat naftu až s 6,9 procenty, tak i třeba zcela bez biosložky," uvádí Ivan Indráček. Totéž platí o benzinových palivech. U nich písmeno E znamená Etanol a běžným typem bude E5.

E10 "naštěstí" v Česku není

"V tuto dobu není rozhodnuto, kdy se v České republice začne prodávat také benzin s obsahem bioetanolu až deset procent a na stojanech se tak objeví také samolepky E10. Je pravděpodobné, že se tak nestane dříve než v roce 2020 a možná půjdeme i jinou cestou," říká Loula. Rafinériím se totiž do produkce tohoto typu paliva moc nechce, protože na něm budou vydělávat méně než dříve.

Přesto Loula uklidňuje motoristy, že palivo E10, pokud mají auta vyrobená po roce 2004 a splňují tedy emisní normu Euro 4, můžou třeba v zahraničí tento typ benzinu bez obav načerpat. Jejich palivový systém je už totiž na to připraven a nehrozí ani poškození pryžových částí," dodává.

Ilustrační foto.
Tahák na dovolenou: Není benzín jako benzín. Podívejte, co tankovat v zahraničí

Majitelé historických vozů by pak v současnosti pro jistotu měli používat vysokooktanová paliva. V nich se totiž nevyskytuje klasická biosložka, nýbrž takzvané ETBE (etyltercbutyléter). Ten se vyrábí také z biolihu, má však vyšší výhřevnost, lepší oxidační stabilitu a hlavně na sebe neváže vodu. Ta je samozřejmě v palivové soustavě automobilu absolutně nežádoucím prvkem.

Nové symboly se zavádějí hlavně pro ulehčení situace motoristů při tankování v neznámém prostředí. "Dnes lidé mnohem častěji cestují, používají různé služební, nebo dokonce sdílené vozy a do toho všeho se v různých zemích, ale často i u různých řetězců, velmi často mění názvy paliv," sděluje Zdeněk Petzl ze Sdružení automobilového průmyslu. Proto se příslušné symboly začínají objevovat i na krytech víček palivových nádrží vyráběných aut. "Pokud si motorista není jistý, měl by zkontrolovat, zda stejný symbol pro palivo je jak na víčku nádrže, tak i na výdejním stojanu a pro jistotu také na tankovací pistoli," uvedl správný postup.

Ještě v současnosti se podle údajů obou zmíněných asociací v České republice odehraje zhruba padesát až sto případů ročně, kdy motorista natankuje do naftové nádrže benzin a občas i naftu do benzinové nádrže. "Již se to opakovalo mnohokrát, ale znovu říkám, že ideální je, když si to řidič uvědomí ještě v areálu čerpací stanice, než nastartuje motor. Odtah a vyčerpání paliva je v zásadě tou nejlevnější variantou nápravy způsobené škody," uzavírá Loula.