Až rok vězení za chování v koloně. Němci chtějí zpřísnit pravidla pro řidiče

Spolková rada schválila zákon, který zavádí nový přečin nazvaný „obstrukce při pomoci jiným osobám“. Kromě vysoké pokuty za něj bude hrozit až roční vězení. Postihovat má hlavně řidiče, kteří na silnicích a dálnicích nevytvoří záchrannou uličku pro sanitky, hasiče a policii.

Ilustrační foto.
Zdroj: DENÍK/Attila Racek

Volnou uličku by měly vozy vytvořit uprostřed i v případě, že stojí v koloně. U víceproudých dálnic se průjezd pro záchranné složky tvoří mezi druhým a třetím pruhem. Německá policie trestá pokutou ve výši minimálně 15 eur (asi 400 korun) i opuštění auta, které uvízne ve stojící zácpě.

Podle ÚAMK jsou dopravní kolony pouze ze dvou třetin způsobeny přetížením dálnic a silnic. Až pětinu kolon tak zaviní sami řidiči. Typickým nešvarem je pozdní řazení se do odbočovacích pruhů dané buď neznalostí, nebo bezohledností. Odbočující auta pak musejí přibrzdit, což nutí zpomalit i ostatní.

Kritickými místy jsou i zúžení do nižšího počtu pruhů. Podle pravidla zipu není správné opouštět končící pruh předčasně, protože se pak průběžný pruh neúměrně zahltí. Druhou chybou je ohrožení vozidla v průběžném pruhu během připojování. Řidič v průběžném pruhu je naopak povinen auto z připojujícího pruhu pustit, pokud jeho řidič před tím dodržel pravidlo zipu.

Stejně tak je zásadní dodržování bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu. Pokud jedete příliš rychle, využijte pro brzdnou dráhu volný odstavný, nouzový pruh, radí ÚAMK. Strhnout řízení doleva totiž může mít fatální následky, protože i tam nejspíš bude číhat zácpa. Nenadálým manévr navíc může ohrozit dojíždějící auta v levém pruhu.

Další zásada, kterou lidé z ÚAMK zdůrazňují, zní: Pokud se řidič ocitne na konci kolony, měl by zapnout výstražná světla. Zároveň by ale měl přijíždějící vozy a v případě nebezpečí nebo průjezdu auta záchranářů být připraven na úhybný manévr.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×