7 zlozvyků, kterými si nevědomky ničíte auto

Stejně jako v dalších oblastech života, má každý z nás i při řízení zaběhnuté některé návyky, vykonávané prakticky automaticky bez přemýšlení. Jenže velmi často se mezi těmito návyky najdou i takové věci, které škodí vašemu autu. A vy si to možná ani neuvědomujete.

Ilustrační obrázek.
Ilustrační obrázek.
Zdroj: Pexels

Zamyslete se proto nad následujícími sedmi věcmi, zda v některých nepoznáváte sami sebe. Je totiž dost možné, že vašemu vozu zbytečně ubližujete.

1. Odkládání nohy na spojku/brzdu

Téměř každé auto má na levé straně od pedálů opěrku na nohu, v angličtině poeticky nazývanou „dead pedal“. A právě sem patří levá noha, když zrovna nic nedělá. Rozhodně nepatří na spojku, kterou může i téměř nepatrný tlak na pedál nechávat lehce prokluzovat a tedy nadměrně opotřebovávat. Nebo snad na brzdu, kde může zase lehce přibržďovat. Ponechávání nohy na brzdě se týká hlavně aut s automatickou převodovkou.

2. Nemytí auta/špatné mytí auta

Má-li auto zůstat hezké a reprezentativní, je potřeba starat se o jeho lak. To sice neznamená, že musíte co měsíc lítat okolo auta s hadrem a plechovkou vosku, ale alespoň občasné umytí lak vysloveně vyžaduje. Setrvávající nečistoty, zejména potom ptačí trus nebo napadaná špína ze stromů, mohou lak na slunci naleptávat a zanechávat na něm stopy i po umytí. V zimě se zase na laku tvoří korozivní krusta soli, kterou také rozhodně nechcete. Důležité je samozřejmě i správné mytí auta.

3. Zatahování ruční brzdy při každém parkování

Parkovací brzda je pochopitelně nezbytná při stání v kopci, kdy bychom zbytečně zatěžovali převodovku, ale na rovině je její použití naprosto zbytečné. Zařazená rychlost udrží auto zcela bezpečně a navíc, pokud dojde na menší ťukanec při parkování, vaše stojící auto se jen „zhoupne“ na rychlosti, což může zachránit poškození nárazníku. Neustálým zatahováním ruční brzdy jen zbytečně vytaháváte lanovody a v zimě riskujete její zamrznutí.

4. Vytáčení studeného motoru

Je to zvláštní, ale mnoho lidí pořád netuší, že motor musí být před využitím plného výkonu zahřátý, přitom se jedná o jednu z nejhorších "čuňáren", kterou lze autu provést. Studený olej kolující v motoru nemá při nízké teplotě svoje správné vlastnosti, takže zejména ve vyšších otáčkách je opotřebení všech komponent několikanásobně vyšší. Krom toho se začne při „tahání za studena“ motor zahřívat sice rychleji, ale nerovnoměrně, což vyústí v rozházení tolerancí.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×