TEST: Bachraté BMW řady 5 GT se loučí. Bude nám chybět?

BMW řady 5 Gran Turismo je tu s námi již osm let. Jeho příjezd tehdy vzbudil velké emoce, hlavně kvůli svému "bachratému" designu. Svoje příznivce si ale auto našlo, stalo se dokonce inspirací i pro menší GT v řadě 3. Nyní ale nadešel jeho konec. Není to škoda?

BMW řady 5 Gran Turismo.
Zdroj: Denis Ferdus

BMW 5 GT se objevilo koncem roku 2009 a s drobnými změnami vydrželo na trhu až dodnes. Designér Christopher Weil při jeho tvorbě popustil uzdu své fantazii a vytvořil auto, jehož význam mnoho lidí nechápalo.

Vždyť tu byl klasický sedan či kombík řady 5 a pokud někdo chtěl SUV, mohl sáhnout po X5 nebo X6. "Pětka GT" byla někde mezi. Bylo to jakobyste zkřížili želvu s antilopou.

Důvod vzniku už ale smysl má, Gran Turismo tehdy mělo především posílit prodeje ve Spojených státech amerických. 

V USA se totiž sice řadě 5 celkem dařilo, ale úspěšný byl sedan, horší už to bylo s verzí kombi. Kombík se tedy do USA přestal úplně dovážet a bylo nahrazen právě verzí GT. Ta přitom také nabízí docela praktický a prostorný zavazadelník o objemu 590 litrů.

Kufr má navíc funkci dvojího otevírání. První tlačítko otevře celou záď včetně okna (liftback), druhé tlačítko pak otevře jen část dveří (sedan) a vznikne z toho obdélníkový průzor.

Exteriér je nadčasový, vnitřek stáří neutají

I po letech je pětkové Gran Turismo silně individualistické auto, s nevšedními a stále neokoukanými tvary. Tohle auto prostě působí stále nadčasově.

Zato v interiéru už je věk znát. Začnu ale tím nejpříjemnějším. Už několik let tvrdím, že BMW umí ze všech automobilek nejlepší sedačky a ty v "gétéčku" jsou toho jasným důkazem. Dají se nastavit opravdu ve velkém rozmezí a poradí si s takřka jakoukoli stavbou těla. Takže v příplatkové výbavě si komfortní sedadla zaškrtněte jako první.

BMW řady 5 Gran Turismo.

Vzadu si ale cestující jako ředitelé velké úspěšné společnosti připadat nebudou. Sedáky jsou sice prostorné a i s místem pro nohy je vše pořádku, ale najít vyloženě pohodlnou polohu, ve které byste si připadali jako v křesle, bohužel nelze.

Infotainment iDrive už má svoje telecí léta dávno za sebou a BMW ho vyladilo takřka k dokonalosti. Ovládací kolečko dostalo integrovaný touchpad, také rozdělená obrazovka je fajn. Horší už je to s grafikou navigačního systému, na níž je znát zub času. Skvělý je volant, který má dokonale tvarovaný věnec.

Zbytek kabiny už roky neutají, především jednoduchou architekturou, která se v současných BMW už nevyskytuje. I tak ale interiér působí docela dobře, rozvržení ovládacích prvků je logické (i proto, že se u "bavoráků" prakticky nemění) a sympaticky vypadá i zpracování.

Obr na chůdách

BMW 5 GT je vyzbrojeno pěticí jízdních režimů: Eco Pro, Comfort+, Comfort, Sport a Sport+. Mně nejvíc vyhovoval režim Comfort+, měl jsem ho nastaven takřka po celý test. K naturelu vozu se totiž hodí nejvíc a i auto v něm bylo nejpříjemnější. Jízdní komfort však bohužel srážely runflatové pneumatiky - i v tomto režimu bylo vozidlo občas zbytečně tvrdé.

Mód Sport+ je tu pro ty, co by měli závodnické choutky. Systém omezí funkci ESP a přepne převodovku do sporotvního režimu, současně se přitvrdí podvozek a ztuhne řízení. K více než dvě tuny vážícímu vozu ale sportovní projev tak nějak nejde.

Pak tu jsou ještě režimy Comfort a Sport, které jsou někde mezi a v podstatě nic navíc nepřinášejí.

BMW řady 5 Gran Turismo.

Pod kapotou testovaného vozu byl šestiválcový naftový motor s označením 30d, spolupracující s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. K dispozici je výkon 258 koní a točivý moment 560 Nm. To jsou zajímavé hodnoty. A povzbudivý je také údaj o zrychlení: BMW 530d GT xDrive dá stovku za 6,2 sekundy.

Auto tedy umí být rychlé, to bez debaty. Ale sporťák to pochopitelně není. Ano, zvládá projet zatáčky proklatě rychle, ale je to takové nucené a řidič si u toho nepřipadá dobře. Auto totiž působí těžkopádně. Pokud mu budete opravdu šlapat na krk, tak se projeví i nevhodné rozložení váhy. A při ostrých brzdách se záď rozvlní jako ocas natěšeného štěněte.

Ani řízení není úplně ideální a příliš citu v něm nezůstalo.

Na dálnici je doma

Ale upřímně, že se tahle "nafouknutá pětka" necítí nejlépe na okreskách, by nemělo nikoho překvapit. Vždyť už samotné jméno vozu naznačuje, že jeho největší přednosti máme hledat jinde. Označení GT tradičně nosí auta, která jsou určena k dlouhým přesunům a dálničním přeletům. A po dosažení cíle z nich máte vystoupit odpočatí a uvolnění.

Pětkové Gran Turismo takové je. K uvolněnému charakteru se skvěle hodí automat, který řadí neuvěřitelné hladce. Sílu naftového šestiválce pak oceníte při předjíždění, kdy vám dává dostatečný pocit klidu a bezpečí. Jako celek prostě převodovka s motorem funguje ukázkově.

A všimnete si toho i na dálnici, kdy při 130 km/h točí motor na osmičku točí jen 1600 otáček. Zvýšení rychlosti na 160 km/h znamená 2000 otáček, dálniční přelet dvoustovkou pak pouhých 2500 otáček. To se samozřejmě podepisuje na kultivovanosti jízdy a spotřebě paliva.

BMW řady 5 Gran Turismo.

Rychlejší přesun po dálnici zaznamená podle palubního počítače odběr kolem 9 litrů, při klidnější jízdě se spotřeba dá stlačit i pod osm litrů. Naopak opravdu ostrá jízda znamená, že vám šestiválec vycucne z nádrže každých sto kilometrů zhruba 10,5 litrů. To všechno jsou skvělé hodnoty.

Pořád má něco do sebe

V kabině během jízdy většinou panuje příjemné ticho, jen ve vysokých rychlostech se projevuje menší nevýhoda bezrámových oken. Situace není nijak dramatická, ale vyšší hluk je v jinak perfektně odhlučněném interiéru znát.

Zmínit pak musím ještě aktivní přední světlomety, jimiž bylo testované auto vybaveno. Fungují totiž výborně. Nejde jen o to, že v noci dobře osvětlují prostor před vámi, ale především systém, který ovládá automaticka dálková světla, pracuje spolehlivě. Vy tak můžete mít neustále zapnuté dálkové světlomety, o nic se nestaráte, přitom se nestane, že byste oslnili auta jedoucí proti vám.

BMW řady 5 Gran Turismo je i přes ty roky stále velmi zvláštní a asi opravdu nestárnoucí. Navíc by jako výběhový model mělo být zbaveno takzavných dětských nemocí.

Testovaný naftový šestiválec je dokonalý, převodovka také. Celkový dojem sráží jen slabší jízdní vlastnosti při ostré jízdě a zastaralý interiér. Pokud tedy hledáte pohodlné auto a "gétéčko" se vám líbí, není co řešit. A jestli ten "bachratý" vzhled nepřekousnete, naštěstí tu vždycky bude klasická "pětka".

A jak je to s tím koncem? Oficiálně už si BMW 5 GT jako nový vůz neobjednáte, k dispozici jsou jen skladové kousky. Nová generace přitom nebude, i když jakýsi duchovní nástupce zřejmě dorazí. Posune se však pravděpodobně do šestkové řady.

BMW 530d GT xDrive: Hodnocení a technické údaje
+ nestárnoucí design
+ silný a úsporný motor
+ osmistupňová převodovka
- zastaralý interiér
- nervózní záď při ostrých brzdách
- hluk kolem oken při vyšších rychlostech
motor vznětový šestiválec, přeplňovaný
objem 2993 ccm
max. výkon 190 kW (258 k) při 4000 ot/min
max. točivý moment 560 Nm při 1500-3000 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
max. rychlost 243 km/h
zrychlení 0-100 km/h 6,2 s
kombinovaná spotřeba 6,2 l/100 km
délka 5004 mm
šířka 1901 mm
výška 1559 mm
rozvor 3070 mm
pohotovostní hmotnost 2120 kg
zavazadlový prostor 590-1750 l
cena od 1 407 900 Kč
cena testovaného vozu 2 455 000 Kč
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×