TEST: Dobrá zpráva. Nová V60 je klasický kombík ve Volvo stylu

Volvo před čtyřmi lety zahájilo kompletní obměnu své nabídky. Zatím posledním přírůstkem je kombík V60, který v rámci odhalení nové „šedesátkové" řady dokonce dostal přednost před sedanem. To ukazuje, jak moc jsou pro švédskou automobilku i v době rostoucí obliby SUV důležité klasické kombíky.

Volvo V60.
Zdroj: Stanislav Švarc

Volva a praktické vozy s velkým kufrem historicky patří k sobě. Ostatně od roku 1927, kdy švédská automobilka vznikla, připadá zhruba třetina celkových prodejů vozům s karoserií kombi. Prvním z nich bylo v roce 1953 Volvo Duett.

Ale pojďme se podívat na novou V60. Na začátku testu musím připomenout, že jsem už tuhle novinku řídil, v květnu jsem ji důkladně „prozkoumal", vyzkoušel dvě motorizace a v článku o prvních dojmech ji rovnou porovnal i s konkurencí. Srovnání rozměrů a velikostí kufrů pak ukázala, že V60 má největší zavazadlový prostor mezi srovnatelnými prémiovkami.

V základním uspořádání totiž nabízí objem 529 litrů. Po sklopení zadních sedadel, dělených v poměru 60:40, vznikne prostor o objemu 1364 litrů s téměř rovnou podlahou. Ale nejde jen o čísla, ve Volvu při návrhu zavazadlového prostoru také přemýšleli o způsobech jeho využívání. A přišli s mnoha šikovnými nápady.

Najdeme tu třeba hned čtyři háčky na tašky, 12V zásuvku, úložné prostory po stranách, směrem vzhůru posuvnou roletu, praktickou přepážku, která po vyklopení rozdělí kufr na dvě části, nebo pružný pásek, který podrží drobnější náklad u boku kufru. Pod podlahu se navíc vešlo i rezervní kolo.

Šikovná je také možnost sklopit opěradla tlačítky přímo ze zavazadelníku.

Uvnitř bez překvapení

Volvo nezapomnělo ani na posádku. V60 potěší prostorným interiérem, vzadu je dost místa nad hlavou i pro nohy. Plné pohodlí tu najdou dva dospělí pasažéři, prostřední sedačka je spíše nouzová, jak už napovídá i její tvar s plochým sedákem. Ale stejné je to i u konkurence.

Prostřední „flek" však ukrývá další chytré nápady - v opěradle je totiž ukryta výklopná podloketní opěrka s malým úložným prostorem a výsuvnými držáky nápojů. Mně osobně, jako člověku, který se nikdy a nikde neobejde bez laptopu, se zase líbí možnost vybavit auto klasickou 230V zásuvkou. Za příplatek 3000 korun najde místo v zadní části středového tunelu.

Volvo V60.

Že vzadu nalezneme spoustu místa pro nohy, je zásluhou i předních sedadel. Volvo před časem přišlo s novou konstrukcí, která zahrnuje subtilní opěradlo, takže v kabině zabírá méně místa, ale současně poskytuje zvýšenou ochranu a oporu v případě nehody. Kromě toho jsou ale přední sedačky mimořádně pohodlné.

Pojetí interiéru bude povědomé každému, kdo v nějakém Volvu nové generace seděl. Dominantním prvkem palubní desky je devítipalcová dotyková obrazovka, která je orientována na výšku. Ovládá se tu skoro všechno - kromě nejdůležitějších funkcí spojených s řízením. Ty máte pod kontrolou díky tlačítkům na volantu.

Proto budete často, například kvůli vypnutí systému start-stop, kvůli nastavení klimatizace, navigace nebo hudby, šmejdit prstem po displeji (a zanechávat na něm otisky), což podle mě není úplně ideální způsob ovládání. Ale v případě Volva se na to dá zvyknout docela rychle, systém je totiž rychlý a intuitivní. Pokud pracujete s chytrým telefonem, budete hned jako doma.

Už tradiční záležitostí je také digitální přístrojový štít, jehož vzhled můžete měnit pomocí několik předdefinovaných grafických témat.

V testech Volva vždy chválím také za solidní zpracování a autentické materiály, v případě V60 tomu nemůže být jinak. Uvnitř je prostě příjemná - třeba i díky měkké kůži a hezkému dřevěnému obložení s hrubou strukturou.

S dieselem si rozumí

Volvo tvrdí, že V60 je nejsportovnější auto, jaké dnes nabízí. A je to pravda. Vůz využívá známou platformu SPA a podvozek s dvojitým lichběžníkovým zavěšením s příčnými rameny vpředu, vzadu je integrovaná náprava zahrnující příčnou listovou pružinu vyrobenou z lehkého kompozitního materiálu. Pružina má zajistit právě nejen sportovnější svezení, ale také pomoci stabilitě a jízdnímu komfortu. Za příplatek (24 800 Kč) můžete mít adaptivní tlumiče.

Jenže ani „nejsportovnější Volvo" neznamená, že V60 je sportovní kombík. Podle mě má pořád blíž k komfortnímu projevu než tomu sportovnímu. Ale podle mě je to dobře, rodinné Volvo by přece nemělo být vyloženě sportovní, myslím, že i většina zákazníků očekává jiné vlastnosti, především právě pohodlí a jistotu, že sedí v bezpečném voze.

Tohle všechno V60 poskytne - zvlášť testovaná verze s naftovým motorem. Přestože působí docela hbitě a dokonce i na hodně zakroucené silnici potěší jistotou v zatáčkách, přilnavostí a rozumnými náklony karoserie, rychlá jízda není to, co si budete užívat. Chybí hlavně „komunikativnější" řízení - tady je spíš lehké a „na pohodu". Nehledejte v tom ale kritiku, mně osobně tohle vůbec nevadí, znovu připomínám, že V60 je praktický kombík.

Volvo V60.

Zato komfort je skvělý. Podvozek (pro úplnost dodávám, že testovaný kus byl vybaven 18palcovými koly a postrádal adaptivní tlumiče) si důstojně poradí se všemi nástrahami českých silnic. Také odhlučnění je víc než solidní, občas sice do kabiny pronikne „bubnování" kol při přejezdu příčných nervností, ale je dobře utlumené - rozhodně vás nevyleká. Volvo V60 je tak auto, v němž se hezky svezete.

A sedí mu také diesel. Během testu přední kola roztáčel nejvýkonnější dostupný nafťák s označením D4, který využívá přeplňování pomocí dvou turbodmychadel. Standardně dosahuje výkonu 190 koní (140 kW) při 4250 ot/min a točivého momentu 400 Nm při 1750 až 2500 ot/min, ale zkoušenému vozu se dostalo zvláštní péče od divize Polestar - došlo na „optimalizaci výkonu".

Ten se nakonec vyšplhal na 200 koní (147 kW) a nejvyšší točivý moment na 440 Nm. Kromě toho optimalizace zlepšuje reakce plynu a zrychluje řazení automatické převodovky. Výsledkem úprav je příjemný, víc než adekvátně silný a hlavně pružný turbodiesel bez zřetelných mezer „v tahu". Dvojice turbodmychadel tu totiž není jen kvůli samotnému výkonu, mnohem důležitější je, že pomáhá plynulejší akceleraci a rozšiřuje spektrum využitelných otáček.

V praxi máte k dispozici diesel, který se bez odmlouvání sbírá už od zhruba 1300 otáček a výborně funguje až do nějakých 4000 otáček. Teprve ve vysokých rychlostech motoru trochu dochází dech - kupříkladu v případech, kdy budete chtít akcelerovat ze 130 km/h na vyšší kvalt.

Motor si navíc skvěle rozumí s osmistupňovou automatickou převodovkou a dokáže být úsporný. Po týdenním testování, který jako vždy zahrnoval stovky kilometrů po nejrůznějších typech silnic, palubní počítač ukazoval průměr 6,6 l/100 km.

Na závěr musím zopakovat shrnutí dojmů z prvního svezení. S radostí přiznávám, že nová V60 je přesně taková, jak jsem před prvním usednutím za volant doufal. Praktická, útulná, kultivovaná. Navíc skvěle vypadá. A samozřejmě je i bezpečná, jak se na správné Volvo sluší. 

Už ve standardní výbavě má několik prvků, které konkurence nenabízí vůbec, například systém ochrany proti neúmyslnému sjetí z vozovky, který zjednodušeně řečeno funguje tak, že v případě neúmyslného sjetí ze silnice se auto připraví na následky - utáhne tedy bezpečnostní pásy, aby řidič i spolucestující zůstali pevně zajištěni na svých místech. Bezpečnostní pásy jsou pevně utaženy tak dlouho, dokud je vůz v pohybu. V60 je vybavena i detekcí chodců, velkých zvířat a cyklistů, kterou doplňuje automatické brzdění v případě, že hrozí srážka.

Za příplatek můžete mít i semiautonomní řízení, které funguje jako kombinace adaptivního tempomatu a udržování vozu v jízdním pruhu. Jakkoli podobné systémy ještě nejsou dokonalé (a proto jim zatím osobně moc nefandím), ve V60 funguje poloviční autopilot dobře. Auto se udrží mezi pruhy i v prudších zatáčkách, přičemž nekřižuje od čáry k čáře, a podle potřeby či okolního provozu zrychluje i zpomaluje klidně. Jasně, při používání systému musíte mít ruce na volantu, ale třeba na dálnici je tenhle systém docela příjemný.

A ceny? Základní verze s motorem D3 vyjde na 959 900 Kč, provedení D4 stojí nejméně 1 034 900 Kč. Testovaný kus v luxusní výbavě Inscription a s řadou příplatků vyšel na 1 644 700 Kč.

Kompletní ceník najdete zde.

Volvo V60 D4: Hodnocení a technické údaje
+ prostorný interiér
+ chytře řešený zavazadlový prostor
+ bohatá bezpečnostní výbava
- ve vyšších rychlostech motoru dochází dech
- nutnost ovládání většiny funkcí přes dotykový displej
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
objem 1969 cm³
max. výkon 140 kW (190 k) při 4250 ot/min
max. točivý moment 400 Nm při 1750 až 2500 ot/min
převodovka automatická, 8stupňová
max. rychlost 220 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7,9 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 4,7/4,3/5,6 l/100 km
délka 4761 mm
šířka 1850 mm
výška 1427 mm
rozvor 2872 mm
pohotovostní hmotnost 1690 kg
zavazadlový prostor 529-1364 l
objem nádrže 55 l
cena od 959 900 Kč (Volvo V60 D3)
cena testované motorizace od 1 034 900 Kč
cena testovaného vozu 1 644 700 Kč
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×