A je to doslova od podlahy nové auto. Vůz totiž jako první SUV koncernu Volkswagen stojí na nové modulární platformě MQB.
S předchůdcem si ho ale nespletete ani na pohled. Pryč jsou zakulacené tvary, nový Tiguan je přísně hranatý s ostrými linkami. Dominantním designovým prvkem je výrazná a štědře chromovaná maska chladiče, na níž přirozeně navazují světlomety. Podobně řešenou příď najdeme také na Passatu.
Měnily se i rozměry: nový Tiguan na délku měří 4486 milimetrů (ve srovnání s předchůdcem nárůst o 60 mm), vysoký je 1632 mm (-33 mm) a široký 1839 mm (+30 mm). Rozvor se protáhl o 77 mm na 2681 mm.
Prostorný a praktický
Velice pozoruhodný je interiér. Ne kvůli vzhledu, ten je typicky strohý a bez výstřelků, ale pro kvalitu zpracování, dokonalou ergonomii a především praktičnost.
Jak už to u aut koncernu Volkswagen bývá, po usednutí za volant budete okamžitě "doma". Ovládání je totiž přehledné, jednoduché a všechno je tak nějak na svém místě, příjemně po ruce. Z auta je také skvělý výhled.
Tiguan kromě toho přiváží několik šikovných moderních prvků výbavy (většinou však příplatkových), například head-up displej, kamery monitorující okolí auta, pokročilý automatický asistent se zpětnou kamerou, navigaci s 8" barevným dotykovým displejem nebo třeba povedený a užitečný digitální přístrojový štít.
Největší sílu interiéru ale představuje jeho využitelnost. Kabina nabízí dostatek prostoru a pohodlí i pro pět dospělých cestujících. Zadní sedadla jsou dokonce posuvná, a to v rozsahu 18 centimetrů. V závislosti na jejich poloze se samozřejmě mění velikost zavazadelníku. Záleží tedy na vás, co zrovna potřebujete více.
Při představení se Volkswagen chlubil, že mezigeneračně kufr narostl o 145 litrů na 615 litrů. Jenže je to maličký podraz. Výrobce totiž do této hodnoty zahrnuje také prostoru pro rezervu. A počítá samozřejmě se zadními sedadly posunutými zcela dopředu.
Ale i když si tyto finty odmyslíme, Tiguan se stále má čím pochlubit. Zavazadelník je prostě více než slušný.
Po sklopení zadních opěradel pak německé SUV nabídne přepravní kapacitu až 1655 litrů.
Jen o čísla ale nejde. Pochvalu si kufr zaslouží hlavně za několik chytrých detailů, například háčky po stranách, možnost sklopit zadní sedadla jednoduchým zatáhnutím za madla přímo ze zavazadelníku nebo šikovné kapsy za podběhy, do nichž se dají uložit drobnější předměty, které by se jinak během jízdy toulaly po celém kufru.
Tiguan může být vybaven také elektricky otevíraným víkem, dokonce i bezdotykovým. Aby se dveře otevřely, stačí "máchnout" nohou pod nárazníkem.
Líbí se mi také spousta velkých přihrádek, schránek a dalších odkládacích možností různě rozesetých v kabině. Kromě tradičních míst je najdeme třeba i pod předními sedadly.
Prostě akorát
Volkswagen pro nový Tiguan aktuálně nabízí tři benzinové motory a tři turbodiesely. Naftové motoritace jistě budou patřit mezi ty oblíbenější - a nejprodávanější z nich by mohla být ta prostřední, tedy dvoulitrový čtyřválec o výkonu 150 koní (110 kW).
K dispozici je totiž s pohonem předních kol a manuálem, jako předokolka se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, ale i s pohonem všech kol a stejným sedmistupňovým DSG.
A právě 150koňový diesel v spojení se čtyřkolkou a automatem poháněl testované auto.
Je to příjemná kombinace, tak nějak dokonale přiměřená k tomuto typu auta. Motor má síly akorát a svým pokojným projevem nesvádí k divočení. Stejně činí i převodovka, které vyhovuje spíš klidný přístup - pak řadí hladce. Při rychlých rozjezdech nebo požadavku na prudkou akceleraci ale změnu stupně doprovází citelné cukání.
Zvláštní je také občasná neochota podřadit. Převodovka ve snaze o co nejnižší spotřebu co nejdříve řadí vyšší stupeň a drží nízké otáčky. Jenže v těch motoru chybí elán. Řešením by mělo být podřazení a získání vyšších otáček.
Jenže přidání plynu bohužel často nepomůže, DSG totiž podřadit tvrdošíjně odmítá. Pomůže až důrazné zašlápnutí pravého pedálu, které si nakonec změnu stupně vynutí. Bohužel však nepříliš rychlou. A ještě se škubnutím.
Spotřebu se každopádně Volkswagenu podařilo zajistit více než rozumnou. Tiguan se 150koňovým nafťákem, pohonem všech kol a automatem totiž jezdí za 6 až 9 litrů paliva na sto kilometrů. V mém případě palubní počítač po týdenním testu ukazoval průměr 7,2 l/100 km. A to považuji za skvělý výsledek.
Na silnici je skvělý
Až na občas laxní převodovku se s Tiguanem jezdí velice příjemně. Řízení působí přirozeně a je dostatečně přesné. S adaptivními tlumiči (za příplatek 27 800 korun) zvládne auto i na 19palcových kolech a se zapnutým sportovním - a tedy tužším - nastavením spolehlivě vyžehlit nerovnosti, neodskakuje a chová se hezky kultivovaně a jistě. Nejvíc se mi líbilo v komfortním režimu, v něm je parádně uvolněné.
Interiér je navíc skvěle odhlučněn, takže na palubě panuje věsměs ticho. Neruší ani motor, ani aerodynamický šum, ani práce podvozku a kol na silnici - i když třeba není zcela hladká.
Tiguan se netrápí ani v zatáčkách, zvládne v nich i rychlejší tempo. Kvůli vyšší stavbě sice nedosahuje hbitosti hatchbacků, ale to je pochopitelné. Mírná nedotáčivost a lehké náklony karoserie alespoň řidiče nenápadně "nutí" ke klidné jízdě.
To je opravdu poloha, která německému SUV sedí nejlépe.
I když si lidé z velké většiny SUV nekupují kvůli terénním schopnostem (na něž ostatně už také některá "esúvéčka" rezignovala), Volkswagen svou novinku připravil i na cestování mimo silnice. Verze s pohonem všech kol mají světlou výšku 200 milimetrů a systém, který změní odezvu motoru, reakce převodovky, práci čtyřkolky a dalších systémů podle aktuálních podmínek.
Řidiči stačí přes otočný ovladač zvolit jeden z terénních režimů - například pro jízdu na sněhu. Výrobce dokonce k autu za příplatek nabízí i Offroad Paket, který obsahuje přední nárazník s takovým tvarem, že se díky němu zvětší nájezdový úhel až na 25,6°.
Z Tiguana se samozřejmě ani potom nestane nezastavitelný teréňák, ale zvládne toho možná i víc, než byste čekali.
Už aby tu byl Kodiaq
Nový Tiguan je tedy mimořádně všestranný stroj. Jízdně přesvědčivý, je pohodlný, jistý a příjemný. Navíc přidává skvělý interiér, který nabízí prostor i praktičnost. Vlastně mě nenapadá racionální důvod, proč si v případě, že sháníte takto velké SUV, nevybrat právě Tiguan.
I když ano, jeden tu je. Novinka od Volkswagenu není zrovna levná. Základní provedení sice stojí 560 900 korun, ale tím je "jen" vůz s přeplňovanou benzinovou čtrnáctistovkou o výkonu 125 koní (92 kW), šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol.
Auto s testovanou motorizací už vyjde na 862 900 korun a pokud si ještě budete chtít dopřát pořádnou výbavu, cena se snadno přehoupne přes milion korun. A to není málo.
Ani neskromná cenovka nic nemění na skutečnosti, že se Tiguan povedl. Jde o opravdu chytře vymyšlené SUV, které umí všechno, co byste od "esúvéčka" měli chtít. Což je mimochodem další důvod, proč se těšit na novou Škodu Kodiaq, která je s Tiguanem blízce spřízněná. A přitom bude ještě praktičtější.
To vypadá vážně slibně.
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 7DSG 4Motion: Hodnocení a technické údaje | |
+ | jízdní vlastnosti |
+ | variabilní interiér |
+ | úsporný motor |
- | laxní převodovka |
- | drahé příplatky |
motor | vznětový čtyřválec, přeplňovaný |
objem | 1968 ccm |
max. výkon | 110 kW/150 k při 3500 - 4000 ot/min |
max. točivý moment | 340 Nm při 1750 - 3000 ot/min |
převodovka | sedmistupňová, automatická |
max. rychlost | 200 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 9,3 s |
kombinovaná spotřeba | 5,7 l/100 km |
cena testovaného vozu | 1 258 100 Kč |