Test Maserati Quattroporte: Ach bože, to je motor! Prostě supersport se 4 dveřmi

Celkem snadno vyjmenujeme hned několik konkurentů, kteří Maserati Quattroporte předčí v oblasti nabízených technologií a nejmodernějších asistenčních systémů. Jenže o ty majitelům vozů s trojzubcem na kapotě jde až v poslední řadě. Maserati bylo, je a bude o stylu, eleganci, jedinečnosti a mimořádných zažitích z jízdy.

7.10.2018 Jiří Švamberk
Zdroj: archiv autora

Ačkoliv s tou jedinečností to začíná být poněkud na pováženou, protože Maserati poslední roky své vozy prodává, jako když bičem mrská - a rozhodně to není jen zásluha nových modelů Ghibli a Levante. Například v roce 2014, kdy tyto vozy byly pouhými testovacími prototypy, prodávala automobilka Maserati nějakých 6500 kusů Quattroporte ročně, dnes takové číslo Italové pokořili už po prvním kvartálu (rok 2017). Velkou měrou se na boomu modelu Quattroporte podílí nejen čínský trh, ale také fakt, že Maserati důsledně zapracovalo na svých slabších stránkách, mezi něž patřila ovladatelnost na limitu (předchozí Quattroporte bylo dost divoké, a také těžké auto) nebo problémy se spolehlivostí. Prodejům neprospíval ani výrazný pokles ceny zánovních modelů, který byl strmější, než nedávný pokles volebních preferencí Strany zelených.

Na druhou stranu neznáme elegantnější čtyřdveřový sedan, ze kterého takovým způsobem sálá styl, rafinovaný šmrnc, sportovní dynamika a historický odkaz. Maserati Quattroporte je prostě výjimečným automobilem, který poutá pozornost tak, jak to Porsche Panamera či BMW řady 6 Gran Coupé prostě nedokáží. A to navzdory tomu, že oba zmiňované modely jsou technologicky „o krok“ napřed. Jenže ono pořád existuje řada zákazníků, kterým technická plochá dokonalost německých automobilek nic neříká. Ještě že tak…

BOŽÍ ZVUK!

Maserati Quattroporte se nabízí ve dvou výbavách a se třemi motory. Nám se do rukou dostal modelový ročník 2019 s vidlicovým šestiválcem s 60° rozevřením, dvěma turbodmychadly a 430 koňmi, které k tomu nejlepšímu bičuje 580 Nm točivého momentu.

Vidlicový šestiválec přeplňovaný dvojicí dvoukomorových turbodmychadel je technický příbuzný s V8 verze GTS (přestože mají jiné rozevření válců) a rukopis Ferrari je v jeho projevu znát. Motor se nadšeně vytáčí až k omezovači, ovšem má na dnešní dobu citelnější prodlevu při nástupu turbodmychadel.

Že máte pod kapotou neobyčejnou pohonnou jednotku, vám dojde okamžitě poté, co tlačítkem nastartujete. Ze čtveřice výfuku vyštěkne charakteristický kovový zvuk italských supersportů, který se však okamžitě zklidní na decentní úroveň. I tak cítíte, jak se auto lehce chvěje a čeká, jestli to zadupnete hned, nebo se hodláte jen tak pomalu sunout kupředu.

Maserati si dalo záležet, aby si Quattroporte udrželo status čtyřdveřového supersportu a zároveň ho dokázalo natoik utlumit, že autor testu raději jezdil neustále v režimu Sport, který nechává výfukové klapky permanentně otevřené. Chápejte, pro ten pocit…

Režim Sport kromě skvostného zvuku také deaktivoval start/stop systém, což u nového auta se 500 najitými kilometry není vůbec od věci.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
7.10.2018 Jiří Švamberk
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×