Ačkoliv s tou jedinečností to začíná být poněkud na pováženou, protože Maserati poslední roky své vozy prodává, jako když bičem mrská - a rozhodně to není jen zásluha nových modelů Ghibli a Levante. Například v roce 2014, kdy tyto vozy byly pouhými testovacími prototypy, prodávala automobilka Maserati nějakých 6500 kusů Quattroporte ročně, dnes takové číslo Italové pokořili už po prvním kvartálu (rok 2017). Velkou měrou se na boomu modelu Quattroporte podílí nejen čínský trh, ale také fakt, že Maserati důsledně zapracovalo na svých slabších stránkách, mezi něž patřila ovladatelnost na limitu (předchozí Quattroporte bylo dost divoké, a také těžké auto) nebo problémy se spolehlivostí. Prodejům neprospíval ani výrazný pokles ceny zánovních modelů, který byl strmější, než nedávný pokles volebních preferencí Strany zelených.
Zdroj: archiv autora
Na druhou stranu neznáme elegantnější čtyřdveřový sedan, ze kterého takovým způsobem sálá styl, rafinovaný šmrnc, sportovní dynamika a historický odkaz. Maserati Quattroporte je prostě výjimečným automobilem, který poutá pozornost tak, jak to Porsche Panamera či BMW řady 6 Gran Coupé prostě nedokáží. A to navzdory tomu, že oba zmiňované modely jsou technologicky „o krok“ napřed. Jenže ono pořád existuje řada zákazníků, kterým technická plochá dokonalost německých automobilek nic neříká. Ještě že tak…
BOŽÍ ZVUK!
Maserati Quattroporte se nabízí ve dvou výbavách a se třemi motory. Nám se do rukou dostal modelový ročník 2019 s vidlicovým šestiválcem s 60° rozevřením, dvěma turbodmychadly a 430 koňmi, které k tomu nejlepšímu bičuje 580 Nm točivého momentu.
Vidlicový šestiválec přeplňovaný dvojicí dvoukomorových turbodmychadel je technický příbuzný s V8 verze GTS (přestože mají jiné rozevření válců) a rukopis Ferrari je v jeho projevu znát. Motor se nadšeně vytáčí až k omezovači, ovšem má na dnešní dobu citelnější prodlevu při nástupu turbodmychadel.
Zdroj: archiv autora
Že máte pod kapotou neobyčejnou pohonnou jednotku, vám dojde okamžitě poté, co tlačítkem nastartujete. Ze čtveřice výfuku vyštěkne charakteristický kovový zvuk italských supersportů, který se však okamžitě zklidní na decentní úroveň. I tak cítíte, jak se auto lehce chvěje a čeká, jestli to zadupnete hned, nebo se hodláte jen tak pomalu sunout kupředu.
Maserati si dalo záležet, aby si Quattroporte udrželo status čtyřdveřového supersportu a zároveň ho dokázalo natoik utlumit, že autor testu raději jezdil neustále v režimu Sport, který nechává výfukové klapky permanentně otevřené. Chápejte, pro ten pocit…
Režim Sport kromě skvostného zvuku také deaktivoval start/stop systém, což u nového auta se 500 najitými kilometry není vůbec od věci.
STYL À LA ERMENEGILDO ZEGNA
Za volantem Quattroporte, jehož věnec je v provedení GranLusso rozdělen dřevěnou dýhou, se oproti konkurenci sedí o něco výš. My však lehce vyšší pozici za volantem kvitujeme s povděkem, protože máte lepší přehled o tom, co se nachází před dlouhou a širokou přední kapotou. S vozem se tak daleko lépe manévruje. Sice máte k dispozici senzory (jsou až zbytečně horlivé) a kamery včetně pohledu z ptačí perspektivy (rozlišení je spíše průměrné), ale řidičův dobrý přehled žádná technologie nahradit neumí. Dozadu je výhled dobrý a krátký zavazadelník s jasnými konturami v zpětném zrcátku usnadňuje couvání.
Výbava GranLusso je přesně tím, co bychom volili my. Kombinace vysoce jakostní kůže a čalounění středních částí sedadel hedvábnou tkaninou od světoznámého módního návrháře Ermenegilda Zegny, doplněné dřevěnými výplněmi interiéru je skutečně fascinujícím vyjádřením italského pojetí luxusu. Nikde jinde nic podobného jinde nenajdete. Maserati nám tímto dokázalo, že leštěné dřevěné dýhy nejsou přežitek 90. let, protože tohle prostě chcete. Přesně tahle „jinakost“ je na Maserati Quattroporte tak lákává.
Zdroj: archiv autora
Smysl pro detail je patrný snad úplně všude a jako příklad uvádíme kožená pouzdra zámků bezpečnostních pásů, nebo alacantarou čalouněná střešní madla. Luxusní atmosféru uvnitř Quattroporte dotvářel volitelný prémiový audiosystém Bowers & Wilkins s 15 reproduktory a výkonem 1280 W. I na maximální výkon se se spolujezdcem vedle vás slyšíte. Neuvěřitelná čistota zvuku.
SKVĚLE NALADENÉ ŘÍZENÍ
Modelový ročník 2019 se vyznačuje především nově koncipovaným voličem 8stupňové převodovky ZF, který s nyní ovládá daleko intuitivněji. Tato změna je jasným důkazem, že u Maserati naslouchají kritice nás, novinářských pisálků.
Součástí modernizace pro modelový ročník 2019 je rovněž nahrazení hydraulického posilovače elektrickým. Předchozí verze Quattroporte měly jedno z nejlepších řízení v daném segmentu, ovšem nástup moderních systémů, kterým se logicky nevyhnulo ani Quattroporte, si vyžaduje elektrický posilovač. Pokud byste ale chtěli ohrnout nos s argumenty, že elektrický posilovač obírá řízení o zpětnou vazbu a řidič tak spíše odhaduje, než s jistotu řídí, musíme vás vyvést z omylu. Maserati odvedlo fantastický kus práce a vsadíme se o cokoliv, že dokonce ani sportovně nadšený řidič by bez předchozích informací nedokázal jasně rozlišit, o jakou verzi posilovače se jedná.
Zdroj: archiv autora
Při jízdě na okreskách je hmotnost Quattroporte cítit a řízení v rychlostech vyžaduje daleko více koncentrace, než třeba u Panamery, ale opět, tohle je důvod, proč Quattroporte v roce 1963 vzniklo. Tohle je auto pro řidiče, a pokud vám řízení v pravém slova smyslu úplně nevoní, existuje mnoho dalších alternativ.
Na dálnici patří Quattroporte k těm druhům automobilu, které vás při troše smůly připraví o řidičák dřív, než řeknete borůvkový koláč. Dvojité zaklení a schopnost převodovky točit při 90 km/h (krát 2) nějakých 2500 ot/min způsobují, že rychlost skutečně nevnímáte a prostě letíte.
Pohon všech kol,který umí variabilně posílat až 50 % točivého momentu na přední nápravu nabízí velmi sebejisté výjezdy ze zatáček, ovšem Quattroporte připravuje o jedno z nějvětších es v rukávu, a to o schopnost jzdy bokem. Na vlhku se záď nechá velmi snadno a čitelně rozhodit, ovšem snaha předních kol o maximální trakci celý proces maří, což má nakonec za následek, že to ani zkoušet nebudete. Pokud to člověk kupující tohle auto myslí s řízením skutečně vážně, je zadokolka jenoznačnou volbou.
Rychlosti, jaké Quattroporte generuje, žádají výkonnou brzdovou soustavu. Brzdy mají razantní, ale dobře dávkovatelný nástup a ani po několikanásobném zpomalování z vysokých rychlostí nevykazovaly známky vadnutí. Jejich skutečný potenciál by však odhalil až okruh.
Převodovka je rychlá při řazení nahoru, dolů je poněkud rozvážnější, zejména v kontextu s naladěním, jaké například nabízí BMW. Hliníková pádla jsou dostatečně velká, aby nemusela být přímo na volantu, my bychom občas toto umístění uvítali.
NIC PRO PRAGMATIKY
Terminologií milovníka filmů se Maserati Quattroporte dá označit jako osudová přitažlivost. Buď je to láska na první pohled, nebo ho ihned zavrhnete. Nelze totiž zastírat, že Maserati je oproti své konkurenci poněkud pozadu, nicméně tento nedostatek vynahrazuje zejména stylem, jedinečností a charakterem, který mnoho z přímých konkurentů zcela postrádá. A ten motor, bože ten motor!
Zdroj: archiv autora
Dobře, dobře, o spotřebě jsme sice mluvit úplně nechtěli, ale budiž. Průměr 15,8 litrů byl vzhledem k těžké noze autora článku ještě milosrdný. Při světlé chvilce Quattroporte zvládlo i 11,2 l/km, což je velmi slušný výsledek.
Maserati Quattroporte SQ4 GranLusso: Hodnocení a technické údaje | |
+ | motor |
+ | styl a kvalita zpracování |
+ | zvuk motoru |
- | něktré ovladacíprvky pochází z modelů JEEP |
- | čtyřkolka není tak řidičsky hravá, jako zadokolka |
- | na volant dělený dřevěnou dýhou si řidič musí dlouho zvykat |
motor | zážehový V6, dvojice dvoukomorových turbodmychadel |
objem | 2979 cm3 |
max.výkon | 316 kW (430 k) při 5750 ot/min |
převodovka | 580 Nm při 2250 – 4000 ot/min |
max. rychlost | 288 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 4,8 s |
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 14,2/7,1/9,7 l/100 km |
délka | 5262 mm |
šířka | 2128 mm |
výška | 1481 mm |
rozvor | 3171 mm |
pohotovostní hmotnost | 1820 kg |
zavazadlový prostor | 530 l |
objem nádrže | 80 l |
cena testovaného vozu | na vyžádání u Scuderia Praha |