TEST: Subaru WRX STI je skvělé auto. A není jen pro radost

Přinášet cokoli nového u automobilů, které se staly legendami, není vůbec snadné. V některých případech by se jednalo snad i o hřích. Proto se výrobci občas uchylují jen k dílčím vylepšením a úpravám, které jsou nezbytné například pro plnění mezinárodních norem a předpisů. Přesně to je případ jedné z automobilových ikon – Subaru WRX STI.

Subaru WRX STI.
Zdroj: Dominik Valášek

Už více než patnáct let je označení WRX STI symbolem enormně výkonných a mohutným křídlem vzadu vybavených kompaktů, které vycházely z běžných rodinných modelů Impreza. Dnes je tedy sice WRX STI formálně samostatným modelem, ale stejně jako před lety, pořád dokáže už na pohled zrychlit tep kluků i znalců každého věku.

Nejnovější generace se dodává ve dvou stupních výbavy a s jedinou příplatkovou položkou - metalízou… Vše ostatní je už součástí základní verze Active, která je ale na druhou stranu například bez velkého zadního spoileru na víku zavazadlového prostoru.

Dravý i praktický

Naopak verze Sport má kromě typického křídla ještě několik „nesportovních" prvků, které při stejných výkonech zvyšují komfort. Například navigaci, parkovací kameru, vyhřívání předních sedadel, automatické zapínání světel, bezklíčkové ovládání a další.

Charakteristická tříprostorová karoserie s nasávací štěrbinou na kapotě byla ještě víc vyztužena, stejně jako podvozek. V interiéru zůstávají skvělá sportovně tvarovaná přední sedadla s výborným bočním vedením, přičemž na zadních je místo jako v běžných rodinných osobních vozů nižší střední třídy.

Subaru WRX STI.

Také zavazadlový prostor s objemem 460 litrů, je s ohledem na zástavbu pohonu všech kol výborný a umožní naložit mnohé pro rodinné cestování.

Pohon STíčka obstarává plochý přeplňovaný čtyřválec (boxer) o objemu 2,5 litru s největším výkonem 300 koní. Také tu je ale 407 Nm točivého momentu.

Tyto hodnoty dělají - ve spojení se skvělou šestistupňovou manuální převodovkou a trvalým pohonem všech kol - z tohoto Subaru takřka bezkonkurenční cestovně závodní lahůdku. Tou je i díky systému vektorového řízení dynamiky s možností ovládání jízdních režimů (Normal, Sport a Sport+), a možností nastavení svornosti diferenciálů. Režim Normal je určený na běžný silniční provoz, Sport pro vyloženě sportovní jízdu a Sport+ se dá využít spíše při jízdě na okruhu nebo při rallye na uzavřených cestách.

Etalon jízdních vlastností

Jestliže někdo hledá etalon jízdních vlastností, pak těžko najít něco lepšího než Subaru WRX STI. Jízdní schopnosti jsou prostě vynikající a není ani mnoho řidičů, kterým je dáno je umět plně využít. Ono ukočírovat 300 koní s vynikajícím podvozkem a stálým pohonem všech čtyř kol spíše svádí k překračování fyzikálních zákonů. A jejich hranice nebývá tak snadno čitelná.

Subaru WRX STI.

Tento jinak rodinně vypadající vůz dokáže zrychlit z nuly na sto za pouhých 5,2 sekundy, což je hodnota, kterou nedisponují mnohá ryze sportovní kupé. To ale není to hlavní. Největší jezdecké zážitky WRX STI totiž nabízí v zatáčkách na nejrůznějším povrchu a s jakoukoli adhezí. Ale i zde platí, že k využití jeho potenciálu se už musí "dost umět", jinak hrozí nepříjemné, často dost drahé nebo i fatální následky.

Subaru WRX STI je jedním z automobilů snů a s cenou 1,1 milionu není pro každého. Ale je to dobře. Tohle auto totiž dokáže uspokojit opravdu náročné požadavky specifické skupiny zákazníků a je navíc ikonou, o jejíž oblíbenosti u nás svědčí, že již bylo prodáno téměř tisíc těchto vozů všech generací. Jde o stroj pro ryzí zábavu a velmi těžko se na něm dají hledat nějaké nedostatky.

"Estéíčko" disponuje výkony a jízdními vlastnostmi skutečného soutěžního speciálu, a přitom se s ním dá klidně jezdit ve všedních dnech - do práce, možná i s dětmi do školy. Jen je potřeba se smířit s poněkud vyšší spotřebou - jezdit pod 10 l/100 km je u něj celkem vzácné.

A co je hlavní, dá se běžně koupit, i když za jeho 300 koní se musí pochopitelně zaplatit o dost víc, než za stejně velký vůz nižší střední třídy. Přesto stále oslovuje dost zájemců na celém svět, ale i u nás.

Druhý pohled Dominika Valáška
Po prvních metrech s WRX STI si může nezainteresovaný řidič připadat, jako že sedí v čistokrevném závodním autě. Všechny ovládací prvky jdou s řádnou tuhostí, na brzdy je potřeba pořádně šlápnout, spojka zabírá zostra a řazení má typicky drsný chod po kratičkých drahách.

Naprosto perfektně působí řízení, jehož strmý převod umožňuje jen lehce přesouvat volant, aby se auto dravě vrhalo na apex každé zatáčky. Na druhou stranu má ale podvozek skvěle vyváženou tuhost, takže se ani v těch rozbitějších zatáčkách nestane, aby auto uskakovalo, ztrácelo stopu, či se stávalo nečitelným. Vlastně bych se nebál říci, že se s takto nastaveným podvozkem dá WRX STI klidně používat denně.

A potom je tu samozřejmě motor. To nejlepší z rodu boxerů v podobě turbem přeplňovaného čtyřválce o objemu dvou a půl litru. V první polovině otáčkoměru, než se pořádně rozfouká turbo, neposkytne žádná dramata, ale nechte rafičku otáčkoměru překročit tři a půl tisíce a WRX STI doslova vystřelí vpřed. Motor s vervou pádí až do šesti tisíc a teprve tehdy vám dá nastavitelnou kontrolkou řazení najevo, že by bylo vhodné volit další rychlost.

Leckomu by se tedy mohlo zdát, že je WRX STI pro svou vycizelovanou ostrost až příliš drsným strojem pro běžné smrtelníky. Jednoduše řečeno – leckdo si může myslet, že se s ním nelze svézt za normálních podmínek na normálních silnicích. Jenže to paradoxně vůbec není pravda. Ono WRX STI totiž sice na první pohled působí jako závodní skalpel, ale přitom umí pro řidiče fungovat i na klasické okresce. A právě to je důvod, proč se STI stalo za léta svého působení neodmyslitelnou sportovní legendou.

Kompletní ceník najdete zde.

Subaru WRX STI: Hodnocení a technické údaje
+ skvělý motor
+ fantastické jízdní vlastnosti
+ univerzálnost
- vyšší spotřeba
- vše je tu poněkud tužší
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný
objem 2457 ccm
max. výkon 221 kW (300 k) při 6000 ot/min
max. točivý moment 407 Nm při 4000 ot/min
převodovka šestistupňová, manuální
max. rychlost 255 km/h
zrychlení 0-100 km/h 5,2 s
kombinovaná spotřeba 10,4 l/100 km
délka 4595 mm
šířka 1795 mm
výška 1475 mm
rozvor 2650 mm
zavazadlový prostor 460 l
cena od 1 089 000 Kč
cena testovaného vozu 1 211 000 Kč
Tisíce aut na internetu