TEST: Range Rover Velar: Opravdu potřebujete v luxusním SUV kožené čalounění?

K luxusním autům tradičně patří kožené čalounění interiéru. Land Rover ale u modelu Velar ukazuje, že to jde i bez kůže - aniž byste o něco přišli.

Test Range Rover Velar
Zdroj: Stanislav Švarc

Když se na použití kůže podívate racionálně, možná dojdete k závěru, že pro některé části interiéru nejde o nejlepší materiál. Samozřejmě záleží na kvalitě a druhu, ale třeba kožená sedadla nemusejí být vždy příjemná. V zimě studí, v horkém létě hřejí a někomu může vyloženě vadit lepivé spojení kožené sedačky se zpocenou lidskou kůží.

A pak jsou také lidé, kteří prostě v autě nechtějí mít materiál pocházející z mrtvého zvířete. Některé automobilky se proto v posledních letech soustředí na vývoj různých alternativních luxusních tkanin, někdy dokonce i z materiálů "neživočišného původu."

Vlna místo kůže

Až tak daleko Land Rover není, přesto je jeho alternativa zajímavá. Speciálně pro nejnovější SUV jménem Velar se britská automobilka dala dohromady s dánskou firmou Kvadrat, která vyvinula unikátní čalounění, jež má být právě alternativou ke klasické kůži. V ceníku ho najdete jako Premium Textile Pack a vyjde na 41 tisíc korun (k základní verzi vozu na 65 505 Kč) - stejně jako potahy z perforované kůže Windsor.

Textilní čalounění využívá především vlnu, vlnové směsi, ale také látku z recyklovaných materiálů (údajně z PET lahví). Land Rover tvrdí, že tahle alternativa kůže nabídne kromě dokonalého komfortu také vysokou dávku odolnosti. Co všechno netypické čalounění vydrží, nemohu po týdenním testu zhodnotit, ale o pohodlí snad mluvit můžu.

Test Range Rover Velar

A budu strohý: je to parádní. Vážně, nepamatuji si, že bych někdy seděl na sedadle, jehož čalounění by bylo tak příjemné. Materiál je příjemný na dotyk, je hebounký a měkký, v horku není rozpálený.

Hezké je také čalounění volantu, které na pohled připomíná Alcantaru, tedy umělý semiš, ale je jemnější a na dotyk příjemnější. Upřímně říkám, že kdybych kupoval Velar, sáhl bych místo kůže právě po tomhle "textilu". Jen místo světlé kombinace v testovaném autě bych dal přednost černému provedení.

Myslím, že se vlněné čalounění hodí jak k výraznému vnějšímu designu auta, který zaujme nejen samotnými tvary karoserie, ale třeba i zapuštěnými klikami, tak k provedení kabiny Velaru. Vnitřek je pojatý minimalisticky, ale přitom velmi moderně, hned s trojicí displejů. Jeden nahrazuje budíky v přístrojovém štítu a jak je dnes už obvyklé, řidič může měnit rozvržení ukazatelů i informace, které si přeje zobrazit.

Mnohem zajímavější jsou ale obrazovky na středovém panelu. Obě mají 10palcovou úhlopříčku a obě nabízejí několik zvláštností. Horní displej slouží k obsluhování infotainmentu a zaujme tím, že si můžete nastavit úhel sklonu. A to se hodí, protože palubní deska není moc strmá, takže když venku svítí slunce, displej se leskne a je hůř čítelný.

Druhá obrazovka je centrem pro nastavení auta a na pohled upoutá pozornost dvěma otočnými ovladači, které z něj vystupují. Jejich funkce se přitom mění podle toho, co zrovna nastavujete. Jednou otáčením měníte teplotu interiéru, jindy například vyhřívání sedačky.

Test Range Rover Velar

Grafika obou displejů je díky vysokému rozlišení hezká na pohled, i samotné ovládání má logiku, ale pořád si myslím, že klasická tlačítka fungují rychleji než ťukání prstem na obrazovce. Palubní systém ve Velaru navíc není z nejsvižnějších a občas mu dlouho trvá, než se "něco stane". Ale uznávám, že rozsvícený středový panel se dvěma displeji je efektní.

Trochu mi vadila absence haptické vazby, kvůli čemuž ovládání vyžaduje více pozornosti, a také neomylnost, s jakou lesklý povrch displejů přitahuje otisky prstů.

Čtyři válce stačí, ale V6 je V6

Zbytek interiéru je absolutně v pořádku. Přední sedadla jsou tvarově dokonalá, tedy rozhodně ta příplatková (za 91 818 korun), která byla v testovaném autě. Nastavit se dají v 20 směrech a vybavená jsou vyhříváním, chlazením a masážní funkcí. Jak říkám, dokonalost.

Prostoru je ve Velarudost, i na zadních sedadlech (dělená jsou v poměru 40:20:40), a potěší také množství různých přihrádek a schránek. Ani za kufr se nejnovější člen rodiny Range Roverů nemusí stydět, naopak. Základní objem činí 673 litrů, po sklopení opěradel (vznikne přitom skoro rovná podlaha) pak kapacita dosahuje 1731 litrů. Zavazadelník má pravidelný tvar a příjemným detailem jsou čtyři výklopné háčky na tašky.

Land Rover pro Velar nachystal šest motorizací – čtyři vznětové a dva zážehové. Diesely zastupují dvě verze čtyřválcového dvoulitru (D180 o výkonu 132 kW/180 k a D240 o výkonu 177 kW/240 k) a dvě varianty třílitrového šestiválce (D275 o výkonu 202 kW/275 k a D300 o výkonu 221 kW/300 k). Benzin spalují dvě provedení přeplňovaného dvoulitru o výkonech 250 koní (184 kW, označení P250) a 300 koní (221 kW, označení P300).

Testovaný kus poháněl silnější vznětový čtyřválec D240. Dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor nemá větší problém auto důstojně rozjet a kdybyste měli na uších sluchátka a neslyšeli typický čtyřválcový projev, možná byste mu díky zajímavému a celkem lienárnímu zátahu hádali o dva válce víc. Tedy určitě během jízdy v rámci zákonných limitů. Ve vyšších rychlostech už dvoulitr svou koncepci neutají a trochu mu dochází při další akceleraci elán. Už tradičně skvělá je automatická převodovka od ZF, stejně jako její naladění s motorem.

Test Range Rover Velar

Potěšilo mě, že Land Rover zapracoval na zkultivování tohoto motoru. Naftový čtyřválec z řady Ingenium jsem vyzkoušel v jiných modelech automobilky Jaguar Land Rover a i když po výkonové stránce mu nelze snad nic vytknout, nepatří zrovna mezi nejkultivovanější diesely. Ve Velaru se ale povedlo odhlučení i utlumení vibrací zlepšit, i tak ale poznáte, jaký motor pod vysokou kapotou pracuje. Proto bych si radši připlatil za vznětovou V6. Šestiválec je na tom pružností a projevem pořád výrazně lépe.

Bude jen o něco "užranější". Dvoulitr po týdenním testu vykázal průměrnou spotřebu 7,7 l/100 km, což mi na 240koňové a docela velké SUV připadá skvělé. Myslím, že "šestihrnek" si vezme tak o litr dva víc. Ale s tím bych uměl žít.

Proč vystupovat?

Šestiválec se podle mě víc hodí i k celkovému charakteru auta. Velar je totiž jedno z nejlépe jezdících SUV, co si můžete koupit, určitě patří do top trojky. Jako dvojče Jaguaru F-Pace Velar využívá stejnou techniku, podvozek tedy využívá dvojité lichoběžníkové zavěšení na přední nápravě a vzadu víceprvkovou nápravu Integral Link, pohon všech kol pak upřednostňuje zadní nápravu.

Tenhle Range Rover tak jezdí skoro jako "esúvéčko" od Jaguaru - a to je pochvala. Na auto s nápisem Range Rover na kapotě působí až nečekaně "sportovně", hezky drží stopu a nenaklání se tak, jak byste možná čekali. Od Jaguaru se ale Velar přece jen liší. U Velaru je totiž zřetelně cítit snaha o plavnější chování, "sportovnost" byla trochu potlačena. Příplatkové vzduchové odpružení (za 43 tisíc, pro V6 standardní výbava) dokonale žehlí jakoukoli silnici či polňačku, fungování podvozkové techniky je vážně na jedničku. Takhle by mělo správné SUV jezdit!

Range Rover Velar je auto, které se dokonale hodí na dlouhé přesuny v absolutním pohodlí, je to ten druh vozu, v němž přejedete Evropu a ani si toho snad nevšimnete. A čím častěji v něm budete jezdit, tím víc ho budete chtít řídit. Velar totiž nedává moc důvodů, proč z něj vůbec vystupovat.

Jenže za dobré věci se musí dobře zaplatit, to tak bohužel bývá. Velar není výjimkou, základní provedení startuje na 1 544 323 Kč, jenže testovaný exemplář s řadou příplatků by vyšel na skoro 2,2 milionu. A to fakt není málo.

Kompletní ceník najdete zde.

Range Rover Velar D240: Hodnocení a technické údaje
+ skvělé jízdní vlastnosti
+ interiér od Kvadrat je úžasný
+ úsporný motor
- pomalý infotainment
- cena
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
objem 1999 cm3
max. výkon 177 kW (240 koní) v 4000 ot/min
max. točivý moment 500 Nm při 1500 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
max. rychlost 217 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7,4 s
kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km
délka 4803 mm
šířka 2032 mm
výška 1665 mm
rozvor 2874 mm
pohotovostní hmotnost 1911 kg
zavazadlový prostor 673-1731 l
objem nádrže 60 l
cena od 1 544 323 Kč
cena testované motorizace od 1 719 289 Kč
cena testovaného vozu 2 182 385 Kč
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×