TEST: Povedený univerzál. Ford Edge potěší jízdou a prostorným interiérem

Zatímco v Severní Americe se s Fordem Edge setkávají už deset let, u nás je tohle SUV nováčkem. Čím chce nalákat zákazníky?

Ford Edge.
Zdroj: Stanislav Švarc

Zaujmout by je mohlo už vzhledem. Design auta se totiž nese v americkém duchu a hlavně je neokoukaný. Ve Fordu tentokrát vsadili na hrany a ostré úhly, díky čemuž Edge působí robustním dojmem.

Navíc se tváří tak nějak neohroženě, což je zásluha především mohutné masky chladiče a úzkých světlometů. Osobně se mi moc líbí linie táhnoucí se po bocích. A také světelná linka spojující zadní lampy.

Kam patří?

Na severoamerickém trhu, kde aktuální Edge představuje už druhou generaci modelu, vůz patří do skupiny středně velkých "esúvéček". Podle evropských měřítek jej ale můžeme s klidným svědomím zařadit mezi velká SUV.

Edge totiž na délku měří 4808 milimetrů, široký je 1928 mm a vysoký 1692 mm. Je tedy podobně velký jako Volkswagen Touareg.

Ford Edge.

Rozvor náprav dosahuje 2848 milimetrů.

Už tahle čísla naznačují, že prostornost by měla být silnoou stránkou auta. A opravdu je. Místa je dostatek ve všech směrech, dokonce i pro dlouhány, kteří se budou chtít posadit na zadní sedadla. Omezení nenajdou ani u prostoru pro nohy, ani nad hlavou.

Ani s šířkou není problém, dozadu se totiž vedle sebe pohodlně vejdou tři dospělí - klidně i trochu silnější.

Velkoryse působí i samotná sedadla s polohovatelnými opěradly. Na tomto místě se ale sluší upozornit, že Edge je k dispozici výhradně v pětimístném uspořádání.

Na první pohled vypadá skvěle zavazadlový prostor. Základní objem činí slušných 602 litrů a pokud bychom brali prostor až po střechu, je to dokonce 800 litrů. Po sklopení zadních opěradel dovnitř dostanete až 1847 litrů.

Ford Edge.

Kufr je také snadno přístupný, široký a potěší pravidelným tvarem, šikovné je i elektrické sklápění zadních opěradel ovladačem umístěným na boku zavazadelníku.

Naopak zamrzí, že tu chybí otvor pro provlečení dlouhých předmětů. Sedadla jsou navíc sklopná jen v poměru 60:40, nikoliv v praktičtějším 40:20:40. Široká lavice by si to přitom zasloužila.

Obhlídku praktické stránky Fordu Edge zakončíme pochvalou směrem k množství odkládacích schránek v kabině. Pozoruhodná je především doslova "propast" ve středové loketní opěrce.

Jako ve velkém autě

Ale pojďme už konečně za volant. První věc, která mě po usednutí do pohodlného křesla zaujala, byl výhled vpřed. I když se totiž sedí docela vysoko, při pohledu ven nelze přehlédnout výrazně tvarovanou kapotu s "vyboulenými" kraji.

Právě tohle "panoráma" vyvolává v řidiči dojem, že řídí opravdu masivní auto. Když ale zrakem uhnete do stran, narazíte na široké sloupky, které zhoršují výhled šikmo.

Samotný interiér vypadá slušně. Jenže… U Fordu Edge je potřeba uplatnit hodně přísná měřítka.

Ford Edge.

Auto totiž v základním provedení stojí nejméně 959 900 korun, a to rozhodně není málo. Jakékoli prohřešky se proto odpouštějí hůře.

A několik jich tu bohužel existuje. Někomu například může vadit trochu lacině vyhlížející plast použitý na mnoha místech palubní desky. 

Za větší nedostatek ale považuji Fordův infotainment se zastaralou grafikou, místy nepřehledným prostředím, pomalejšími reakcemi a především mizernou odezvou dotykového displeje.

Obrazovka navíc přitahuje otisky prstů, takže neustále vypadá "ušmudlaně". Naštěstí tu stále jsou i fyzické ovladače.

Klady? Ty souvisejí s vyšší cenou vozu. Edge ji totiž ospravedlňuje bohatou standardní výbavou, takže na palubě už v základu dostanete například automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio s CD přehrávačem, bluetooth a osmi reproduktory, zadní parkovací kameru či bezklíčové startování a tempomat.

Potěšila mě také péče, jakou Ford věnoval odhlučnění interiéru. Je vážně obdivuhodné - třeba i díky neutralizaci hluku pomocí audiosystému.

Vždy s naftou a pohonem všech kol

Široký je i seznam příplatkové výbavy. Mezi zajímavé prvky patří například vyhřívaná přední i zadní sedadla, přední mohou být dokonce ventilovaná, dále vyhřívaný volant, přední kamera s panoramatickým obrazem (180 stupňů vpravo/vlevo), která usnadňuje výjezd z míst s horším výhledem do stran, či inteligentní parkovací asistent.

Zato nabídka motorizací je poměrně chudá.

Ford Edge.

Na výběr jsou totiž dvě varianty, obě naftové: dvoulitr 2.0 TDCi o výkonu 180 koní (132 kW), který je v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou k dispozici výhradně v základní výbavové verzi Trend, a silnější 2.0 TDCi se dvěma turbodmychadly poskytující 210 koňských sil (154 kW).

Výkonnější agregát je spojen s šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou a vyššími výbavami. Pro obě motorizace je standardem pohon všech kol.

Testovaný Edge uvádělo do pohybu silnější biturbo, které vozu dává dostatečně důstojný charakter - i když šestiválec by mu samozřejmě slušel víc.

Dvoulitr každopádně díky dvojitému přeplňování táhne lineárně a bez zaváhání od nízkých otáček až ke čtyřem tisícům, přičemž nejpřesvědčivější je ve středním pásmu. Velké SUV umí rozjet slušně (akcelerace z klidu na stovku podle výrobce zabere 9,4 sekundy), přesto jsem měl občas pochyby, že je pod kapotou skutečně 210 koní.

Auto tak totiž chvílemi opravdu nepůsobí.

Jinak ale nelze mít výtky. Agregát je kultivovaný a pěkně odhlučněný, s automatem si rozumí dobře a myslím, že majitele potěší i spotřebou.

Ford Edge.

Hodnoty pohybující se mezi 7 až 10 litry na 100 kilometrů podle mě nejsou na takové auto špatné.

Mile mě překvapily jízdní vlastnosti. Ford autu věnoval hodně pozornosti, aby jej "poladil" a přizpůsobil specifickým požadavkům evropských řidičů. "Náš" Edge tak má ve srovnání s tím americkým tužší a sofistikovanější podvozek s nezávislým zavěšením zadních kol.

Well done

Testovaný kus byl navíc ve verzi Sport, což znamená ještě o něco sportovnější podvozek s tužším nastavením. Ale nemusíte se bát, i takto vybavený Edge nabídne dostatek komfortu a jistoty na nerovnostech.

A znovu musím pochválit i odhlučnění. Přestože zkoušený exemplář stál na dvacetipalcových kolech, ani na rozbité silnici nic nebouchalo a od kol do kabiny nepronikal prakticky žádný hluk.

Přestože Edge váží skoro dvě tuny, na silnici se pohybuje docela lehce a v zatáčkách se drží překvapivě dobře. Teprve ve vyšších rychlostech, v tempu, které ve velkém SUV vlastně nedává moc smysl, se začne projevovat jistá těžkopádnost.

Ford Edge.

Vzhledem k rozměrům se ale není čemu divit.

Celkově se ale Fordu jízdní vlastnosti povedly. Edge totiž nabízí skvělý kompromis mezi stabilitou, ostrostí a pohodlím. Jezdit v něm prostě budete rádi.

Kompletní ceník najdete zde.

Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo AWD: Hodnocení a technické údaje
+ prostorný interiér
+ kultivovanost
+ bohatá standardní výbava
- vysoká základní cena
- nepřehledný infotainment
- lacině vyhlížející prvky v interiéru
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný
objem 1997
max. výkon 154 kW (210 k) při 3600 ot/min
max. točivý moment 450 Nm při 2000-2500 ot/min
převodovka šestistupňová, automatická
max. rychlost 211 km/h
zrychlení 0-100 km/h 9,4 s
kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
délka 4808 mm
šířka 1928 mm
výška 1692 mm
rozvor 2848 mm
pohotovostní hmotnost 1949 kg 
zavazadlový prostor 602-1847 l
cena od 959 900 Kč
cena testovaného vozu 1 544 700 Kč
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×