TEST: Porsche Panamera Turbo ST je splašený kombík se silou supersportu

/VIDEO/ - Když vám někdo řekne, že si jede pro nové Porsche, už dávno to neznamená, že opustí showroom ve sportovním kupé. Nabídka značky se totiž v posledních letech rozrostla o auta rozličných tvarů a karoserií. Poslední takovou novinkou je kombík Panamera Sport Turismo.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo.
Zdroj: Stanislav Švarc

Tedy kombík… Porsche se tomuto označení trochu brání, pravdou ale je, že Sport Turismo představuje praktičtější variantu běžné Panamery s mohutnější zádí a větším kufrem. Z pohledu objemů však není rozdíl příliš velký, novinka pobere 520 litrů, zatímco liftback 495. Sklopením zadních sedaček se přepravní kapacita v případě Sport Turisma zvýší na 1390 litrů, do klasické Panamery, která má také výklopnou celou záď, se vejde až 1304 litrů.

Výhodou kombíku je samozřejmě vyšší zavazadelník, takže do něj naskládáte o něco rozměrnější předměty. A v případě Panamery (pokud srovnáme obě varianty) také nižší nakládací hrana, která usnadňuje ukládání těžkých věcí. Kufr také potěší kapsami po stranách, háčkem na tašky a pravidelným tvarem.

Sport Turismo kromě většího zavazadelníku příváží ještě jednu novinku, která zvyšuje praktičnost. S kombíkem se poprvé do Panamery dostává pětimístný interiér, dosud tohle Porsche bylo vždy čtyřmístné. Je ale potřeba přiznat, že Sport Turismo je asi tak pětimístné, jako 911 čtyřmístná. Ano, vyhrazené místo pro pátého cestujícího vzadu je, ale moc pohodlné není. Prostřední „sedačka" nemá skoro žádný tvar a navíc před ní překáží středový tunel. Jako nouzovka nebo místo pro dítě ale poslouží.

Zbytek už je v pohodě, na krajních sedadlech se uvelebíte příjemně a najdete tu, pokud měříte do 190 centimetrů, dost prostoru ve všech směrech.

Interiér ctí tradice

Po přesednutí za volant narazíte na „porší" klasiku, druhá generace Panamery totiž přinesla nové pojetí palubní desky, které se dostává i do dalších modelů - naposledy do SUV Cayenne. Panel má jednoduché a čisté tvary a uprostřed mu dominuje 12,3palcový displej s parádním rozlišením i podáním barev. Také samotný infotainment se mi moc líbí, nabízí přehledné, logicky uspořádané a svižné prostředí, které hezky reaguje na dotyky prstů.

Pokud vám ale „patlání" po displeji z nějakého důvodu nevyhovuje (třeba proto, že odvádí pozornost od řízení), můžete se bez něj obejít. Panamera totiž dostala klasický ovládací panel. No klasický… Tvoří ho spíš než tlačítka dotykové plochy. Ty je ale potřeba opravdu zmáčknout, pouhý kontakt prstu s plochou nestačí. A to je dobře, eliminují se tak chyby. A celkově je to příjemnější.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo.

Panamera má také parádní sedačky, dokonale do rukou padnoucí volant s kulatým věncem a potěší také kvalitním zpracováním a použitými materiály. Prostě se v ní cítíte jako v luxusním a drahém autě.

A ani tady nechybí několik klasických prvků, které vám neustále připomínají, že sedíte v Porsche. Nejde jen o logo na volantu, ale třeba o tradiční kulaté „stopky" s hodinami, které jsou umístěny na vrchu palubky, o startování motoru umístěné klasicky vlevo od volantu nebo o analogový otáčkoměr, který dominuje přístrojovému panelu.

Výrobce totiž nepodlehl trendu plně digitálních štítů a autu nechal alespoň uprostřed umístěný otáčkoměr s mechanickou ručičkou ze staré školy. Zbytek už ale digitální je.

Otáčkoměr tak obklopují dva displeje, které umí napodobit pro Porsche typické uspořádání s pěti tubusy. Obrazovky jsou ale samozřejmě nastavitelné - zejména pravá část umí spoustu věcí, můžete si tu například zobrazit mapu navigace, údaje o jízdě, stav provozních kapalin (včetně teploty oleje) nebo například noční vidění.

Brutálně rychlý kombík

I když Porsche pro Panameru Sport Turismo vyčlenilo jen přeplňované motory, tradiční označení Turbo nese jediná verze. Samozřejmě ta vrcholná - tedy pokud se budeme pohybovat jen mezi klasickými motorizacemi. Je tu totiž ještě 680koňové Turbo S E-Hybrid, které, jak jste jistě pochopili, sází také na elektřinu.

Pokud jste ale staromilci a chcete nejschopnější klasiku, budete pokukovat po „normálním" Turbu. Dostanete v něm dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec s výkonem 550 koní, točivým momentem 770 Nm a velice příjemným zvukovým projevem. Ve spojení s pohonem všech kol jde o mimořádně rychlé a efektivní auto, které má vždy dostatek trakce a umí jet přes 300 km/h.

Motor nemá žádné slabé místo, když chcete, táhne jako zběsilý a vždy promptně reaguje na plyn. Zásluhu na tom má i umístění turbodmychadel, která našla místo mezi řadami válců -  kratší vzdálenost, kterou musí výfukové plyny urazit k lopatkám turbodmychadel, totiž zrychluje odezvu.

Zrychlení z nuly na sto je otázkou pouhých 3,6 sekundy (s paketem Sport Chrono), na dvoustovku jsem se z místa dokázal rozjet za nějakých 13 sekund. Podívat se na průběh zrychlení a poslechnout si V8 ostatně můžete v našem videu:

Pokud jste dokoukali až do konce, určitě jste si všimli, jak samozřejmě, plynule a neúnavně vůz zrychluje. I z pozice řidiče se při akceleraci dostavuje šimrání v břiše.

A stejně přesvědčivá je Panamera ST i v zatáčkách. Váží sice přes dvě tuny a na délku měří přes metrů, pocitově ale působí jako výrazně lehčí a menší auto. Porsche přitom nemělo snadný úkol, muselo co nejlépe zkombinovat požadavky na komfortní i sportovní jízdu. Panamera je přece jen luxusním vozem, v případě Sport Turisma vlastně i skoro rodinným (samozřejmě s nadsázkou), jenže současně se pyšní slavnými logy legendárního výrobce sportovních kupé.

Automobilka si s tím poradila skvěle. Tedy alespoň v případě Turba se vzduchovým podvozkem a příplatkovým systémem ovládání podvozku Porsche Dynamic Chassis Control (za 126 500 Kč) a zadní říditelnou nápravou (za 55 000 Kč). Díky téhle výbavě má Panamera Turbo až nadpřirozené schopnosti.

V komfortním módu jde o plavné a kultivované auto, v němž vás nebude nic rušit. Ani nerovnosti, s těmi si Panamera (testovaný exemplář obouval 21palcová kola) dokonale poradí. Když pak přepnete do sportovního režimu, vůz se „zpevní", tlumiče ztuhnou a V8 díky otevření klapek výfuku znatelně ožije. Skvělé na tom je, že ani v nejsportovnějším nastavení auto nepůsobí prkenně a nenechá se ani na rozbitém povrchu rozhodit.

Nízká stavba, široký rozchod a dlouhý rozvor samozřejmě napomáhají dokonalé stabilitě, úžasnější je ale pocitová hbitost a chuť zatáčet. Oblouk dokáže projet tak přesvědčivě a tak rychle, že budete mít pocit, že ty mírnější zatáčky snad narovnává. A zjistíte, že utažené vracečky se mohou snadno změnit na „zvracečky". Přidejte příjemně nastavené řízení a schopné i odolné brzdy a dostanete opravdu obdivuhodný stroj. Automatické převodovce také není co vytknout, řadí rychle a hladce. 

Na druhou stranu nejde o vyloženě přesné a ostré sportovní auto, což ale vlastně vzhledem k rozměrům a svému zaměření ani nemůže být. Panamera Sport Turismo je především výjimečně rychlý „cestovní" luxusní vůz. V tomto směru je první kombík od Porsche dokonalý.

A spotřeba? Záleží na řidič. Při normální jízdě umí Trubo jezdit za 12 litrů na sto kilometrů. Ovšem mně palubní počítač po ujetí zhruba 600 kilometrů ukazoval 20,1 l/100 km.

Na závěr ještě zbývá cena. Asi tušíte, že není nízká. Základní Panamera 4 Sport Turismo s šestiválcem stojí 2 730 000 Kč, Turbo vyjde na 4 410 000 Kč, ovšem s příplatky se snadno dostanete až nad pět milionů.

Přehled cen najdete zde.

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo: Hodnocení a technické údaje
+ kombinace dynamiky a kultivovanosti
+ kvalitní interiér
+ jízdní vlastnosti
- cena
- omezené místo pro pátého pasažéra
motor zážehový osmiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
objem 3996 cm3
max. výkon 404 kW (550 k) při 5750-6000 ot/min
max. točivý moment 770 Nm při 1960–4500 ot/min
převodovka automatická, osmistupňová
poháněná kola pohon všech kol
max. rychlost 304 km/h
zrychlení 0-100 km/h 3,8 s (3,6 s Sport Chrono Paket)
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 13,1/7,4/9,5 l/100 km
délka 5049 mm
šířka 1937 mm
výška 1432 mm
rozvor 2950 mm
pohotovostní hmotnost 2035 kg
objem palivové nádrže 90 l
zavazadlový prostor 520-1390 l
cena od 2 730 000 Kč (Panamera 4 Sport Turismo)
cena testované motorizace od 4 410 000 Kč
cena testovaného vozu 5 304 400 Kč
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×