Předchozí
1 z 2
Další

Již pátým rokem platí novela zákona, která umožňuje řídit držitelům řidičského oprávnění skupiny B (tedy běžného řidičáku na auto) o něco více vozidel. Konkrétně se možnosti rozšířily o lehké motocykly, jejichž výkon nepřesahuje 11 kW (15 koní), zdvihový objem motoru nepřevyšuje 125 cm3 a které disponují automatickou převodovkou – zpravidla tedy klasickým variátorem s odstředivou spojkou.

A pokud by vám výkon stopětadvacítky nestačil, našla by se tu i jedna klička, díky které se můžete svézt na výrazně větší a výkonnější "mašině". Stačí si pořídit tříkolku.

My jsme vyzkoušeli v testu dvě varianty, které shodně vyrábí italské Piaggio. A přinášíme dojmy z pohledu úplného začátečníka i zkušenějšího jezdce, který má na skútrech a motorkách již něco odježděno.

Piaggio Medley 125ie

Začněme však strojem, který je v rámci nabídky malých skútrů snad nejtypičtějším zástupcem. Malé Medley a jemu podobné skútry potkáte na silnicích velkých měst naprosto běžně a čím dále na jih Evropy se posunete, tím se podíl skútrů mezi auty zvyšuje.

Medley má vcelku hezký vzhled, ovšem co je důležité, je i pozoruhodně praktické. Do velkého prostoru pod sedlem se vejdou dokonce i dvě integrální helmy, slušná pracovní aktovka či jeden velký nákup. O to, že byste něco neodvezli, tedy nemusíte mít strach.

Moto Guzzi V9 Roamer.
TEST: Moto Guzzi V9 Roamer je povedené retro. Udělá spoustu parády i radosti

Ergonomie skútru je absolutně přirozená a veškeré ovládací prvky padnou ihned bez problému do ruky. Manipulaci na místě potom hravě zvládne i drobná dáma nebo slečna. Při hmotnosti 132 kilogramů je Medley lehounkým a dobře ovladatelným skútrem, takže ani pokročilejší úkony, jako třeba odkládání na centrální stojan, nejsou problémem. Ve většině případů si však vystačíte i s klasickým bočním stojanem, na který Medley jednoduše odložíte.

Srdcem skútru je jednoduchý a bezúdržbový vzduchem chlazený jednoválec o objemu 125 ccm, jehož výkon činí 12 koní (9 kW). Snad největší zajímavostí motoru je jeho startování. Startér je totiž umístěn v alternátoru a motor nahazuje s nebývalou hladkostí a lehkostí. Při stisknutí startovacího tlačítka u pravého řídítka se neozve klasické „zaštěkání“ startéru, ale motor se jakoby z ničeho nic rozeběhne.

Piaggio Medley 125ie.Zdroj: Stanislav Švarc

Chod jednoválce je vcelku kultivovaný a stejně tak kultivovaná je i samotná jízda. Stačí otočit plynovou rukojetí a skútr se s absolutní hladkostí rozjede. Akcelerace není samozřejmě nijak závratná, ale vzhledem k variátoru s plynule proměnným převodem je naprosto okamžitá a stačí k tomu, abyste se ze světel vždy vyřítili jako první.

Proplétat se městem na malém Medley je tedy jedna radost. Obratný skútr se vejde naprosto všude, má nízké těžiště, snadno se sklápí do zatáček a kotoučové brzdy vybavené systémem ABS mají naprosto dostatečný účinek i na prudké brždění. Prakticky žádná kolona není tak těsná, abyste se s Medley nemohli lehce prodrat na její začátek. A navíc, k tomu všemu, pohybujete se za vcelku směšnou spotřebu paliva, jen málokdy přesahující hranici 2,5 litrů na sto kilometrů.

Caterham Seven SuperSprint.
Caterham SuperSprint už je vyprodaný. Všechny kusy zmizely během sedmi hodin

Mimo město se však začíná malá stopětadvacítka rychle zadýchávat, stokilometrovou rychlost i v jednom člověku překonává poněkud dlouho a obtížně a velmi skromných 12 koní výkonu si zde vybírá svou daň. Chcete-li tedy použít skútr i mimo zástavbu, je třeba porozhlédnout se po větším kalibru.

Piaggio MP3 500ie Sport LT

Jak bylo řečeno již v úvodu, tříkolka Piaggio MP3, zejména potom ve větším půllitrovém provedení, je vlastně způsob, jak legálně posadit majitele „béčkového“ řidičáku na velký skútr s ambicemi mimo město. Tři kola, z nichž dvě jsou vpředu, natěsno u sebe, jsou tu tedy zejména z legislativních důvodů, ačkoliv své opodstatnění mají i na silnici.

Již na první pohled je půllitrové MP3 dost „macek“, zejména v porovnání s malým Medley. Posazení za jeho řídítka však odhaluje výrazně pohodlnější sedlo, několik odkládacích schránek nebo i velký větrný štít, opravdu chránící před poryvy větru. Co do praktičnosti, i MP3 nabízí velký prostor pod sedlem.

Oproti Medley je velké MP3 s hmotností 262 kilogramů hned dvojnásobně těžké, nicméně manipulaci zcela zásadně usnadňují ona dvě kola, zavěšená na sofistikovaném kolébkovém mechanismu. Páčkou vpravo na řídítkách lze totiž celou „nápravu“ uzamknout v její aktuální pozici, takže nehrozí, že by MP3 při tlačení či parkování kamkoliv spadlo. Jakmile se páčkou přední kola odemknou, kříží se zcela volně, takže se MP3 naklání jako normální motorka.

Měřící zařízení na zádi automobilu.
Pokrok? Průzkum odhalil, že spotřeba nových aut není lepší než u starších vozů

V souvislosti s MP3 pochopitelně vyvstává dotaz, zda lze na skútru jezdit i bez toho, aby dával jezdec nohy na zem. Ano, jde to, ale chce to notnou dávku cviku. Přední kola lze zaaretovat jen při velice nízkých rychlostech, takže je třeba být připraven, udržovat rovnováhu a těsně před zastavením přesunout páčku, aby zůstal skútr po zastavení stát zpříma. Jakmile se potom byť jen pootočí plynovou rukojetí, jsou přední kola okamžitě zase odemčena, na což je potřeba se připravit.

Piaggio MP3 500ie Sport LT.Zdroj: Stanislav Švarc

Jízda na MP3 je potom téměř stejná jako na libovolném velkém skútru se dvěma koly. Při nižších rychlostech se zdá být předek drobně těžkopádnější, ovšem při vyšších rychlostech naopak dodávají dvě přední kola stabilitu a tím i jistotu zejména pro méně zkušené jezdce. Proplétání městskými kolonami zvládne MP3 pochopitelně také, ovšem celkově větší a výrazně těžší skútr vyžaduje od jezdce více cviku a jistoty než malé Medley.

Dojde-li však na výlety mimo město, vede si MP3 neporovnatelně lépe. Sílu totiž dodává vodou chlazený jednoválec o objemu 493 ccm, který ze svých útrob vymáčkne rovných 40 koní (29,5 kW) výkonu. Ani s takovou silou si sice na okresních silnicích nemůžete příliš vyskakovat, nicméně cestovní rychlost okolo stovky zvládá MP3 s přehledem a ještě zbyde prostor na občasné předjetí. Ani spotřeba není špatná, vejde se do 5 l/100 km.

Kia Sorento.
Kia ukázala omlazené Sorento s osmistupňovou převodovkou

Drobnou zajímavostí je ještě zdvojené ovládání brzd. Vedle klasických brzdových páček na řídítkách, má MP3 (opět kvůli legislativě) i brzdový pedál, ovládající oba okruhy naráz. Osobně se přiznám, že mi velký pedál čnící z podlážky pod nohami spíše překážel, ale jistě se najdou tací, kteří jej budou využívat raději, než klasické „skútrové“ brzdy.

Co tedy vybrat?

Ještě než se rozeběhnete využít všechny možnosti svého řidičáku a pořídit si skútr, je potřeba zvážit zejména rozsah jeho použití, ale také vlastní jezdecké zkušenosti. Zde se hodí zdůraznit, že co se strojů „na naučení“ týče, jen těžko budete hledat přívětivější třídu, než jsou malé skútry. A Piaggio Medley 125ie je jejich dokonalým zástupcem.

Jedná se o skútr, který perfektně poslouží pro získání jistoty a návyků ovládání, přičemž jeho výkon naprosto dostačuje ke svižnému pohybu městskou džunglí. Na větší cestování je potom tříkolka MP3 ve výkonnější variantě jako dělaná, takže i když dojíždíte do práce delší kus po okreskách, nebudete brzdou provozu. Tento stroj je prostě spíš velkou motorkou než městským skútrem.

Ceny pochopitelně odpovídají jednak zaměření, jednak i faktu, že je MP3 poměrně unikátní stroj s unikátním technickým řešením předních kol. Zatímco cena malého Medley činí 86 900 korun, MP3 ve verzi 500i Sport LT vás vyjde na citelně mastnějších 249 900 korun.

Z pohledu začátečníka: Medley je skvělá učitelka, "pětistovka" trénink potřebuje


Už brzy to bude 20 let, přesto si ty chvíle pamatuji do detailu a v barvách. Je mi čerstvě patnáct, sedím (bez "papírů") na zeleném Simsonu a snažím se plynule rozjet. Dost marně. Bojuji s plynem i se spojkou. Když už se mi podaří uvést tehdy vysněnou motorku snad všech teenagerů do pohybu, rvu se pro změnu s řazením a brzdami. Prostě si jízdu neužívám, spíš naopak, za řídítky se trápím. A když jsem o chvíli později už jako "chodec" viděl spolužáka, jak Simsona zahazuje do příkopu, asi pochopíte, že jsem motocyklům zrovna nepropadl.

Jenže nedávno se ve mně něco hnulo. Neumím to vysvětlit, ale zatoužil jsem vyzkoušet si, jestli mě nechytne aspoň (a zatím) skútr, na který stačí klasický "béčkový" řidičák - jiné oprávnění totiž nemám. Tak se narodil nápad na test dvou odlišných "motorek", na něž se může posadit prakticky každý řidič auta, aniž by musel mít nějaké zkušenosti s jednostopými stroji.

Když jsem si pak zjišťoval možnosti, zaujala mě tříkolka od Piaggia. Má totiž docela velký motor i slušný výkon a díky třem kolům navíc vypadá stabilně. Nebylo co řešit, stroj s označením MP3 500ie Sport LT jsem si vybral hlavně pro sebe, pro kolegu jsem pak zvolil "obyčejný" skútr Medley 125ie.

Měl jsem to však udělat obráceně. Zmíněná stabilita tříkolového Piaggia je totiž jiná, než jsem očekával. Ano, stroj sice dokáže stát na místě, aniž by jezdec musel dávat nohy na zem, ale není to tak snadné, aretace funguje jen v nízkých rychlostech, v takových, v nichž prostě začátečník přirozeně bojuje s rovnováhou a stabilitou. A na nějaké mačkání tlačítka nemá v tu chvíli pomyšlení. Tříkolka je navíc docela těžká, a to nejen celkově, ale kvůli složitému mechanismu přední vidlice má i těžký předek, takže manévrování řídítky také není úplně snadné - opět hlavně v nízkých rychlostech nebo při rozjezdech do zatáčky.

Čestně se přiznám, že jsem si po prvních stovkách metrů a několika nedůstojně "odšlapaných" otočkách nebyl za řídítky moc jistý. Proto jsem raději přesedl na menší, lehčí a slabší Medley.

Rozdíl byl úžasný, Medley je skvěle ovladatelný skútr, tak přátelský, čitelný a vstřícný, že jsem si na něj okamžitě zvykl. Díky poměrně velkým kolům je navíc výborně ovladatelný. Pro začátečníka a získání jistoty je tohle Piaggio vážně skvělé.

I proto, když jsem se později znovu chopil tříkolky, mi to najednou docela šlo. Ano, zásluhy přičítám právě sympatické "stopětadváce", na níž jsem si rychle osahal základy. MP3 mi sice ještě chvíli připadala příliš těžká a trochu neobratná, ale moje jízda už byla výrazně plynulejší a hlavně jistější. Líbil se mi také dostatek výkonu, díky němuž se tříkolové Piaggio hodí i na silnice mimo města. Mimochodem, MP3 jede přes 140 km/h.

Druhý den jsem se dokonce pustil i do centra Prahy. A musím se pochválit, skútr jsem nepoložil, nikomu jsem ho "neopřel" o auto, prostě jsem to celé zvládnul docela dobře. Přitom jsem si proplétání hustou dopravou docela užil - ona totiž tahle tříkolka, i když to možná nevypadá, má srovnatelnou šířku jako ostatní motorky, takže se na světlech mezi dvěma vedle sebe stojícími auty většinou v pohodě protáhne.

Závěr? Medley je skvělý skútr do města, univerzální a sympaticky přátelský. MP3 je ještě praktičtější, můžete s ním totiž v pohodě vyrazit i na delší trasu, nemusíte se bát předjíždět pomalejší auta a díky aretaci předních kol se snadno parkuje. Hlavní výhodou je ale samozřejmě skutečnost, že jej i přes velký motor můžete řídit s řidičákem skupiny B. Přesto jej i úplný začátečník zvládne, jen to nebude hned, MP3 vyžaduje jistý trénink, musíte si na něj zvyknout. Osobně bych proto raději šel nejdříve cestou klasického skútru. Zvlášť když je tříkolka od Piaggia tak drahá.

Stanislav Švarc

Technické údaje Piaggio Medley 125ie Piaggio MP3 500ie Sport LT
motor jednoválec, kapalinou chlazený jednoválec, kapalinou chlazený
objem 124,5 ccm 493 ccm
max. výkon 9 kW (12 k) při 8250 ot/min 29,5 kW (40 k) při 7250 ot/min
max. točivý moment 11,5 Nm při 6500 ot/min 46,5 Nm při 5250 ot/min
max. rychlost 95 km/h 142 km/h
převodovka automatická převodovka s variátorem automatická převodovka s variátorem
objem nádrže 7 l 12 l
hmotnost 140 kg 280 kg
cena 86 900 Kč 249 900 Kč