TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Piaggio MP3 500ie Sport LT (vlevo) a Piaggio Medley 125ie.
Zdroj: Stanislav Švarc

Již pátým rokem platí novela zákona, která umožňuje řídit držitelům řidičského oprávnění skupiny B (tedy běžného řidičáku na auto) o něco více vozidel. Konkrétně se možnosti rozšířily o lehké motocykly, jejichž výkon nepřesahuje 11 kW (15 koní), zdvihový objem motoru nepřevyšuje 125 cm3 a které disponují automatickou převodovkou – zpravidla tedy klasickým variátorem s odstředivou spojkou.

A pokud by vám výkon stopětadvacítky nestačil, našla by se tu i jedna klička, díky které se můžete svézt na výrazně větší a výkonnější "mašině". Stačí si pořídit tříkolku.

My jsme vyzkoušeli v testu dvě varianty, které shodně vyrábí italské Piaggio. A přinášíme dojmy z pohledu úplného začátečníka i zkušenějšího jezdce, který má na skútrech a motorkách již něco odježděno.

Piaggio Medley 125ie

Začněme však strojem, který je v rámci nabídky malých skútrů snad nejtypičtějším zástupcem. Malé Medley a jemu podobné skútry potkáte na silnicích velkých měst naprosto běžně a čím dále na jih Evropy se posunete, tím se podíl skútrů mezi auty zvyšuje.

Medley má vcelku hezký vzhled, ovšem co je důležité, je i pozoruhodně praktické. Do velkého prostoru pod sedlem se vejdou dokonce i dvě integrální helmy, slušná pracovní aktovka či jeden velký nákup. O to, že byste něco neodvezli, tedy nemusíte mít strach.

Ergonomie skútru je absolutně přirozená a veškeré ovládací prvky padnou ihned bez problému do ruky. Manipulaci na místě potom hravě zvládne i drobná dáma nebo slečna. Při hmotnosti 132 kilogramů je Medley lehounkým a dobře ovladatelným skútrem, takže ani pokročilejší úkony, jako třeba odkládání na centrální stojan, nejsou problémem. Ve většině případů si však vystačíte i s klasickým bočním stojanem, na který Medley jednoduše odložíte.

Srdcem skútru je jednoduchý a bezúdržbový vzduchem chlazený jednoválec o objemu 125 ccm, jehož výkon činí 12 koní (9 kW). Snad největší zajímavostí motoru je jeho startování. Startér je totiž umístěn v alternátoru a motor nahazuje s nebývalou hladkostí a lehkostí. Při stisknutí startovacího tlačítka u pravého řídítka se neozve klasické „zaštěkání“ startéru, ale motor se jakoby z ničeho nic rozeběhne.

Piaggio Medley 125ie.

Chod jednoválce je vcelku kultivovaný a stejně tak kultivovaná je i samotná jízda. Stačí otočit plynovou rukojetí a skútr se s absolutní hladkostí rozjede. Akcelerace není samozřejmě nijak závratná, ale vzhledem k variátoru s plynule proměnným převodem je naprosto okamžitá a stačí k tomu, abyste se ze světel vždy vyřítili jako první.

Proplétat se městem na malém Medley je tedy jedna radost. Obratný skútr se vejde naprosto všude, má nízké těžiště, snadno se sklápí do zatáček a kotoučové brzdy vybavené systémem ABS mají naprosto dostatečný účinek i na prudké brždění. Prakticky žádná kolona není tak těsná, abyste se s Medley nemohli lehce prodrat na její začátek. A navíc, k tomu všemu, pohybujete se za vcelku směšnou spotřebu paliva, jen málokdy přesahující hranici 2,5 litrů na sto kilometrů.

Mimo město se však začíná malá stopětadvacítka rychle zadýchávat, stokilometrovou rychlost i v jednom člověku překonává poněkud dlouho a obtížně a velmi skromných 12 koní výkonu si zde vybírá svou daň. Chcete-li tedy použít skútr i mimo zástavbu, je třeba porozhlédnout se po větším kalibru.

Piaggio MP3 500ie Sport LT

Jak bylo řečeno již v úvodu, tříkolka Piaggio MP3, zejména potom ve větším půllitrovém provedení, je vlastně způsob, jak legálně posadit majitele „béčkového“ řidičáku na velký skútr s ambicemi mimo město. Tři kola, z nichž dvě jsou vpředu, natěsno u sebe, jsou tu tedy zejména z legislativních důvodů, ačkoliv své opodstatnění mají i na silnici.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×