TEST: Peugeot 5008 si hraje na SUV. Jeho největší předností je ale péče o rodinu

Nový Peugeot 5008 je dokonalým příkladem auta, které jde s dobou. Od svého předchůdce se totiž vlivem modních trendů odlišil tak moc, že byste nejspíš nehádali, že před sebou máte jeho druhou generaci nějakého. Spíš byste řekli, že jde o zcela nový model.

Peugeot 5008.
Zdroj: Stanislav Švarc

Z rodinného MPV s typickým lehce "dodávkovitým" tvarem se totiž stalo módní SUV, které chce konkurovat například Škodě Kodiaq. S tou mimochodem sdílí i podobné rozměry. Francouzská novinka na délku měří 4641 mm, české SUV pak 4697 mm. Obě auta se ale blíží i rozvorem, zatímco u Peugeotu mezi nápravami naměříme 2840 mm, u škodovky 2791 mm.

Ve srovnání s předchůdcem pak je nový Peugeot 5008 o 11 cm delší a má o 11 centimetrů delší rozvor.

Peugeot 5008.Peugeot 5008.

I když by se při pohledu na obě generace 5008 mohlo zdát, že nové provedení zcela změnilo charakter a vzdalo se praktičnosti na úkor stylu, není to úplně pravda. Přestože Peugeot vozu daroval žádaný a čím dál oblíbenější vzhled "esúvéčka", který vytváří především velká světlá výška, dal si záležet i na prostornosti interiéru a jeho variabilitě. To ostatně naznačuje už první rozhlédnutí po kabině. 

Skutečně sedmimístné?

Tak především, Peugeot 5008 je vždy sedmimístný, se třemi řadami sedadel. A ve druhé řadě najdeme tři samostatná sedadla. První dojem je tedy nadějný.

Pojďme se ale na interiér podívat důkladněji. A začněme vzadu, v kufru. Ten má základní objem 702 litrů, což rozhodně není málo. Líbí se mi také nízká nakládací hrana i dobře využitelný tvar. Přesto si Francouzi se zavazadelníkem mohli vyhrát víc, minimálně nějaké háčky na tašky by se hodily.

Peugeot 5008 má ale v rukávu jeden zajímavý trik: obě sedadla ve třetí řadě se dají nejen "uklidit" do podlahy kufru, to je samozřejmé, ale lze je z auta úplně vyndat. A jde to fakt jednoduše, stačí použít žlutou páčku a za chvilku jsou pryč. Manipulaci usnadňuje jejich kompaktní tvar i nízká hmotnost a rozhodně si s nimi poradí i žena. Vyjmutím sedadel pochopitelně získáte další prostor navíc, konkrétně dalších skoro 80 litrů: celkem můžete využít objem 780 litrů.

Podobně snadné jako vyndavání sedaček je i jejich používání, opěradla se zvedají jedním tahem za příslušné poutko. Dobrou zprávou je, že i v sedmimístné konfiguraci vám za nimi zůstane aspoň trochu "placu" pro zavazadla. 

V žádném případě ale nečekejte plnohodnotná místa, kam se pohodlně posadí dva dospělí lidé. Už jen přístup na sedačky je poněkud komplikovanější, vyžaduje totiž jistou mrštnost a pohybové nadání - dozadu se vstupuje otvorem, který vznikne sklopením a posunutím krajních sedadel ve druhé řadě.

Peugeot 5008.

Pokud se pasážerovi povede průlez zdolat, musí se ještě smířit se skromnějším prostorem nad hlavou i pro nohy a počítat s tím, že kvůli ukotvení sedáků bude mít nepřirozeně pokrčená kolena. Pomoci naštěstí může odsunutí sedadel ve druhé řadě směrem dopředu, tím vznikne trochu víc místa. Takže ano, šesté a sedmé sedadlo poskytne prostor pro šestého a sedmého pasažéra, ale není to úplně komfortní. Třetí řadu berte spíše jako nouzovku, případně jako sedadla pro děti. Je ale škoda, že tu chybí systém isofix pro snadné uchycení dětské autosedačky.

Na to, že jsou místa ve třetí řadě nouzová, ale není nic špatného, u podobně velkých SUV - třeba u zmíněného Kodiaqu - je to naprosto obvyklé.

Silnou stránkou nového Peugeotu 5008 jsou sedadla ve druhé řadě. Nalezneme tu totiž tři naprosto stejné samostatné sedačky, které lze v podélném směru posouvat a dá se u nich měnit sklon opěradla. Díky nadbytku prostoru v podélném směru tu cestující najdou spoustu místa na nohy, a to i když sedadla posunou co nejvíc dopředu. V dalších ohledech ale pohodlí narazí na pochopitelné hranice.

Jedním z nich je místo nad hlavou, lidé s postavou vyšší než 190 centimetrů už se totiž mohou "drbat" o strop. Druhým pak je skutečnost, že aby tři sedadla mohla být ve vcelku běžně širokém autě stejná, musejí být poměrně úzká. Takže tři urostlí pasažéři se budou trochu mačkat.

Interiér je krásný, ale ovládání je někdy k vzteku

Teď už se ale můžeme přesunout dopředu a podívat se především na pracoviště řidiče. To tvoří zvláštně tvarovaná palubní deska s uspořádáním, jemuž Peugeot říká i-Cockpit. Je tu tedy malý volant, vyvýšený digitální přístrojový panel (tvořený 12,3palcovým displejem už v základní výbavě) a 8palcovou dotykovou obrazovku, umístěnou uprostřed.

"Pežotí" kokpit přitom řidiče obklopuje a celkem jasně vymezuje jeho prostor.

Malý volant sice na první pohled nepasuje k robustnímu SUV, ale rychle jsem si na něj zvyknul. Stejně jako na netradiční pohled přes něj - v normálních autech totiž máte přístrojový štít za volantem, v moderních Peugeotech je ale nad ním. A zatímco třeba v Peugeotu 208 jsem měl problém nastavit si sedadlo a polohu volantu tak, abych na panel dokonale viděl, v 5008 jsem na stejné potíže nenarazil.

Digitální přístrojový panel nabízí řadu možností zobrazení a přizbůsobení, umí například měnit design "budíků", nebo je upozadit na úkor mapy a pokynů navigace.

Podobně přizpůsobitelné je ale vlastně celé auto, tedy v případě, že je vybaveno systémem Amplify (za příplatek 12 tisíc korun, pro verzi GT standardně), který umí měnit vůni v interiéru (vůně jsou na výběr tři), dává řidiči možnost upravovat vnitřní osvětlení a ve spojení s masážními sedadly nabízí několik masážních programů.

Peugeot 5008.

To jsou v podstatě už prémiové funkce. Peugeot ale do "luxusního" segmentu nenakukuje pouze možnostmi výbavy, ale i provedením interiéru. Nové SUV zaujme velice slušným zpracováním i několika pohlednými detaily, třeba neotřelými dřevěnými dekory, hezkými sedadly nebo pěknými tlačítky, připomínajícími klávesy piana.

Těchto tlačítek je ale bohužel jen sedm, jinak se většina palubních funkcí ovládá přes dotykový displej umístěný na vrchu palubní desky. A někdy je to peklo. Už jen samotné trefování se do správných částí obrazovky za jízdy nepovažuji a nikdy jsem nepovažoval (v žádném autě) za ideální způsob ovládání, ale v Peugeotu jsem měl navíc problém s tím, že systém občas na stisk nereagoval, takže jsem musel "mačkat" vícekrát. Použitý infotainment je celkově dost pomalý a není ani moc přehledný. Některé důležité funkce k tomu všemu ukrývá poměrně hluboko.

Hlavně vypínání otravného systému start-stop jsem proklínal. Po každém startování je totiž potřeba se k němu nejen proklikat, ale i prolistovat. Přitom by stačilo jedno normální tlačítko…

Až na tyto prohřešky proti ergonomii ale není 5008 co vytknout. Kabina je prostorná, je z ní slušný výhled a hlavně vypadá až překvapivě hodnotně.

Jak jezdí?

Jízdní vlastnosti pro mě byly docela příjemným překvapením. Peugeot 5008 sice ani přes dlouhý rozvor a rozvalitou karoserii nepoužívá zrovna sofistikovaný podvozek, vzadu najdeme jen vlečenou nápravu, přesto nabízí slušný projev, jehož největší předností je vyrovnanost.

Francouzské SUV totiž působí stabilně, nezáludně a na tak velké auto i docela hbitě. Hlavní důraz ale výrobce kladl na komfort. Peugeot 5008 se proto často pohupuje a v zatáčkách se víc naklání, ale nepřehání to. Na devatenáctipalcových kolech auto zvládá nerovnosti slušně, ale jednoduchý podvozek má i svoje limity. To když se dostanete na rozbitou silnici, kde díry následují výmoly, tlumiče přestanou stíhat a zadek začne odskakovat. Od zadní nápravy také do kabiny občas pronikne nějaké to "žuchnutí".

A i když má 5008 malý volant a docela strmé řízení, na sportovní pocity zapomeňte. Peugeot 5008 je auto "na pohodu" a se stejnou filosofií je nejlepší ho i řídit. Není na tom nic špatného, vždyť jde o rodinné auto.

Zajímavé je, že tohle velké SUV nemůžete mít s pohonem všech kol, 5008 je k dispozici pouze jako předokolka. Mimo asfalt má autu pomoci jen slušná světlá výška (23 cm) a příplatkový systém Grip Control, který mění především chování elektronického stabilizačního programu - jeho nastavení se upravuje podle toho, jaký režim řidič vybere na otočném ovladači.

Peugeot 5008.

I když lze nad nezbytností pohonu všech kol dlouze diskutovat, pravdou je, že jeho absence by některé zákazníky mohla od 5008 odradit. Zvlášť takové, kteří by v nabídce motorizací mířili k jejímu vrcholu.

Na něm je vznětový dvoulitr o výkonu 180 koní (133 kW). A je to opravdový vrchol, Peugeot jej totiž prodává pouze ve spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou (s hydrodynamickým měničem) a pouze v nejvyšší výbavě GT. I proto by mu čtyřkolka možná slušela.

Nejvýkonnější motor každopádně Peugeotu dává uspokojivou a důstojnou dynamiku, navíc je sympaticky kultivovaný i pružný. Nechybí mu ani hutný zátah, který se dostavuje okolo 2000 otáček za minutu. S automatem si také rozumí, byť třeba při pomalém popojíždění převodovka občas váhá. Takovým typickým příkladem je situace, kdy jedete krokem, ale pak potřebujete rychle "vystřelit", třeba do křižovatky.

Automat si totiž drží dvojku, na kterou ale není schopen důrazně zrychlit. Takže vy dupete na plyn a nic moc se neděje. A pak najednou převodovka podřadí na jedničku, auto škubne a vy si připadáte jako v autoškole. Ale tohle je věc, která v různé míře trápí většinu vozů s automatickou převodovkou.

Hezká čísla ukazoval palubní počítač u spotřeby, po vrácení na displeji svítila hodnota 6,9 l/100 km. Myslím, že průměr mezi 5 až 8 l/100 km bude dlouhodobě snadno dosažitelný pro majoritu řidičů.

Jak jsem už poznamenal, 180koňový diesel je k dispozici pouze pro vrcholnou variantu GT. Podle toho vypadá také cena, která bez příplatků činí 945 tisíc korun. Na druhou stranu pak auto nabídne bohatou výbavu. Pokud ale nechcete dát za auto milion, můžete sáhnout po levnějších verzích. Ceny začínají na 610 000 Kč, přičemž základním motorem je 130koňový benzínový tříválec o objemu 1,2 litru.

Kompletní ceník najdete zde. Samostatný ceník pro verzi GT naleznete tady.

Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi 180: Hodnocení a technické údaje
+ hezký interiér
+ prostorná kabina
+ silný a úsporný motor
- sedadla ve třetí řadě jsou spíše nouzová
- automatická převodovka občas váhá
- nejsilnější motor je pro vrcholnou výbavu
motor vznětový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem
objem 1997 cm3
max. výkon 133 kW (180 k) při 3750 ot/min
max. točivý moment 400 Nm při 2000 Nm
převodovka automatická, šestistupňová
max. rychlost 208 km/h
zrychlení 0-100 km/h 9,1 s
spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná) 5,5/4,4/4,8 l/100 km
délka 4641 mm
šířka 1844 mm (2098 mm se zrcátky)
výška 1646 mm
rozvor 2840 mm
provozní hmotnost 1605 kg
zavazadlový prostor (min./max.) 702 l/1940 l
cena od 610 000 Kč (1.2 PureTech 130)
cena testovaného vozu 1 081 000 Kč
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×