TEST: Slavné jméno je zpět. Mitsubishi Eclipse se vrátilo jako SUV. Jaké je?

I když je Mitsubishi Eclipse Cross úplně nové auto, označení Eclipse jste už jistě slyšeli. V letech 1989 až 2011 se tak jmenovalo malé kupé, které vzniklo ve čtyřech generacích. Nedávno japonská automobilka slavné jméno oživila. A vybrala si k tomu vůz, který s původním modelem nemá svým zaměřením nic společného.

Mitsubishi Eclipse Cross.
Zdroj: Stanislav Švarc

„Nový Eclipse" je totiž crossover. Ale abych byl férový, Mitsubishi přidalo ještě přídomek Cross, takže název vozu vlastně jasně naznačuje, co od něj čekat. Zatímco Eclipse napovídá cosi o sportovních tvarech, doplněk Cross dodává, že jde o auto na zvednutém podvozku. Výrobce nový model rovnou označuje jako SUV kupé.

V nabídce Mitsubishi se Eclipse Cross řadí mezi ASX (s nímž sdílí rozvor 2670 mm, ale také je o 183 mm delší) a Outlander. A ze všech modelů se třemi diamanty ve znaku má nejodvážnější, nejvýraznější a nejmodernější design. Ten zaujme ze všech úhlů, ať už bohatě chromovanou přídí, prolisy na bocích, stoupající spodní linií oken nebo netradičně pojatými zadními svítilnami.

Zato uvnitř Eclipse sází na klasiku bez výstřelků, tady vládne jednoduchost a osvědčené postupy. Dominantním prvkem palubní desky je masivní středový panel s obrazovkou infotainmentu (ten se v jednotlivých výbavách liší), pod nímž našla místo stará dobrá tlačítka pro ovládání klimatizace. Také přístrojový štít je klasický, tvoří jej dva analogové budíky, mimochodem perfektně přehledné a čitelné, a malý displej palubního počítače. I jeho prostředí je přívětivé, disponuje totiž pouze základními funkcemi. Snad jen ovládání mohlo Mitsubishi vyřešit lépe - čekal bych tlačítka na volantu, nikoli na samotném štítu pod levým budíkem.

Dá se na to zvyknout, samozřejmě, ale je to zvláštní.

Špatně na tom Eclipse Cross není s prostorností. Vpředu jde o klasické SUV, takže můžete mít sedačku nastavenou ve vyšší poloze a nad hlavou vám zůstane spousta místa, vzadu je to však o něco horší. Díky posuvným sedadlům (v rozsahu 20 cm) tu najdete dost prostoru pro nohy, ale pokud měříte přes 185 cm, nad hlavou vám mnoho vzduchu nezbyde. Trochu pomoci mohou nastavitelná opěradla, díky nimž se můžete posadit do méně vzpřímené polohy.

Zadní lavice je dělená v poměru 60:40 a počítejte s tím, že vedle sebe se v pohodlí usadí jen dva dospělí cestující. To ale v tomto segmentu není nic výjimečného.

A zavazadlový prostor? Tuzemský importér pro české zákazníky připravil zajímavou specialitu. Zatímco standardně Eclipse Cross nabízí objem kufru 341 až 448 litrů, to podle toho, jak máte odsunuté zadní sedačky, u nás si můžete připlatit za „sadu pro zvětšení objemu zavazadlového prostoru". Úprava, která stojí 3890 korun, zahrnuje vyjmutí dvojité podlahy a čalounění vzniklého prostoru. Výsledkem je hlubší kufr a 83 litrů objemu navíc. Celkově se tak dostanete až na 531 litrů.

S jediným motorem

Jestli se vám nové „Mitsu" líbí, máte jednu jistotu. Z výběru té správné motorizace vás nebude bolet hlava. Eclipse Cross totiž zatím můžete mít výhradně se zážehovou přeplňovanou patnáctistovkou o výkonu 163 koní (120 kW). A pokud toužíte po pohonu všech kol, musíte zvolit verzi s bezestupňovou převodovkou CVT.

Testovaný exemplář byl však vybaven pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou.

Vraťme se ale ještě k motoru. Agregát s označením 1.5 Turbo MIVEC je totiž úplně nový a zaujme třeba tím, že kvůli snížení emisí (především oxidů dusíku) kombinuje přímé (funguje při vyšší zátěži) a nepřímé (při nižší zátěži) vstřikování paliva. 

V praxi jde o příjemnou pohonnou jednotku, kultivovanou a pružnou, která s autem nemá větší problémy. Nejlépe motor pracuje nad dvěma tisíci otáček, ale narozdíl od některých jiných přeplňovaných čtyřválců podobného objemu se rád nechává vytočit i nad čtyři tisíce otáček. Líbí se mi i spojení s ručně řazenou převodovkou, řazení zaujme přesným chodem a krátkými drahami. Řadicí páka je navíc skvěle po ruce. I řízení je naladěno slušně, jemně a lehce - od SUV přece jen nečekáte nějakou zpětnou vazbu.

Zato s nastavením podvozku by si v Mitsubishi ještě mohli pohrát. Na jednu stranu je Eclipse houpavý a měkký, ale současně nedokáže být tak pohodlný, jak bych si představoval. Možná za to mohou i osmnáctipalcové pneumatiky, ale auto občas na nerovnostech poskakuje a každá větší díra bohužel způsobí ránu do karoserie. V zatáčkách se pak tohle SUV zase dost naklání. Novému Mitsubishi nejvíc sedí klidná a pohodová jízda.

Ta prospěje také spotřebě, která stejně jako u všech přeplňovaných čyřválců hodně závisí na stylu jízdy. Můj průměr po týdenním testu činil 8,7 l/100 km, takže věřím, že dlouhodobě s benzinovým Eclipsem půjde jezdit za nějakých 8 až 9 litrů na sto.

A cena? Základní provedení startuje na 549 650 Kč, testovaná varianta ve výbavě Intense, která zahrnuje například asistent rozjezdu do kopce, sledování mrtvého úhlu, asistent změny jízdního pruhu, systém sledování dopravní situace za vozidlem při couvání, LED přední světlomety, mlhovky, automatická dálková světla, dešťový senzor, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, parkovací kameru, vyhřívané přední sedačky, tempomat, dvouzónovou automatickou klimatizaci či osmnáctipalcová litá kola, s příplatkovým lakem a sadou pro zvětšení kufru, stojí 618 540 Kč.

Kompletní ceník najdete zde.

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo 6MT 2WD: Hodnocení a technické údaje
+ zajímavý design
+ čiperný motor
+ přehledné ovládání a klasický tlačítka
- nedokonalý komfort
- jediný motor v nabídce
- místo nad hlavou na zadních sedadlech
motor zážehový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem
objem 1499 cm3
max. výkon 120 kW (163 k) při 5500 ot/min
max. točivý moment 250 Nm při 1800-4500 ot/min
převodovka manuální, šestistupňová
max. rychlost 205 km/h
zrychlení 0-100 km/h 10,3 s
spotřeba (kombinovaná) 6,6 l/100 km
délka 4405 mm
šířka 1805 mm
výška 1685 mm
rozvor 2670 mm
pohotovostní hmotnost 1500 kg
zavazadlový prostor 424 l (531 l po montáži originálního příslušenství)
objem nádrže 63 l
cena od 549 650 Kč (1.5 Turbo ve výbavě Inform)
cena testovaného vozu 618 540 Kč
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×