TEST: Mazda CX-5 s 2,5litrovým čtyřválcem je SUV pro řidiče, které baví řídit

Pro mnoho lidí je to možná nová informace, ovšem pravdou je, že na světě existují i SUV, která umí potěšit a pohladit na duši i toho řidiče, kterého ještě řízení nepřestalo bavit. Takové vozy navíc nemusí být drahými a extrémně rychlými prémiovkami. Může to být docela běžná Mazda.

Mazda CX-5.
Zdroj: Dominik Valášek

Faktem je, že od doby, co se u Mazdy skloňuje termín „Skyactiv“ ve všech pádech, vyrábí Mazda řidičsky zajímavá auta, vybavená na dnešní dobu vcelku nezvyklými motory. Toto pravidlo už nebude trvat dlouho, ovšem faktem je, že v aktuální nabídce japonské značky nenarazíte na žádný benzinový agregát s přeplňováním. Všechny zážehové čtyřválce v katalogu ctí starou školu v podobě atmosférického plnění a totéž se týká i nové generace SUV CX-5.

Dobře vypadá a ještě lépe zní

Na tomto místě bych se rád zastavil a vystřihl japonským inženýrům poklonu za jejich výkon na poli designu. Mazda moc dobře ví, proč jsou ve všech letácích, katalozích a cenících její modely v sytě rudé barvě Soul Red Crystal. V případě CX-5 totiž rudé zbarvení dokresluje dojem jednoho z nejhezčích aktuálně vyráběných SUV. Vůz se pyšní atletickou siluetou s dlouhou kapotou, úzkými světlomety na přídi a maskou chladiče, která opticky zapadá za silnou chromovanou linii okolo.

Zpět ovšem k tématu motorizace. Testovaný vůz byl vybaven rovnou tím nejlepším, co umí Mazda poskytnout. To znamená benzínový čtyřválec o dnes již takřka nevídaném objemu 2,5 litru, nabízející 194 koní (143 kW) výkonu a 258 Nm točivého momentu. Všechna síla je rozdělována na všechna kola a to skrze šestistupňovou automatickou převodovku, vybavenou klasickým měničem.

A aby toho nebylo málo, rozhodl se někdo v zastoupení Mazdy, že tento konkrétní kus osadí laděnou výfukovou koncovkou Sebring z katalogu originálního příslušenství. Nejdřív mi vidina „laďáku“ na rodinném SUV tak úplně nešla do hlavy, ale musím říct, že tahle drobnost navíc měla něco do sebe. CX-5 se svým atmosférickým motorem uměla velmi decentně, ale velmi pěkně ozvat, a to jak při studených startech, kdy se od zádi vozu rozléhalo pěkné bručení, tak i ve vyšších otáčkách, kdy motor naléhavě burácel.

Točit nebo nechat převalovat

Zrovna vysoké otáčky jsou přitom něco, co s atmosférickým motorem zažijete relativně často. V nižším a středním spektru motoru nepomáhá žádná turbína, která by do něj tlačila vzduch. Svojí sílu proto motor prezentuje až ve vyšších otáčkách, kde se řádně nadechne a v druhé polovině otáčkoměru od čtyř tisíc za minutu radostně graduje směrem k omezovači. Pohotová automatická převodovka se nebojí na sešlápnutí plynu bez delších okolků podřadit a nechat vůz zrychlovat.

Akcelerace z nuly na sto za 9,2 sekundy sice není nijak dramaticky rychlá, ale že by se Mazda loudala, o tom mluvit nelze. Ještě za hranicí sta kilometrů v hodině umí CX-5 na požádání svižně zrychlit – tedy samozřejmě po náležitém podřazení do otáček.

Nízké a střední otáčky toho sice na okreskách a dálnici moc nepředvedou, ale do města si Mazda vystačí i s první polovinou otáčkoměru. Zde jsou rozjezdy a řazení zcela hladké a celé pohonné ústrojí se chová tak nějak inteligentně. Snad jen občas má převodovka tendence dlouho držet rychlost, než přeřadí na další, a to i přesto, že jsem již před chvilkou povolil plyn a nezrychluji.

Radost kroutit volantem

Motor by tedy určitou náklonost k řidičské radosti měl a podobně je na tom i podvozek, potažmo celkově řízení a ovládání. Tuhé šasi vozu stojí na zavěšení s delikátně odladěnou tuhostí, takže zatímco ve městě ani velká kola nemlátí po nerovnostech, mimo město působí auto jistým dojmem. CX-5 se obstojně vrhá za tuhým a sympaticky přesným řízením, a ačkoliv třeba Mazda 6 s nižším těžištěm krouží zatáčky přirozeně o něco lépe, v rámci SUV kategorie jsou jízdní výkony velmi solidní.

Solidní natolik, až má CX-5 sílu přesvědčit nejednoho zarputilého odpůrce SUV, že vysoká boční silueta nemusí být nutně umrtvením veškeré srandy za volantem. Vysoká Mazda se naklání jen v rozumných mezích a dojde-li na hranu adheze, je tu pohon všech kol a vektorování točivého momentu brzdami.

Praktická a hezky zpracovaná

Jízdu, ať už pohodovou, nebo i svižnou, bychom tedy měli zmáknutou, ale tyto kategorie nejsou zdaleka jediné, ve kterých musí úspěšné SUV obstát. Očekáván je také vnitřní komfort a samozřejmě prostornost, ovšem ani tady se nová CX-5 rozhodně neztratí. Časy, kdy japonské automobilky sváděly boj se zpracováním a materiály jsou dávno pryč a vnitřní prostor je zde bez zádrhelu srovnatelný s evropskou konkurencí.

Mazda je uvnitř kvalitně udělaná a pochlubí se i hezkými detaily jako třeba pětiúhelníkovými výdechy klimatizace, usazenými v hezké stříbrné liště. Kožená sedadla náležící k nejvyšší verzi jsou pohodlná a za volant si lze sednout příjemně nízko.

Na palubě pochopitelně nezahálí ani informačně-zábavní systémy. Displej infotainmentu je umístěn vysoko v zorném poli řidiče a ovládá se rychle a intuitivně skrz otočný ovladač za voličem převodovky. Druhý displej je ještě v kapličce budíků, zobrazuje základní údaje o teplotě, palivu a data palubního počítače.

V druhé řadě sedadel najdou místo i běžně rostlí dospěláci a v kufru je místo na 506 litrů zavazadel, případně až na 1620 litrů se sklopenými zadními opěradly.

Ohlédnu-li se za nejsilnější benzínovou Mazdou CX-5 zpětně, nemohu se zbavit dojmu, že se jedná o SUV pro lidi, kteří nemají SUV vůbec rádi. Netradiční atmosférický motor s dobře vychovanou převodovkou dělají dobré společníky na každý den (alespoň pokud vám nevadí spotřeba po městě k deseti litrům na sto) a laděný výfuk vnáší do hry i drobnou hru na city. Podvozek se potom v rámci dané kategorie a cenové hladiny řadí mezi špičku, stejně jako řízení a celkové ovládání.

Vzhledem k úplně nejvyšší specifikaci navíc dostanete docela bohatou výbavu, zahrnující všechny jízdní asistenty s adaptivním tempomatem, head-up displej, elektricky ovládaná sedadla s pamětí a další záležitosti.

Špičkové konfiguraci nicméně odpovídá i cena a pozice v ceníku. CX-5 začíná na částce 560 900 korun, ovšem za nejvýkonnější benzínový motor s automatem a čtyřkolkou, navíc ve výbavě Revolution Top, říká si Mazda 907 900 korun.

Kompletní ceník naleznete zde.

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G: Hodnocení a technické údaje
+ charakterní motor
+ podvozek a řízení
+ vnější vzhled
+ převodovka
- vyšší spotřeba
- síla v nízkých otáčkách
motor zážehový řadový čtyřválec, atmosferický
objem 2488 cm3
max. výkon 194 koní (143 kW) při 6000 ot/min
max. točivý moment 258 Nm při 6000 ot/min
převodovka šestistupňová, automatická
max. rychlost 195 km/h
zrychlení 0-100 km/h 9,2 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 10,2/8,5/9,0 l/100 km
délka 4550 mm
šířka 1840 mm
výška 1680 mm
rozvor 2700 mm
pohotovostní hmotnost 1613 kg
zavazadlový prostor 506-1620 l
objem nádrže 58 l
cena od 560 900 Kč (2.0 Skyactiv-G165, výbava Emotion)
cena testované motorizace 885 900 Kč (výbava Revolution Plus)
cena testovaného vozu 907 900 Kč
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×