TEST: Hybridní Lexus RX už můžete mít i se sedmimístným interiérem. Jaký je?

Automobilka Lexus před dvaceti lety jako jedna z prvních nabídla zájemcům o prémiové auto luxusní SUV. A uspěla. Teď prémiová značka Toyoty přichází se zásadní novinkou. RX poprvé nabízí i v prodloužené verzi se sedmimístným interiérem.

Lexus RX 450hL.
Zdroj: Stanislav Švarc

Nové provedení dostalo doplňující označení „L“ a při jeho vývoji si Lexus na první pohled příliš nekomplikoval práci, RX L je totiž jen delší RX. Obě varianty mají stejný rozvor (2790 mm), větší model má tak pouze delší karoserii, konkrétně v zadních partiích přidává 11 centimetrů. Auto tak narostlo na rovných pět metrů.

Kromě toho dostalo také hranatější záď se strmějším oknem pátých dveří.

Právě tyhle úpravy automobilce umožnily za druhou řadu sedadel umístit ještě dvě sedačky, které jsou, jak to bývá u podobných vozů obvyklé, v případě nepotřeby složeny v podlaze kufru. Ovládají se mimochodem elektronicky, opěradla tedy zvednete stlačením příslušného ovladače na boku zavazadlového prostoru.

Zadní sedačky jsou spíš pro děti

V kufru naši prohlídku interiéru také začneme. Základní objem při pětimístném uspořádání činí 652 litrů, což je víc než slušná hodnota. O využitelnosti leccos napovídá také délka podlahy 1067 mm.

Zajímavý je ale kufr i při sedmimístné konfiguraci, kdy je za sedadly ve třetí řadě k dispozici ještě slušných 211 litrů. Zavazadelník navíc nabídne i dostatečně dlouhou ložnou plochu, nejde tedy o objem nahnaný výškou kufru. Jde skutečně o dobře využitelný prostor.

Maximální přepravní kapacita – po sklopení všech sedadel – pak činí 1656 litrů.

Zvláštností je zatahovací kryt, který, když ho nepotřebujete (třeba při použití třetí řady sedaček), můžete snadno uložit do vyhrazeného prostoru pod podlahou kufru.

I když si dal Lexus záležet, aby pro cestující úplně vzadu připravil příjemné prostředí, třetí řadu například vybavil vlastní klimatizací (RX L je standardně vybaven třízónovou automatickou klimatizací), nejde o plnohodnotná místa. Šestá a sedmá sedačka poskytnou adekvátní komfort snad jen dětem, dospělí cestující na nich nenajdou dostatek prostoru pro nohy.

Jasně, řešením může být posunutí druhé řady, jde to až v rozsahu 150 milimetrů, ale pak zase přijdou o místo pro svoje „běhy“ pasažéři uprostřed. Na zadní sedačky, jež jsou umístěny v podstatě až v kufru, je také horší přístup. Ale podobně je na tom i srovnatelná konkurence.

Prostřední řada, dělená v poměru 40:20:40, už nabízí stoprocentní pohodlí, místa je tu dost ve všech směrech. Tedy pokud jsou usazené osoby jen dvě - flek uprostřed postrádá charakteristický tvar sedačky a je také spíše nouzový.

Žít Lexus

Lexus je prémiová značka, uvnitř proto nemůžeme čekat nic jiného než luxus. Větší RX jej pochopitelně má, ale líbí se mi, že automobilka na to šla úplně jinak než konkurence. Zatímco současným trendem je redukce tlačítek a instalace dotykových displejů, v tomhle SUV na mě dýchala příjemně staromilská atmosféra.

Lexus RX 450hL.

Samozřejmě že i RX dostal infotainment s velkou obrazovkou, ale jinak sází na osvědčenou klasiku. Mezi výdechy klimatizace jsou ručičkové hodiny, pod nimi ovládání audiosystému, které vzhledem připomíná luxusní hifi soustavy, a nechybí ani tlačítka pro nastavení klimatizace.

A před řidičem se nachází panel se starými dobrými analogovými budíky. K tomu Lexus přihazuje bohaté čalounění kvalitní měkkou kůží, dokonalé zpracování a prostý kulatý volant s částečně dřevěným věncem. Paráda.

Jen škoda, že to jediné opravdu moderní, co má RX na palubě, moc dobře nefunguje. Infotainment má nepříliš přehledné prostředí, grafika také není zrovna ohromující a ani ovládání přes „myš“ mě nepřesvědčilo. Abych řekl pravdu, se svérázným ovladačem – a tedy i palubním systémem – jsem se snažil pracovat co nejméně. Hlavně zadávání cíle do navigace je vyloženě za trest, trefit správná písmena vyžaduje hodně pozornosti a trpělivosti. Což se při řízení tak úplně nehodí… Tady Lexusu opravdu ujel vlak.

Jinak ale nemám co vytknout. Naopak bych chtěl jednu milou drobnost vypíchnout. Moc se mi líbila přihrádka ve dveřích s výklopnou částí, která usnadňuje hledání a vytahování zapadlých drobností.

Lexus RX L je také už ve standardu skvěle vybavený, nabízí například kožené čalounění, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, elektrické otevírání dveří zavazadlového prostoru, kvalitní audiosystém s 12 reproduktory nebo navigaci.

Hybrid do města

Natažené RX je k dispozici v jediné motorizaci, pouze jako hybrid s označením 450h. O pohon se tedy stará známá soustava složená z benzinového šestiválce o objemu 3,5 litru, dvou elektromotorů a elektronicky řízené převodovky s plynule měnitelným převodem (CVT).

Výkon V6 dosahuje 262 koní (193 kW), silnější elektromotor vpředu má maximální výkon 167 koní (123 kW) a elektromotor, který roztáčí zadní kola (podle potřeby, hybridní RX není stálá čtyřkolka) a dokáže fungovat také jako generátor energie k dobíjení baterie v době, kdy se vůz pohybuje v režimu rekuperačního brzdění, poskytuje až 68 koní (50 kW).

A protože výkony všech prvků soustavy nelze jednoduše sčítat, uvádí Lexus celkový výkon hybridního ústrojí 313 koní (230 kW).

To není špatné číslo. Jenže tohle SUV váží 2,2 tuny, takže na nějakou ohromující dynamiku rovnou zapomeňte. Ne že by velké RX bylo pomalé, zrychlovat dokáže slušně, ale sprinter to prostě není. Na velké, drahé, prémiové SUV má síly tak nějak adekvátně. Tečka.

Jenže tady samozřejmě o rychlost nejde, řízení luxusního rodinného „esúvéčka“ by v řidiči mělo vyvolávat úplně jiné pocity než vzrušení z vysokého tempa. RX 450hL navíc stejně umí jet „jen“ 180 km/h. Podle výrobce je omezení maximálky preventivním opatřením, které zajistí, že nedojde k přehřátí a poškození různých dílů podvozku.

Ona popravdě řečeno svižná jízda ani tomuhle autu nesedí. Má odtažité řízení, je těžké, v zatáčkách se naklání a nedotáčí. A pod plným plynem také vydává zvuk, který by se dal přirovnat k hluku z vysavače. Důvodem je samozřejmě použití bezestupňové převodovky CVT.

Zatímco ve voze s běžnou převodovkou při zrychlení rostou otáčky motoru a díky tomu se mění i zvukový projev motoru, převodovka s plynule měnitelným převodem drží konstantní otáčky. A tím pádem zní agregát monotónně. Zjednodušeně řečeno, když dupnete na plyn, motor se rozeřve a vydává stejný hluk po celou dobu, po kterou tlačíte stejnou silou na akcelerátor. Prostě „hučí“.

Když pominu ostrou akceleraci, je ale jinak pohonné ústrojí hybridního RX L mimořádně kultivované. Nejtišší je pochopitelně ve chvílích, kdy využívá k pohybu jen elektřinu. Není to však příliš často.

Lexus totiž není plug-in hybrid, jeho baterie se nedá nabít externě. Proto se pod kapotou ukrývá akumulátor se skromnou kapacitou 2 kWh, který se dobíjí během jízdy. Maximální dojezd činí zhruba dva kilometry – a to ještě na elektřinu RX umí jet jen do rychlosti 60 km/h.

Tohle řešení pomáhá hlavně ve městě, typicky v koloně. Při pomalém popojíždění si totiž často vystačíte jen s elektrickým pohonem. Abych tohle tvrzení doložil i čísly, já jsem se po Praze během testu pohyboval s průměrnou spotřebou okolo 8 l/100 km. A to je podle mě na tak velké auto skvělá hodnota.

Kliďas

Jenže mimo město už elektřina nestačí a kromě sjezdů z kopců musí do práce nastoupit také šestiválec. A spotřeba roste… Samozřejmě, že časem zjistíte, jaký způsob jízdy spotřebě vyhovuje nejvíc, ale třeba na dálnici už mnoho nezmůžete. Tam se apetit snadno přehoupne přes 10 l/100 km.

Já jsem s autem najezdil nejvíc kilometrů po okreskách a po týdnu palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 9,7 l/100 km. Podle mě to není špatné.

Musím taky přiznat, že jsem se snadno přizpůsobil klidné „osobnosti“ Lexusu. Sedíte v parádní sedačce, obdivujete ticho v kabině (nebo kvalitu audiosystému), auto se ladně pohupuje a vám je najednou ten svět tam venku naprosto šumák. Prostě dokonalost, relax.

Lexus RX 450hL.

A pak najednou přijde tupá rána.

Bohužel, i když byl testovaný kousek vybaven adaptivními tlumiči, nedokázal podvozek vždy zajistit bezchybný komfort. Abych byl férový, nestávalo se to často, Lexus je většinu času pohodlný a plavný, ale některé větší nerovnosti nezvládá tak, jak bych čekal. Možná jsem přehnaně přísný, ale třeba SUV od Land Roveru, Mercedesu či Audi jsou na tom v tomhle ohledu lépe. Na druhou stranu například Volvo XC90 také není na rozbitém povrchu úplně stoprocentní.

Celkově je však RX L příjemné SUV. A pocitově skutečně prémiové.

Čímž se dostávám k ceně. Jak asi čekáte, velký Lexus není zrovna levný, základní provedení – byť bohatě vybavené – stojí aktuálně 1 780 000 Kč. Tahle částka zřejmě platí jen do konce září, pak by se měla vrátit cena 2 030 000 Kč.

Testované provedení v nejvyšší výbavě Luxury startuje na 2 075 000 Kč (standardní cena činí 2 375 000 Kč), „můj“ exemplář ale kvůli příplatkům vyšel na 2 407 000 Kč.

Kompletní ceník najdete zde.

Lexus RX 450hL: Hodnocení a technické údaje
+ sedmimístný interiér
+ dobře využitelný zavazadlový prostor
+ kvalitní interiér
- horší komfort na rozbité silnici
- jen jedna motorizace
- zvukový projev motoru při plné akceleraci
motor zážehový šestiválec, atmosféricky plněný; dva elektromotory
objem 3456 cm3
max. výkon 313 koní (230 kW); elektromotory: 123 kW (167 k) vpředu a 50 kW (68 k) vzadu
převodovka převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT)
max. rychlost 180 km/h
zrychlení 0-100 km/h 8,0 s
kombinovaná spotřeba 8,1–8,4 l/100 km
délka 5000 mm
šířka 1895 mm (se sklopenými zrcátky)
výška 1700 mm
rozvor 2790 mm
pohotovostní hmotnost 2205-2275 kg
zavazadlový prostor 211/652/1656 l
objem nádrže 65 l
cena od 2 030 000 Kč (akční cena 1 780 000 Kč)
cena testovaného vozu 2 407 000 Kč
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×