TEST: Japonský velvyslanec. Lexus LS chce zatopit německým rivalům, má na to?

Model LS stál v lednu roku 1989 u zrodu automobilky Lexus. Prémiový sedan poprvé nesl logo nové značky Toyoty, která se měla orientovat na luxusní vozy. A byl z toho úspěch. Lexus LS je od té doby vlajkovou lodí ještě poměrně mladého výrobce. Nedávno se na český trh dostala už pátá generace.

Lexus LS 500.
Zdroj: Stanislav Švarc

Japonci si s ní přitom dali načas. Předchůdce totiž docela výrazně přesluhoval, v prodeji byl dlouhých 11 let a měl za sebou hned dvě modernizace, což je v segmentu "ředitelských" sedanů nezvyklé. Samotný Lexus tvrdí, že jen plánování páté generace jeho lidem zabralo pět let. A že tým pod vedením Koichiho Sugy ze tři a půl roku postavil hned sedm maket.

Výsledkem dlouhých spekulací je nakonec velký sedan s opravdu výrazným designem, jehož silueta trochu připomíná kupé. Ať se na LS podíváte z kterékoli strany, vždy vás zaujme nějaký neotřelý nápad nebo odvážný detail. Vpředu si nelze nevšimnout obří masky chladiče a divoce tvarovaných světlometů, zadní partie zase zdobí decentní spoiler či chromované doplňky. Je znát, že Lexus chtěl svůj sedan odlišit od německé konkurence (BMW řady 7, Mercedes-Benz třídy S nebo Audi A8), která k designu přistupuje podstatně konzervativněji.

Zase ten infotainment

Usedlý není ani interiér, platí to hlavně pro architekturu "baculaté" palubní desky. Zvláštní jsou také ovladače trčící z přístrojového štítu - oba slouží k přepínání jízdních režimů. Přístrojový panel je digitální.

Od vlajkové lodi značky Lexus musíte očekávat vrcholný luxus a dokonalé zpracování. V LS se obojího dočkáte, je tu spousta kůže a dalších kvalitních materiálů, uplatnění našel například i hliník. Mně osobně se moc líbí zpracování loketních opěrek ve dveřích, které vypadají, že ke dveřím nejsou přidělané. Moc hezké.

Báječná jsou sedadla, už ve standardu čalouněná měkkou kůží a vybavena vyhříváním a odvětráváním. V tomhle autě se prostě musíte cítit dobře. Stoprocentně do doby, než budete muset vlézt do infotainmentu - třeba kvůli hudbě nebo navigaci.

Palubní systém v LS se totiž ovládá prostřednictvím dotykové plochy na středovém tunelu. A bohužel to není zrovna intuitivní a příjemné. Jakýkoli úkon vyžaduje soustředění (na úkor koncentrace na řízení), protože ovládání není příliš přesné - a proto ani rychlé. Hlavně zadávání cíle do navigace mě vyloženě štvalo.

Už při pohledu na majestátní délku japonského sedanu vás napadne, že je uvnitř spousta místa. Přes pět metrů (přesně 5235 mm) dlouhý vůz navíc disponuje rozvorem 3125 mm, takže ano, v kabině je hodně místa, hlavně na nohy. Svažující se střecha sice vzadu ubírá centimetry na výšku, ale polohovatelná zadní opěradla umožní najít si takovou pozici, aby se cestující vyšších postav cítili komfortně. Pro úplnost dodávám, že Lexus LS je samozřejmě koncipován primárně jako čtyřmístný sedan. Místo vzadu uprostřed je spíše nouzové - nejen kvůli tvaru "sedáku", ale i kvůli tunelu, který zabírá místo pro nohy.

Lexus LS 500.

Zavazadlový prostor má objem 480 litrů. Jeho využitelnost omezuje nepravidelný tvar i nepříliš velký nakládací otvor. Ale snad nikdo od luxusní limuzíny nečeká schopnosti stěhováku.

Poprvé bez osmiválce

Zatímco německá konkurence nabízí ke svým velkým sedanům řadu motorizací, u LS s výběrem pohonné jednotky moc práce mít nebudete. Můžete zvolit buď hybrid LS 500h, nebo mnou testovanou verzi LS 500 s přeplňovaným šestiválcem. Pátá generace je mimochodem vůbec první v historii modelu LS, jež nedostala osmiválec.

Místo něj je tu nová, dvěma turbodmychadly dopovaná V6 o objemu 3,4 litru, který dává nejvyšší výkon 417 koní (307 kW) v 5200 ot/min a maximální točivý moment 600 Nm v rozmezí od 1600 do 4800 ot/min. Motor je spojen výhradně s desetistupňovou automatickou převodovkou, rovněž novou, a pohonem všech kol. Akcelerace z klidu na stovku zabere jen 4,9 sekundy, maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Pohled na uvedená čísla vám jistě napovídá, že LS 500 není žádný louda. I když auto váží přes 2,2 tuny, dokáže se rozjet opravdu hodně slušně. Zrychlení však nepůsobí zrovna dramaticky, po překročení dvou tisíc otáček je sice docela razantní, ale současně hladké a jemné. V běžném jízdním režimu má šestiválec také sympatický zvuk, nerušící a jen decentně napovídající, že máte pod kapotou strojovnu o výkonu přes 400 koní. Bohužel ve sportovním režimu se aktivuje rezonátor, který zvuk pronikající do kabiny uměle zesílí. A to nezní moc dobře a uvěřitelně. Škoda.

Sportovní mód naštěstí není potřeba, Lexus LS má totiž charakterem blíž k pohodlnému "cruiseru". Klidnější jízda svědčí ostatně také automatické převodovce, která i přes deset stupňů řadí skoro neznatelně a logicky. Také řízení odpovídá spíš komfortní limuzíně. Ale nerad bych, aby to vyznělo, že je LS nějaká rychlá, ale pohupující se bárka. To ne.

Velký sedan totiž přichází s několika triky. Disponuje například řízenou zadní nápravou, která zlepšuje hbitost i stabilitu, nebo vzduchovým odpružením, které zase slušně eliminuje náklony karoserie v zatáčkách. Takže když budete chtít, svezete se v něm rychle, ale věřte mi, že víc si užijete přesuny na pohodu. Při snaze o dravou jízdu totiž LS stále působí trochu těžkopádně.

Ale to by mi ani tak nevadilo, Lexus je pro mě symbol luxusu, pohodlí, dokonalého komfortu.

U nového "elesa" to tak většinou je, ale bohužel ne vždy. Občas - a častěji, než bych očekával - do kabiny při přejezdu nerovností pronikaly nepříjemné rány a bouchání. Testovaný vůz byl sice vybaven 20palcovými koly, ale čekal bych lepší výsledek. Němečtí rivalové jsou v tomto ohledu jistější.

Co ale musím pochválit, je komfort akustický. Interiér je parádně odhlučněný, takže vás uvnitř nebude nic rušit (kromě umělého zvuku motoru, pokud zapnete sportovní režim) a i na dálnici si budete moci s posádkou šeptat.

A spotřeba? Šestiválec je šestiválec, takže nějaké nízké hodnoty nečekejte. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 12,7 l/100 km. Lexus LS má ale naštěstí 82litrovou nádrž, takže zástavky na tankování řidiče čekají v snesitelné frekvenci.

Jakožto vrchol nabídky japonské automobilky pochopitelně Lexus LS stojí nějaké peníze. Základní, a už velmi dobře vybavené, provedení vyjde na 2 900 000 Kč, testované auto ve verzi F Sport a s několika příplatky by stálo 3 240 000 Kč.

Kompletní ceník najdete zde.

Lexus LS 500: Hodnocení a technické údaje
+ povedený motor
+ prostorný a kvalitní interiér
+ bohatá základní výbava
- horší komfort
- nepovedený infotainment
- omezená nabídka motorizací
motor zážehový šestiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly
objem 3444 cm3
max. výkon 307 kW (417 k) při 5200 ot/min
max. točivý moment 600 Nm při 1600-4800 ot/min
převodovka automatická, desetistupňová
max. rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,9 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 13,5/7,8/9,9 l/100 km
délka 5235 mm
šířka 1900 mm (2160 mm se zrcátky)
výška 1460 mm
rozvor 3125 mm
pohotovostní hmotnost 2225-2385 kg
zavazadlový prostor 480 l
objem nádrže 82 l
cena od 2 900 000 Kč
cena testovaného vozu 3 240 000 Kč
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×