TEST: Kia Niro je hybridní SUV, které se řídí jako normální auto

Automobilka Kia využila aktuální obliby vozů SUV a crossoverů k nabídnutí a rozšiřování hybridního pohonu. Tak vzniklo Niro.

Kia Niro.
Zdroj: Kia

Zajímavý model Niro pohání kombinace benzinového čtyřválce o objemu 1,6 litru a synchronního elektromotoru s permanentním magnetem, který bere energii z lithium-iontových polymerových akumulátorů.

Kia Niro je „klasický" hybrid, tedy vůz, který si vyrábí elektrickou energii sám buď rekuperací při brzdění, nebo ji generuje spalovací motor. Dojezd na elektřinu tak není velký jako u verze s dobíjením ze zásuvky (plug-in hybrid), která bude uvedena na trh později.

Tento koncept předurčuje Niro především k úsporným jízdám v městském provozu. Na dálnici se jeho přednosti už tolik neuplatní.

Je opravdu úsporná

Přesto je Niro zřejmě první z hybridů, který dokáže i při běžném kombinovaném provozu dosahovat spotřeby na úrovni velmi dobrých dieselů - tedy jezdit v praktickém provozu za zhruba pět litrů benzinu na 100 kilometrů.

Kia Niro.

Kia sice udává normovanou spotřebu 3,8 l/100 km, ale to je spíše jen teoretický údaj. I zmíněných (a skutečně reálných) 5 l/100 km je ale hodnota velmi slušná.

Samozřejmě, že ani Niro jako většina běžných hybridů není žádný velký sportovec a jeho jízdní výkony jsou spíš jen průměrné: vyburcovat se umí až na 162 km/h a z klidu na 100 km/h se dokáže rozjet za 11,5 sekundy.

Podle výrobce činí kombinovaný výkon hybridní soustavy 141 koní (104 kW) a točivý moment dosahuje 265 Nm. Právě hlavně díky slušnému točivému momentu Niro hezky zrychluje v nízkých rychlostech, v těch vyšších ale autu dochází dech. Zájemci o hybridní automobily se však nerekrutují z řad sportovních nadšenců, takže Nirem nabízené výkony jim budou určitě stačit.

Prostor je velkorysý

Pohon obstarává již zmíněná kombinace spalovacího motoru a elektromotoru, na kterou navazuje dvouspojková šestistupňová automatická převodovka pohánějící jen přední kola, čtyřkolka k dispozici není. 

Silnou stránkou vozu jsou jízdní vlastnosti. Víceprvková zadní náprava spolu s celkovým charakterem podvozku umožňuje bezproblémové projíždění zatáček a díky mírně větší světlé výšce i snadné zdolávání většiny nerovností.

Kia Niro.

Jízdní komfort je opravdu slušný a podtrhují ho příjemná sedadla a solidně odhlučněný interiér. Ten je také velice prostorný - i pro cestující vzadu je k dispozici spousta místa. Zavazadlový prostor už tak velký není, má objem 427 litrů. Po sklopení zadních sedadel je k dispozici až 1425 litrů

Podoba interiéru odpovídá tomu, co známe z ostatních nových aut značky Kia. Niro však má specifický přístrojový štít. Chybí zde totiž otáčkoměr a místo něj je umístěn velký kruhový kombinovaný ukazatel, ve kterém je kromě standardního palivoměru ještě ukazatel nabití akumulátorů a ukazatel aktuálních jízdních režimů či využití výkonu.

Co za to?

Jedním z hlavních předpokladů úspěchu většiny automobilů (a hybridů obzvlášť) je stále jejich pořizovací cena. Ta je, v případě Nira, zvolena celkem přijatelně, slušné vybavený crossover stojí 599 980 korun.

Výbava zahrnuje například sedm airbagů, LED diody denního svícení, 16palcová hliníková kola, dvouzónovou automatickou klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, rádio s MP3 s 5" barevným dotykovým displejem či tempomat s omezovačem rychlosti.

Kia Niro.

Dražší provedení Exclusive je o 70 tisíc dražší, ale dostanete všechny dostupné prvky: například 18palcová kola, infotainment s integrovanou GPS navigací, sedmipalcovou dotykovou obrazovkou a funkcemi z oblasti konektivity, bezklíčový vstup, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, polokožené čalounění sedadel či kompletní arzenál asistenčních a bezpečnostních systémů.

Připlácet se musí už jen za metalízu.

Kia Niro působí velmi zajímavě a vůbec nepřipomíná vozidlo s hybridním pohonem. Proto se nabízí dokonce otázka, jak by asi vypadal zákaznický zájem o Niro, kdyby bylo opatřené také běžnými spalovacími motory. O této možnosti výrobce zatím ale neuvažuje. 

Do budoucna Kia kromě již zmíněného plug-in hybridu (plug-in) rovněž chystá uvést také plně elektrický model.

Druhý pohled Pavla Srpa

Po „nastartování" Nira se mnohdy kromě příjemné melodie neozve nic jiného. Ovšem právě ta melodie je důležitá, protože podle ní lze poznat, že vůz je připraven k jízdě. Kia Niro se nestartuje, Kia Niro se aktivuje.

Díky přítomnosti elektromotoru se umí na jednotky kilometrů pohybovat neslyšně a pouze na elektřinu. Při nedostatečné kapacitě baterií a nebo při výraznějším sešlápnutí plynu se aktivuje spalovací motor. Ve vyšších rychlostech se o pohon vozu stará spalovací motor, jenž v tu chvíli slouží také zároveň jako generátor elektrické energie a dobíjí přitom baterie. Systém se vždy snaží udržet baterie nabité mezi čtvrtinou a polovinou jejich kapacity.

Na sportovní jízdu se Niro nehodí, nejen kvůli spíše letargické odezvě spalovacího motoru na sešlápnutí plynového pedálu, ale třeba i kvůli nepříliš citlivým brzdám. Kromě brzdění slouží i k rekuperaci elektrické energie, a tak pedál reaguje pokaždé jinak. Kia Niro tak z řidičů vychovává kliďase, kteří nebudou mít potřebu kamkoliv pospíchat, dělá to ale nenásilně.

Inženýrům se povedlo velmi dobře nastavit hybridní pohonné ústrojí, jízda s autem je tak vlastně „normální". Navíc potěší velmi dobrým odhlučněním a nízkou spotřebou. Osobně bych ale ocenil ještě komfortnější nastavení podvozku.

Kompletní ceník najdete zde.

Kia Niro: Hodnocení a technické údaje
+ prostorný interiér
+ bohatá výbava
+ úsporný provoz
- letargický projev pohonného ústrojí
- zatím jediná motorizace
motor zážehový čtyřválec + elektromotor
objem 1580 ccm
max. výkon 104 kW (141 k) při 5700 ot/min 
max. točivý moment 265 Nm při 1 000-2 400 ot/min
převodovka šestistupňová, automatická
max. rychlost 162 km/h
zrychlení 0-100 km/h 11,5 s
kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km
délka 4355 mm
šířka 1805 mm
výška 1545 mm
rozvor 2700 mm
pohotovostní hmotnost 1500-1587 kg
zavazadlový prostor 427-1425 l
cena od 599 980 Kč
cena testovaného vozu 669 980 Kč
Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×