Předchozí
1 z 2
Další

Mustang šesté generace, vyráběný od roku 2014 v továrně Flat Rock na dohled od Detroitu, se v rámci globální strategie „One Ford“ po dlouhých letech dostal oficiálně i do Evropy (kde se opakovaně stal nejprodávanějším sportovním vozem) - včetně České republiky. Jaké bylo nadšení pravověrných petrolheadů, když po zveřejnění ceníků vyšlo najevo, že ikonický model s plnotučnou pětilitrovou V8 a masivní manuální převodovkou vyjde jen na milion!

A bylo o to větší, když se po prvních testech na evropských silnicích prokázalo, že Mustang je snad poprvé ve své historii, patrně i díky taktéž poprvé v historii nasazenému nezávislému zavěšení vzadu, schopen nejen chuligánsky pálit gumy a terorizovat intravilán, ale také fungovat na okreskách jako plnohodnotné sportovní auto. Jediné výtky směřovaly, a právem, k línému šestistupňovému automatu, který jízdní prožitky poměrně úspěšně sabotoval.

Teď ale Mustang přijíždí nejen s faceliftem a upravenou aerodynamikou, ale také se zbrusu novým automatem ze společného vývoje konkurenčních koncernů GM a Ford. Poměrně zásadní změny se udály i pod kapotou té jediné správné verze, tedy GT s V8. Osmiválec posílil o 30 koní na 450 (331 kW), dostal kombinaci přímého a nepřímého vstřikování, filtr pevných částic a nový výfukový systém se čtveřicí koncovek.

Novinkám v omlazeném Mustangu jsme se už věnovali ve starším článku (odkaz najdete pod tímto odstavcem), pokud to ale zjednodušíme, pak byl přitvrzen podvozek s důrazem na větší boční stabilitu zadní nápravy, dostal tužší stabilizátory a volitelně nabízí magnetoreologické tlumiče.

Ford Mustang 5.0 V8 GT Fastback.
Ford Mustang je po modernizaci lepším autem. Duch Ameriky mu naštěstí zůstal

Kromě toho modernizace přinesla také vylepšené materiály v interiéru včetně možnosti objednat karbonové dekory (fakt z karbonu, nikoli vzniklé sítotiskem), nový infotainment s 8palcovým displejem, a především v kapličce přístrojů našel místo klasických kruhových budíků flek rozměrný barevný displej. Přibyla také paleta elektronických ochránců, z nichž například hlídání slepého úhlu se v rozměrném voze s nevelkými okny vysloveně hodí, zato organizacemi provádějícími nárazové testy milovaný přednárazový systém je trochu k vzteku.

Fajn, ale jak všechna ta moderna v klasicky střiženém pony caru funguje? Neudělala z něj vyměklého opatrníčka pro politicky korektní dobu sojových latté, veganských burgerů a plné rovnoprávnosti všech sedmatřiceti pohlaví?

Stále syrový

Asi takhle: mechanický samosvor na zadní nápravě je pro pětilitrové GT stále standardem, funkce Line Lock, umožňující instantně změnit zadní pryže v dým a kvílení, také zůstala, brzdy dodalo Brembo a všichni tuneři jistě ocení, že Fordu se tentokrát povedlo homologovat efektní LED proužky v předních světlech i pro Evropu (u předfaceliftu nemohly sloužit jako denní svícení). Nový výfuk s klapkami lze nastavit do několika módů, z nichž ten závodní je samozřejmě ideální volba pro každou příležitost – řve, práská a na volnoběh dá vyniknout typickému pořadí zapalování klasické Coyote V8.

Kdepak, Mustang je stále syrový a do té správné míry neotesaný zástupce staré školy, jen do svého surového charakteru velmi dovedně zakomponoval moderní prvky.

Infotainment SYNC3 je velmi přehledný a intuitivní, stejně tak efektní displej v kapličce, který lze z volantu nastavovat do řady módů zobrazení a plejády barev. Naprosté většině běžně potřebných funkcí zůstala dedikovaná tlačítka (v krásném designu kolébkových přepínačů s až nečekanou kvalitou výroby), jízdní režimy se ovládají také v menu vyvolaného z volantu a je vidět, že s logikou ovládání si dali u Fordu opravdu práci.

Posaz za retro tvarovaným volantem je v nejlepším pořádku, rozsah nastavení zcela dostatečný pro malé i velké. Byť je trochu humorné, že vyhřívané a chlazené sedačky (za 16 000 Kč) s pěkně vypracovaným čalouněním Alcantara/kůže (v sadě Carbon Sport s karbonovými dekory a čalouněním výplní dveří Alcantarou za vesměs vstřícných 42 500 Kč) jsou derivovány ze základních sedadel.

Ford Mustang Bullitt.
Nový Ford Mustang Bullitt má českou cenu. Ale pospěšte si, bude tu jen pár kusů

Čili jsou elektricky ovládané, ovšem s výjimkou sklonu opěradla, který se ovládá manuálně. Jakkoli není zcela účelné vybavit interiér přes 1,8 tuny vážícího kupé karbonem, v kombinaci s Alcantarou to zkrátka vypadá dobře a Mustangu dodává něco machismu navíc. Na druhou stranu, pokud nechcete být macho vždy a třeba se vám výjimečně zlíbí nebudit sousedy vyřváváním osmiválce při návratu z noční vyjížďky, můžete využít mód výfuku „dobrý soused“, který zvukový projev utlumí na jemné ševelení.

Mustang lze dokonce i naprogramovat, aby v určitý čas každý den byl zticha, takže startování cestou do práce se může obejít bez burácivého prohrábnutí plynu a vyhnání pavouků z výfuku. Může… Ale nemusí. Je každopádně fajn mít na výběr.

Bublat na volnoběh ulicemi jde Mustangu výtečně, (ne)terorizovat okolí klapkou ve výfuku také, stejně tak asi každý zvládne dle nálady vybrat Launch Control (pro co nejefektivnější odjezd), nebo Line Lock (pro co nejefektnější odjezd) způsob odjezdu ze semaforu. Ale funguje to i jako sporťák?

Občas se s ním musíte prát

Mustang je velký a ne zrovna lehký, ale i na okreskách jezdí výtečně. Motor má charakteru na rozdávání a lineární gradaci výkonu, šestipístky Brembo účinně krotí rozdováděnou masu kovu, volant poskytuje i skrz elektrický posilovač solidní představu o dění pod koly. Nové stabilizátory a tužší zadní uložení Mustangu vysloveně prospěly. Je to totiž stále trochu hulvát. Pokud podržením přepínače vypnete stabilizaci, je opravdu vypnutá a pak se nesmírně hodí krásně čitelné přenosy hmotnosti a jemné varování předem, že záď se co nevidět vydá pohlédnout na svět z poněkud více z profilu.

Pod plným plynem se s Mustangem zkrátka musíte trochu prát, nedá vám nic zadarmo a občas klepne přes prsty. Ale díky dlouhému rozvoru a výtečně odladěnému podvozku je v podstatě hodný a pakliže si na sebe vlastním hrubým řidičským kiksem vysloveně neupletete bič, nezpráská vás – leda že byste opravdu hodně provokovali.

Zároveň však umí být komfortní na dlouhých cestách, ve městě z vás nevytřese duši a na zadní sedačky pohodlně usadíte dva dospě… No dobře, bez alespoň částečných amputací neusadíte, ale dá se tam odložit hromada věcí. A dva lidi ve formátu .rar to kousek také přežijí.

Ford Mustang Shelby GT500.
Ford láká na nový Mustang Shelby GT500. Bestie o 700 koních se ukáže příští rok

Mustang je zkrátka ukázkou, jak léty prověřený a milovaný princip může krásně zapadnout do moderní doby, zcivilizovat se, a přitom neztratit nic ze svého kouzla. Tomu testovanému chybělo jediné. Manuál. Stejně jako před faceliftem platí, že automat zabíjí potenciál splašeného detroitského oře.

Ano, nový desetikvalt je o míle lepší než předchozí antikvární kousek, ale za nás to je i tak horší volba. Pokud tedy nechcete Mustanga používat k brumlání po Pařížské a vykládání kamarádům, že vaše auto má deset rychlostních stupňů, protože „deset kvaltů, kámobrácho"!

Automat je fajn. Ale do patří do jiného auta

Nerozumějte mi špatně, převodovka je to dobrá, byť má v porovnání s prémiovou německou konkurencí několik drobných objektivních pih na kráse. V takovém pick-upu F-150 bych proti ní neměl jedinou výhradu.

V automatickém režimu řadí logicky, klidně o několik stupňů najednou, drží otáčky nízko pro úspornou jízdu. Sportovní režim vyžene otáčky výše a přeřazuje poměrně rychle s vcelku uspokojivým (prý záměrným) cuknutím. Problém ale je, pokud po ní chcete něco navíc. Třeba se opravdu hezky povozit a „řadit sami“ pádly pod volantem.

Zaprvé je deset stupňů k neupočítání a brzy se v nich ztratíte, což ale vzhledem k pružnosti motoru zas tak moc nevadí. Více už vadí, že na plných brzdách před zatáčkou převodovka nezvládá podřazovat jinak než po jednom stupni (a že jich má solidní zásobu), s autem cuká, a ještě si dává celkem na čas. Pikantní také je, že pod volantem jsou sice pádla, ale volič na středovém tunelu postrádá polohu pro manuální sekvenční ovládání. Takže když letíte ze zatáčky bokem s rukama do vánočky, a to je mimochodem parádní disciplína Mustangu, budete malá pádla otáčející se s věncem volantu hledat marně.

REC Watches P-51 Collection.
Dánští hodináři "vrací život" sešrotovaným Mustangům. Výsledek je úchvatný

Motor tak zastaví v rozletu až omezovač, který zasahuje naštěstí jemně, stabilitu neohrozí. Ani to by samo o sobě nemusel být nijak zásadní problém, kdyby ovšem převodovka byla schopna následně řadit. Ta ale, nepochybně z důvodu ochrany svých vnitřností, nejprve nechá otáčky padnout o několik tisíc a pak se s mohutným kopnutím uráčí přijmout příkaz pádla. Celá tahle akce trvá více než dvě sekundy – a věřte mi, že ty se zdají v dané situaci stejně dlouhé jako hašteření ve sněmovně.

Pokud jste purista a chcete si Mustanga vychutnat do dna, kupte si jej s manuálem.

Ten je mimochodem špičkový, s krátkými přesnými drahami, robustní mechanikou a vyváženou příjemně tuhou spojkou… Fordu jej dodává Getrag. Navíc ušetříte půl stotisícikoruny.

A kolik že to celé bude stát? Když pomineme stále celkem přátelskou cenu, přičemž příplatky nejsou nijak přemrštěně drahé, spíš naopak, za 5.0 V8, zvící 1 190 000 Kč, pak se připravte na nějakých 20 litrů benzinu na sto kilometrů ve městě, ale i slušných 8 až 12 l/100 km při klidné jízdě mimo město.

Sympatické také je, že pod plným plynem na okreskách se s velkoobjemovým atmosférickým osmiválcem prakticky nemáte šanci dostat mnoho přes 25 l/100 km. A to je férová nabídka, speciálně v porovnání s některými turbenými dvoulitry, které si řeknou pod podobnou zátěží o mrzkých padesát šedesát. V poměru ceny a počtu úsměvů od ucha k uchu na kilometr zkrátka nemá detroitské pony konkurenci. Pokud si ovšem řadíte sami.

Kompletní ceník najdete zde.

Mustang 5.0 V8 GT Fastback (10st. aut.): Hodnocení a technické údaje
+ charakterní motor
+ zdařilá kombinace sportovních zážitků a cestovního komfortu
+ propracovaný infotainment
- automatická převodovka místy zmatkuje
- některé asistenční systémy pracují skvěle, některé by ještě zasloužily trochu doladit
motor zážehový osmiválec, atmosféricky plněný
objem 4951 cm3
max. výkon 331 kW (450 k) při 7000 ot/min
max. točivý moment 529 Nm při 4600 ot/min
převodovka automatická, 10stupňová
max. rychlost 249 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,3 s
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 19,0/8,2/12,1 l/100 km
délka 4784 mm
šířka 1916 mm (2080 mm včetně zrcátek) 
výška 1381 mm
rozvor 2720 mm
pohotovostní hmotnost 1831 kg
zavazadlový prostor 408 l
objem nádrže 61 l
cena od 1 134 990 Kč (Mustang 2.3 EcoBoost Fastback MAN)
cena testované motorizace 1 334 990 Kč