TEST: Brutálně rychlé, ale hodné. Audi RS 5 Coupé je ostré auto na každý den

/VIDEO/ Jestli právě teď potřebujete utratit dva a půl milionu korun za hodně rychlé auto, máte spoustu možností. Jednou z nich je i Audi RS 5, 450koňové kupé, které dá stovku pod čtyři sekundy.

Audi RS 5 Coupé.
Zdroj: Stanislav Švarc

Do dvou a půl milionu se opravdu vejde spousta zajímavých nových strojů. Můžete si koupit třeba nadupaný hot hatch (a ještě vám dost peněz zbyde; nebo si jich rovnou můžete koupit několik) - i tahle auta dnes umí nabídnout vyspělou techniku a výkon přes 300 koní.

Sáhnout ale můžete i po ostrém sedanu, rychlém kombíku, amerických svalovcích (třeba 707koňový Dodge Challenger Hellcat, individuálně dovezený z USA, u nás pořídíte „už“ za 2,2 milionu korun), sportovním kupé, elegantním „gétéčku“, anebo rovnou plnohodnotném sporťáku.

Ať už ale budete hledat cokoli, Audi RS 5 Coupé vám vždy vyjde jako jedna z nejrychlejších možností. Tohle auto totiž jede brutálně. Jasně, vím, že to je klišé, které možná slýcháte často. Jenže v tomto případě je to pravda. Přesvědčit se můžete sami, na konci článku najdete video, v němž jsme zachytili i zrychlení z klidu na 220 km/h. Je to fakt kalup.

Motor má menší, ale je rychlejší

Ale postupně, nejprve se sluší několik slov k technice. Srdcem auta je nový dvakrát přeplňovaný vidlicový šestiválec o objemu 2,9 litru, na jehož vývoji prý spolupracovali také motoráři z Porsche.

Zajímavé je v tomto případě srovnání s předchůdcem. Audi totiž u RS 5 sáhlo k výraznému downsizingu – minulá generace využívala větší atmosférický osmiválec o objemu 4,2 litru.

Oba motory mají sice stejný výkon, tedy už jednou zmíněných 450 koní (331 kW), ale nová jednotka je díky dvěma turbodmychadlům výrazně „živější“. Nejvyšší točivý moment narostl na 600 Nm (o 170 Nm víc) a tohle maximum je navíc k dispozici v mimořádně širokém spektru otáček – od 1900 do 5000 ot/min.

Nová generace RS 5 je současně o desítky kilogramů lehčí, takže výsledkem nemůže být nic jiného než znatelné zlepšení v oblasti dynamiky. Oblíbený ukazatel v podobě akcelerace z nuly na stovku ukazuje dokonce zlepšení o 7 desetin: zatímco předchůdce stovku pokořil za 4,6 sekundy, novinka to zvládne pod 4 vteřiny, přesněji za pouhé 3,9 sekundy.

Audi RS 5 Coupé.

Jenže ani tahle čísla vás dostatečně nepřipraví na to, co v Audi RS 5 i díky novému motoru zažijete. Stačí kdykoli dupnout na plyn a auto vystřelí závratným tempem vpřed. A je skoro jedno, jak rychle zrovna jedete nebo jaké držíte otáčky, dvakrát přeplňovaný šestiválec zatáhne kdykoli to od něj budete chtít. Snad jen pod dvěma tisíci to není úplně ono.

Nad touto hranicí ale ze sebe motor vydává všechno. A nepovoluje až do omezovače. Nečekejte však žádný vrchol, šestiválec pocitově táhne pořád stejně. O jeho schopnostech leccos vypovídá i skutečnost, že kupé přesvědčivě zrychluje i daleko nad 200 km/h.

Nejde tu ale jen o motor, to je jen jeden z klíčů drtivé dynamiky. Na RS 5 je úžasné, jak funguje jako celek, jak dokonale je pohonné ústrojí sladěné s převodovkou, pohonem všech kol i podvozkem.

Okresky drtí, ale bestie to není

Nová generace na rozdíl od předchůdce nepoužívá dvouspojkovou převodovku, ale osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem, který pracuje skvěle, řadí hladce a hlavně rychle.

Podvozek pak nově využívá zadní pětiprvkovou nápravu a už v sériové výbavě je vybaven adaptivními tlumiči. Testované auto však dostalo příplatkový systéme Dynamic Ride Control s diagonálně propojenými tlumiči s regulací tuhosti. Jde o řešení, které má omezit náklony karoserie. No a když už jsme u příplatků, zmínit musím ještě sportovní diferenciál na zadní nápravě, který aktivně rozděluje točivý moment mezi zadními koly. I jím byl zkoušený vůz vybaven.

Všechny zmíněné prvky si můžete pořídit samostatně, nejlepší však je zvolit rovnou balíček jménem RS dynamický paket. Stojí sice 168 600 korun, ale podle mě se vyplatí. Z Audi RS 5 totiž udělá skutečně rychlejší auto. Výsledek je pak naprosto ohromující.

Je neuvěřitelné, jak snadno si RS 5 dokáže podmanit jakoukoli silnici. Že může vládnout levému pruhu na dálnici, to lze s přihlédnutím k výkonu tak nějak čekat. Jenže německé kupé drtí i zakroucené okresky.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×