První svezení ve čtyřoké Octavii. Jen o světla tu nejde

Omlazená Škoda Octavia ještě ani pořádně nevyjela na silnice a už je předmětem bouřlivých diskuzí. Tu vyvolávají hlavně nová přední světla s neotřelým a poněkud rozporuplným vzhledem. Jen o nich to však není, takže se pojďme podívat, co dalšího je na českém bestselleru nového. A jak to všechno dohromady funguje.

Škoda Octavia.
Zdroj: Dominik Valášek

Dokud nenarazíte na přední část, je zevnějšek Octavie po faceliftu prakticky stejný jako dosud. Jen zkušené oko umí rozeznat decentní změny v zadních světlometech, které mohou být osazeny výhradně LED technologií.

Rozšířené zadní nápravy, mající až o 30 milimetrů širší rozchod, potom zaručují, že jsou zadní kola blíže povrchu karoserie a s vozem tak lépe „lícují".

Jak je to tedy s těmi světly?

Nemá však cenu chodit kolem horké kaše, hlavní změny v designu se odehrály v přední části karoserie. Je zde nový nárazník, díky kterému Octavia nepatrně narostla do délky, nová kapota, jiná maska chladiče a potom samozřejmě ony zmíněné světlomety.

Ať už byly vaše první reakce na nové lampy jakékoliv, novému ztvárnění přídi nelze upřít, že dělá Octavii svou a charakteristickou.

Škoda Octavia.

Až dosud byla totiž Octavia tak trochu šedou myší. Vozem, jenž designem nijak nevyčníval. To se ale s novými světly změnilo a po prvním živém setkání musím za sebe podotknout, že jí nový vzhled dokonce i sluší.

Chápu, že konzervativnější zákazníky může nové pojetí vyvést z míry, ale pokrok zkrátka musí být - a to i v designu.

Co změny v interiéru?

Všechny základní prvky sice zůstaly na svých místech, ale přece došlo k několika větším či menším změnám. Tou patrně největší jsou displeje infotainmentu usazené uprostřed palubní desky. Obrazovka navíc může být ztvárněna v jednolitě skleněném designu.

Čtěte také: Omlazená Škoda Octavia podražila. Má ale bohatší základní výbavu

Zejména jedná-li se o největší systém Columbus s úhlopříčkou 23 centimetrů, vypadá nové řešení vskutku elegantně. Zároveň je ale jasné, že nová dotyková tlačítka zkrátka nenahradí ta stará, fyzická, která nevyžadovala tolik pozornosti.

Každopádně co se rychlosti a intuitivnosti systému týče, zde nelze mít výhrad. Sympatické také je, že displej nijak přehnaně nepřitahuje otisky prstů.

Další novinkou je třeba možnost objednat si tenké LED proužky ambientního osvětlení s nastavitelnou barvou i intenzitou, vsazené do dekorů dveří a palubní desky.

Škoda Octavia.

Souběžně s nimi se uvnitř interiéru objevují i nové prvky z rodiny „Simply clever". Deštníky pod sedadlem a příplatkové držáky na tablety pro zadní cestující tu byly už před faceliftem, ale zajímavostí jsou třeba nápojové držáky, do jejichž dna zapadne dno PET lahve a tu potom lze otevřít jednou rukou. Příjemná je i odnímatelná svítilna v kufru kombíku. A potěší také třeba příplatkové vyhřívání volantu.

Modernizovaná Octavia dále dostala systémy upozorňující na vozidla v mrtvém úhlu a také na provoz za vozem při vyjíždění z parkovacího místa. A novinkou je asistent pro manévrování s přívěsem, který se ovládá pomocí páčky od zpětných zrcátek.

A zmínit musím i zavazadlový prostor - objemy 590 litrů pro liftback a 610 litrů pro kombi zůstaly největší ve třídě. Volitelně jsou pro kombík k dispozici i elektricky ovládané páté dveře.

Jaké jsou k dispozici motory?

Vybírat lze z nabídky sedmi motorizací - všechny jsou přitom přeplňované. Paleta v případě zážehových jednotek sahá od nejmenšího tříválce 1.0 TSI o výkonu 115 koní (85 kW) přes 1.4 TSI (110 kW/150 k) po 1.8 TSI (132 kW/180 k).

Naftu spalují turbodiesely 1.6 TDI (85 kW/115 k) a 2.0 TDI - dvoulitr je přitom k dispozici ve verzích se 150 a 184 koňskými silami (110 a 135 kW).

Čtěte také: Omlazená Octavia odhaluje další ceny. Víme, kolik stojí RS a Scout

Alternativní paliva zastupuje čtyřválec 1.4 G-TEC, spalující vedle benzínu i zemní plyn. Všechny motorizace jsou pro náš trh nabízeny v základu se šestistupňovou manuální převodovkou. Jedinou výjimkou je diesel 1.6 TDI s pětistupňovým manuálem.

Ke všem motorizacím lze také přiobjednat příplatkový dvouspojkový automat DSG se sedmi rychlostmi, pouze silnější diesel 2.0 TDI má převodovku šestistupňovou. Pro motory 1.8 TSI a 2.0 TDI nabízí Škoda i pohon všech kol.

Jak teď Octavia jezdí?

Souhrnně by se dalo říci, že se všechny dobré jízdní vlastnosti, které Octavia třetí generace nabízela již od uvedení v roce 2013, přenesly beze zbytku i na její faceliftovanou verzi. Vůz je kultivovaný, pohodlný, dobře filtruje drobnější nerovnosti a ani ty velké nedává posádce znát do interiéru víc, než by bylo zdrávo.

Úplně jinou úroveň potom podvozek dostává ve chvíli, kdy je osazen příplatkovými adaptivními tlumiči DCC. Tehdy totiž Octavia nabídne nastavení ve třech režimech, které umožní od naprosto plavné jízdy v režimu Comfort, až po tužší, přesto ale stále relativně pohodlný podvozek v režimu Sport.

Sympatické je také solidní odhlučnění, které přes kvalitně zpracovaný interiér nepropustí příliš akustických rázů.

Vyvést z míry neumí Octavii dokonce ani okresní silnice v okolí portugalského Porta. Na místních točitých cestách si podvozek nechal líbit i hrubší zacházení, do zatáček se karoserie nakláněla jen v rozumných mezích a chování vydrželo dlouho neutrální, než se začala projevovat mírná nedotáčivost.

Škoda Octavia.

V rámci prvního testování jsem usedl do Octavie s naftovým motorem 2.0 TDI o výkonu 150 koní (110 kW). Agregát silně táhne už v první polovině otáčkoměru a má lineární průběh točivého momentu, trvající téměř k červenému poli.

Právě střední otáčky jsou nicméně hlavním působištěm, neboť zde ze sebe motor vydá to nejlepší, co v něm je. Dynamika je slušná a o Octavii nelze říci, že by se jakkoliv loudala. Stejně jako u podvozku, i u motoru platí, že se přes kvalitní odhlučnění nedočkávám nijak nepříjemné akustiky. Ani v plné zátěži se motor neozve přílišným hlukem.

Převodovka DSG je pro silný turbodieselový motor naprosto ideálním společníkem. Dvouspojkové ústrojí řadí bleskurychle, motor nepodtáčí a přesně ví, kdy je ten správný čas na jakou rychlost.

Druhým testovaným motorem je "benzín" 1.8 TSI o výkonu 180 koní (132 kW), tedy vůbec nejsilnější benzínový agregát mimo verze RS, který si lze do Octavie obstarat.

Čtěte také: Octavia, jak ji neznáte. Tohle jste o českém hitu možná nevěděli

I v tomto případě platí, že nejlépe si přeplňovaný čtyřválec hoví ve středních otáčkách. Svůj výkon - který umí Octavii rozhýbat opravdu velmi svižně - ale podává lineárně skrz celé spektrum otáček. Benzínový motor se navíc blýskne naprosto špičkovou kultivovaností. Na volnoběh o něm prakticky není slyšet a v otáčkách zazní vcelku příjemným, tlumeným duněním.

V případě benzínového motoru mi společnost dělal šestistupňový manuál. Ani zde toho nelze moc namítat. Rychlosti zapadají na svá místa v krátkých drahách a s naprostou přesností.

Octavia si tedy v rámci faceliftu nechala to dobré a přidala trochu toho ještě lepšího. Nová výbava, komfortní prvky a technologie, to vše se snoubí s osvědčeným podvozkem, prověřenými motorizacemi a kvalitním interiérem.

Škoda Octavia.

Pak je tu samozřejmě několikrát zmíněný diskutabilní vzhled, který si hned po premiéře našel mnoho odpůrců.

Já bych každopádně každému doporučil, aby zkusil "osobní" setkání. Ve výsledku by se vám mohla nová Octavia líbit víc, než byste sami čekali.

Ceny startují na 407 900 korun, tolik stojí Octavia s přeplňovaným litrovým tříválcem 1.0 TSI o výkonu 115 koní (85 kW) a v základní výbavě Active. Více informací o cenách najdete zde.

Tisíce aut na internetu