První jízda: Land Rover Discovery je skvělé rodinné auto. A nebojí se ani terénu

Discovery je jedním z nejdůležitějších modelů Land Roveru. A na českém trhu obzvlášť. Dlouhé roky tu totiž patří k nejprodávanějším vozům této tradiční britské značky. Nyní automobilka na trh uvádí novou generaci.

Land Rover Discovery.
Zdroj: Land Rover

Vzhledem k důležitosti modelu se dá přirozeně očekávat, že Land Rover novince věnoval hodně pozornosti. A je to tak, změnilo se totiž doslova všechno. Nejen vzhled a technika, ale do jisté míry i charakter vozu.

Discovery v nové generaci už opustilo konstrukci s žebřinovým rámem, místo toho má samonosnou karoserii, která je vyrobena především z hliníku. I díky tomu je novinka ve srovnání s předchůdcem až o 480 kilogramů lehčí.

Design pak kombinuje aktuální designový směr značky Land Rover, třeba úzké světlomety a menší masku chladiče, s charakteristickými prvky dřívějších generací Discovery. Jde zejména o stupňovitou linii střechy, která byla typická všechny předchozí generace.

A i když Discovery v nové generaci do velké míry přišlo o hranatý, krabicovitý tvar, pořád je to kus auta. Na délku měří 4970 mm, široké je 2220 mm a vysoké 1846 mm. Ve srovnání s předchůdcem je tedy o 141 mm delší a o 41 mm nižší. Rozvor dosahuje 2923 mm.

Interiér ohromí prostorem

Už vnější rozměry dávají tušit prostorný interiér. Land Rover navíc zdůrazňuje, že si dal záležet na co nejefektivnějším obestavění kabiny a dokonce tvrdí, že nové "Disco" pojme sedm dospělých. Tedy přesněji řečeno, že ve třetí řadě sedadel prý může pohodlně sedět 95 procent dospělých osob.

Pravda je, že pokud nemáte víc než 180 centimetrů, najdete i úplně vzadu slušné pohodlí. Příjemná je pak konfiguraci divadelního uspořádání, kdy je každá řada sedadel umístěna výš než řada před ní - to proto, aby všichni pasažéři měli slušný výhled.

Land Rover Discovery.

Místa je uvnitř opravdu hodně, nejen pro lidskou posádku, ale také pro zavazadla. Kufr v pětimístném uspořádání pojme až 1231 litrů, v sedmimístném 258 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce 2500 litrů (v případě vybavení třetí řadou "jen" 2406 l).

Nové Discovery narozdíl od předchůdce nemá horizontálně dělené dveře od kufru. Ale i když víko tvoří jeden díl, umí nabídnout stejnou funkci jako dříve: ze zavazadelníku totiž lze vysunout panel, který poslouží pro příležitostné sezení nebo přezutí zablácených bot. Unese až 300 kilogramů.

Ve srovnání s předchůdcem se interiér významně proměnil i vzhledově. Pryč jsou robustní ovladače a "luxusně-užitková" atmosféra, kabina nového Discovery je rafinovanější a přiblížila se dražšímu Range Roveru.

Myslelo se na rodinu. I psy

Ve výbavě pochopitelně nemohou chybět moderní prvky jako multimediální systém s 10palcovou obrazovkou, konektivita pro chytré telefony s operačními systémy iOS a Android nebo dostatek možností pro dobíjení přenosné elektroniky.

Vůz nabídne až šest 12V zásuvek a až devět USB portů.

Poslední věta naznačuje, jako moc se Land Rover při vývoji snažil postavit ideální luxusní rodinné auto. Automobilka dokonce přiznává, že hledala inspiraci u různých velkoprostorových vozů (MPV) z celého světa.

Proto v "Disku" najdeme posuvná sedadla ve druhé řadě, pět sedadel s ukotvením dětské autosedačky prostřednictvím systému Isofix (v konfiguraci 1+2+2) a hromadu přihrádek.

Odkládací schránky najdete i v místech, kde byste je asi nehledali. Například pod výklopným víkem za ovládacím panelem klimatizace, dále v horní a dolní příruční schránce nebo po straně zavazadelníku. Nechybí ani objemný prostor pod držáky nápojů ve středové konzole. Ten může bát i klimatizovaný.

Výše popsané prvky interiéru najdete na snímcích v galerii.

Všechny tři řady sedaček mohou být za příplatek vybaveny vyhříváním, ty v první a druhé řadě i chlazením. Sedadla řidiče a spolujezdce nabídnou za příplatek masážní funkci.

Novinkou je technologie Intelligent Seat Fold, která umožňuje konfigurovat druhou a třetí řadu sedadel ovladači v zadní části vozu, prostřednictvím středového dotykového displeje nebo dokonce na dálku díky aplikaci v chytrém telefon. Tato funkce tak dovoluje například změnit uspořádání sedadel, zatímco v obchodě ještě stojíte ve frontě. Po příchodu k autu pak už budete mít interiér "nastavený", jak je potřeba - například na uskladnění velkého nákupu nebo nového kusu nábytku.

Land Rover ale myslel i na zákazníky se psy. Dokonce tak moc, že automobilka kvůli vývoji vytvpřila podle zlatého retrívra jednoho z inženýrů virtuální klon, aby měla jistotu, že v kufru bude dost místa i pro čtyřnohého macka.

Čtyřválec stačí, ale…

Novinky najdeme také ve skladbě motorů, nové Discovery totiž kromě tradičních šestiválců dostalo i čtyřválcové motory. Všechny agregáty jsou spárovány s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF a pohonem všech kol.

Základem je dvoulitrový vznětový čtyřválec Td4 s výkonem 180 koní (132 kW), jeho silnější verze Sd4 se dvěma turbodmychadly pak disponuje výkonem 240 koní (176 kW) a točivým momentem 500 Nm. Vrcholným dieselem je šestiválec Td6, který přináší výkon 258 koní (190 kW) a točivý moment 600 Nm.

A zákazníci, kteří dávají přednost zážehovému motoru, mohou zvolit třílitrový kompresorem přeplňovaný šestiválec Si6. Ten poskytuje výkon 340 koní (250 kW) a točivý moment 450 Nm.

Land Rover Discovery.

Při prvním seznámení s vozem jsem stihl vyzkoušet dvě motorizace: vznětový šestiválec a výkonnější variantu naftového čtyřválce.

Začněme V6, která je přesně taková, jak byste čekali. To je pochvala. Šestiválec je silný, pružný, hezky reaguje na plyn a má příjemný zvukový projev. Discovery s ním umí být také rychlé, ale o to tu nejde. Důležitější je vědomí výkonové rezervy. A také jakýsi těžko popsatelný "správný pocit" - šestiválec má prostě noblesnější charakter než čtyřválec a takového auto přirozeně patří.

Ani čtyřválec (bavíme se o výkonnějším provedení) ale není špatný, vůbec ne. Ostatně už pohled na jeho parametry naznačuje, že dynamika bude podobná jako v případě šestiválce. Díky sekvenčnímu přeplňování dvěma turbodmychadly se Land Roveru povedlo z dvoulitru vytěžit 240 koní (176 kW) a 500 Nm točivého momentu, nepřekvapí tedy, že s ním pod kapotou "Disco" z klidu na stovku zrychlí za 8,1 sekundy, tedy o pouhé dvě desetiny pomaleji než s šestiválcem.

Velké SUV tak i "čtyřhrnek" dokáže slušně a víc než dostatečně rozpohybovat, ale není to ono. Nejde jen o to, že menšímu motoru chybí zvuk a výše zmíněná noblesa, ale postrádá bezprostřední reakce na sešlápnutí akcelerátoru a chvíli trvá, než se "sebere" a pochopí, co po něm chcete. Ve vysokých rychlostech pak trochu postrádá elán většího agregátu.

Nechápejte to špatně, vážně to není špatný motor, nemusíte se ho bát. Ale šestiválec je prostě šestiválec. V reálném provozu navíc ani jeho spotřeba nebude výrazně vyšší.

Jak jezdí?

Nová technika, samonosoná karoserie, hliníková architektura, o stovky kilogramů nižší hmotnost. Tohle všechno samozřejmě muselo ovlivnit jízdní vlastnosti.

Nové Discovery je podstatně agilnější, zlepšila se ovladatelnost a jistota na silnici. Rodinné SUV se projevem přiblížilo Range Roveru Sport, s nímž sdílí většinu techniky.

Současně si ale drží zřetelný odstup a ponechalo si velkou část charakteristického chování minulé generace. I když výrazně zhublo, nové "Disco" stále váží víc než dvě tuny. Příplatkový podvozek se vzduchovým odpružením je vyloženě měkký a nastavený pro co nejpohodlnější jízdu, auto se v obloucích naklání, je nedotáčivé a má pomalé a tak nějak uklidňující řízení. Je to tak správně. Navíc je čitelné a stabilní.

Discovery tak zůstává vozem pro pohodáře, kteří mají nadhled, nikam nespěchají a ocení spíš dokonalý komfort. Je to auto pro řidiče, kteří za volantem odpočívají.

Tento charakter samozřejmě ocení i zbytek rodiny, zvlášť děti na zadních sedadlech, kteří se tak mohou věnovat svým mobilům, tabletům a počítačům, aniž by se jim u toho dělalo zle.

Pořád je to i teréňák

Jako správný Land Rover i nové Discovery nabídne velké terénní schopnosti. Světlá výška činí standardně 283 mm (mezigenerační nárůst o 43 mm) a brodivost 900 mm (+200 mm; mimochodem, zvládlo by i víc, ale v hlubší vodě začíná vlivem vztlaku plavat), mimo silnice pomůže také systém Terrain Response 2, který upravuje nastavení auta v závislosti na jízdních podmínkách.

Systém se tradičně "krotí" prostřednictvím ovladače na středové konzole. A nové má i automatický režim, který si jízdní podmínky vyhodnocuje sám. Podle nich upravuje reakce motoru, převodovky, nastavení elektronických systémů a uzávěrek diferenciálů.

Výrobce je tradičně na off-roadové schopnosti svých vozů hrdý, v případě Discovery tomu není jinak. Pro jejich demonstraci proto zvolil netradiční prostředí, uměle vytvořenou dráhu v nekonečných a tmavých šachtách dolomitového dolu u hranic Německa a Lucemburska. Nešlo o vyloženě těžký terén, ale snadný rozhodně také ne. Jako představení terénních vlastností rodinného SUV každopádně důl posloužil skvěle.

Land Rover Discovery.

Vyzkoušet jsme si mohli zatáčení v bočním náklonu přes 20 stupňů, přejezd úseku zasypaného velkými kameny, otestovali jsme nájezdové úhly, různá stoupání, zkřížitelnost náprav (500 mm) a vyjeli jsme i příkré a poměrně vysoké schody. Auto si tu vedlo skvěle, dokonce bylo cítit, že má ještě nějakou rezervu.

Největší dojem na mě ale udělala zkouška, kdy jsme otevírali a zavírali dveře v okamžiku, kdy se "Disco" pohupovalo na dvou kolech (levém předním a pravém zadním). Šlo to hladce, což dokazuje vysokou pevnost a tuhost karoserie.

Zájemce by pak mohly zajímat i tažné schopnosti: vůz odveze přívěs o maximální hmotnosti 3500 kg. Land Rover navíc vyvinul elektronický asistent, díky níž má být tahání přívěsu jednodušší. Systém se totiž postará o správné navádění přívěsů při couvání.

Co za to?

Nová generace Land Roveru Discovery se prostě povedla. Pořád jde o všestranné auto, které zvládne řadu úkolů. A i když je znát posun směrem k pohodlí, luxusu, agilnějšímu jízdnímu projevu a rodinnému zaměření (zájemce, kteří hledají spíš terénní a "užitkový" Land Rover, má uspokojit chystaná nová generace Defenderu), stále s ním můžete vyrazit i do terénu.

Britskou novinku už si u nás můžete objednat. Levná pochopitelně úplně není, základní provedení s nejslabším čtyřválcem stojí 1 395 735 Kč. S naftovým šestiválcem ceny startují na 1 625 635 Kč.

Kompletní ceník najdete zde.

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×