Řídili jsme Škodu Karoq, rovnou se všemi motory. Chyby se na ní nehledají snadno

Škodě Karoq, nejdůležitější novince české automobilky letošního roku, se věnujeme často a velice důkladně. Teď už konečně také víme, jak tohle kompaktní SUV, které je duchovním nástupcem oblíbeného Yetiho, jezdí.

Škoda Karoq.
Zdroj: Škoda Auto

Právě jízdní vlastnosti byly jedním z posledních tajemství škodovácké novinky. Nikoli ale posledním, otazníky se stále ještě vznášejí také nad cenami levnějších verzí. A nějaký čas ještě budou, auta v základní výbavě totiž do prodeje zamíří až za několik měsíců.

Ale vezměme to postupně. V souvislosti se Škodou Karoq jsme se věnovali jejímu jménu, a to nejen důvodům, proč si SUV neponechalo označení Yeti, ale třeba i tomu, jak nové jméno přijala česká veřejnost (což samozřejmě bylo, jak se na náš národ sluší, občas vtipné) nebo vysvětlení automobilky, proč zvolila zrovna slovo Karoq.

V květnu jsme také byli přímo u odhalení nového modelu ve švédském Stockholmu, kde jsme nový Karoq také poprvé důkladně prozkoumali, "prošmejdili" kabinu i kufr a zaměřili se hlavně na praktičnost a variabilitu interiéru.

Je Karoq praktický?

České SUV v tomto směru obstálo dobře, líbily se nam hlavně posuvné a vyjímatelné zadní sedačky (příplatkové), které jsme ještě ve Stockholmu zkusili z auta vyndat. Ocenili jsme i chytré nápady v zavazadelníku.

Kromě toho jsme poodhalili plány na uvedení dalších verzí - třeba stylového provedení SportLine či ostré varianty RS.

Ještě před premiérou jsme nový Karoq porovnali s hlavními konkurenty. Škoda totiž už před odhalením vzhledu prozradila nejdůležitější technické údaje. Proto jsme mohli kompaktní SUV "postavit" vedle rivalů ve stejném segmentu (včetně dvojčete Seatu Arona) - porovnávali jsme přitom rozměry, velikost zavazadlového prostoru, základní motorizace a základní ceny. Jen pro připomenutí:

Škoda Karoq: základní rozměry

Délka: 4382 mm
Šířka: 1841 mm
Výška: 1605 mm
Rozvor náprav: 2638 mm (s pohonem 4x4 2630 mm)
Objem kufru: 479 až 588 litrů
Maximální využitelný objem zavazadlového prostoru (při dvoumístné konfiguraci interiéru a po vyjmutí sedadel): 1810 litrů.
Základní motorizace: 1.0 TSI (85 kW/115 koní)

A znali jsme už i kompletní nabídku motorizací.

Škoda Karoq: Nabídka motorizací na českém trhu
Max. výkon Max. točivý moment Max. rychlost Zrychlení 0-100 km/h Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná)
Zážehové motory
1.0 TSI 85 kW/115 k při 5000–5500 ot/min 200 Nm při 2000–3500 ot/min 187 km/h 10,6 s 6,2/4,7/5,3 l/100 km
1.0 TSI AP 85 kW/115 k při 5000–5500 ot/min 200 Nm při 2000–3500 ot/min 186 km/h 10,7 s 5,8/4,8/5,2 l/100km
1.5 TSI 110 kW/150 k při 5000–6000 ot/min 250 Nm při 1500–3500 ot/min 204 km/h 8,4 s 6,6/4,7/5,4
1.5 TSI AP 110 kW/150 k při 5000–6000 ot/min 250 Nm při 1500–3500 ot/min 203 km/h 8,6 s 6,6/4,9/5,5
Vznětové motory
1.6 TDI 85 kW/115 k při 3250–4000 ot/min 250 Nm při 1500–3200 ot/min 188 km/h 10,7 s 5,0/4,4/4,6
1.6 TDI AP 85 kW/115 k při 3250–4000 ot/min 250 Nm při 1500–3200 ot/min 188 km/h 10,9 s 4,6/4,3/4,4
2.0 TDI (110 kW) 4x4 110 kW/ 150 k při 3500–4000 ot/min 340 Nm při 1750–3000 ot/min 196 km/h 8,7 s 5,9/4,5/5,0
2.0 TDI (110 kW) 4x4 AP 110 kW/ 150 k při 3500–4000 ot/min 340 Nm při 1750–3000 ot/min 195 km/h 9,3 s 5,7/4,9/5,2
2.0 TDI (140 kW) 4x4 AP 140 kW/190 k 400 Nm 211 km/h 7,8 s 5,9/4,8/5,2

Zato jsme tehdy nevěděli, jaké cenovky škodovka na svou novinku nalepí. Základní cenu dokonce neznáme ani dnes, i když Škoda zahájila předprodej už na začátku července. Jenže zájemcům nabídla omezený výběr ze čtyř motorizací (zatím není k dispozici nejvýkonnější diesel) a jen dvou výbavových linií - a to těch dražších, tedy Ambition (od 529 900 korun) a Style (od 584 900 Kč). Více informací o cenách, motorizacích a výbavách najdete zde.

Na konci prázdnin se v Kvasinách rozběhla výroba a automobilka v souvislosti s touto událostí prozradila několik zajímavých informací.

Je chytře vymyšlený

Dozvěděli jsme se například, že Karoq tvoří celkem 28 000 dílů, z nichž 4800 komponent je nakoupeno od více než 600 externích dodavatelů ze 40 zemí světa. Nebo že Škoda postavila 264 předsériových vozidel, které využila k jízdním zkouškám, zkouškám kvality, nárazovým testům, ale také k focení a výstavám.

Automobilka Škoda si už delší dobu zakládá na pověsti "chytré značky", jejíž auta majitele potěší řadou nápaditých a praktických řešení. Karoq v tomto ohledu není výjimkou, o čemž svědčí mimo jiné množství přihrádek a schránek, několik držáků na lahve (například 1,5litrovou PET lahev v pohodě vměstnáte do přihrádky ve dveřích), přihrádky po stranách kufru nebo robustní háčky (třeba na tašky s nákupem), které jsou připevněny na liště. A jestliže vozíte přívěs, hodí se elektricky uzamykatelné a mechanicky sklopné tažné zařízení, jež se schová pod nárazník.

Šikovnosti nového SUV jsme se věnovali detailně v tomto článku:

Neopomenuli jsme ani jednu zajímavou novinku, která má u škodovky premiéru: digitální přístrojový štít, jehož výhodou je, že si řidič může individuálně nastavovat zobrazení na panelu před sebou. V Karoqu to bude možné ve čtyřech různých uspořádáních: klasickém, digitálním, dálem takzvaném Infoprofile a nakonec v redukovaném. Tento příplatkový prvek však bude k dispozici později.

Jak jezdí?

Jak vidíte, Škodu Karoq jsme už stihli popsat opravdu podrobně. Zbývaly jen dojmy z řízení. Teď už můžeme nabídnout i je, a to dokonce po svezení se všemi nabízenými motory. Dokonce i s nejsilnějším turbodieselem, který, jak už víte, zatím v českém ceníku chybí.

První dojmy z kvasinského SUV se dají shrnout stručně. Ať už si vyberete jakoukoli verzi, vždy dostanete kultivované, pohodlné a příjemně vyvážené auto. A i když se Karoq prodává se dvěma typy zadní nápravy, na jízdě to není moc znát. Většina variant jezdí na podvozku s klikovou zadní nápravou s vlečenými rameny, jen naftové dvoulitry vzadu mají víceprvkové zavěšení. Do hry lze zapojit také adaptivní odpružení, které mění svou charakteristiku v závislosti na zvoleném režimu.

Ve všech případech je ale Karoq po jízdní stránce přesvědčivý. Působí jistě, stabilně, ale současně i docela hbitě a v zatáčkách se pevně drží v oblouku. Samozřejmě, pokud pojedete vyloženě ostře, narazíte na limity kratšího rozvoru, větší světlé výšky a vysoké karoserie, objevíte také sklony k nedotáčivosti, zvlášť u těžších naftových variant, ale Karoq je prostě SUV. A na SUV vážně jezdí skvěle.

Na rozbitých silnicích, kterých je na Sicílii opravdu hodně, si škodovácká novinka také vedla slušně, většinu nerovností hezky vyžehlila a jen zřídka se nechala rozhodit - třeba když se v zatáčce objevila příčná nerovnost a auto si po jejím přejezdu maličko "pohodilo zadkem".

Nejvyrovnaněji se v oblasti komfortu samozřejmě chovaly naftové dvoulitry s víceprvkovým zavěšením a adaptivními tlumiči, ale i schopnosti jednodušší zadní nápravy mě mile překvapily.

Jak fungují motory?

Pokud bych měl po několika krátkých jízdách hodnotit motory, nejlepší známku by si ode mě vysloužila zážehová přeplňovaná patnáctistovka, která je hezky pružná a kultivovaná a připadala mi nejživější. Litrový tříválec také nejede špatně, v některých chvílích byste mu možná hádali i větší objem a vyšší počet válců, ale vcelku pochopitelně ho jeho konstrukce omezuje. Nejmenší "téesíčko" například předvádí nejlepší práci v poměrně úzkém spektru otáček a hlavně v rychlostech nad 80 km/h mu zřetelně dochází dech.

Navíc je potřeba zmínit, že jsme jezdili ve dvou lidech, s plně naloženým Karoqem by měl tříválec o mnoho víc práce. Na základní jednotku a na tříválec však "litřík" každopádně jezdí docela slušně.

Zato nejlevnější diesel mě až tak nenadchnul. Subjektivně mi 1,6litrové TDI ze všech testovaných motorizací přišlo nejhlučnější a celkově nejméně kultivované. A taky "moc nejede", přičemž ani jemu příliš nesedí vyšší rychlosti. Dvoulitry jsou jednoznačně lepší volba, ve všech směrech. V obou provedeních mají dostatek síly a jsou výrazně "jemnější". Bohužel jsou ale ve srovnání s jedna-šestkou také o dost dražší, konkrétně nejméně o 90 tisíc korun.

Na druhou stranu se k nim automaticky váže pohon všech kol, šestnáctistovka je k dispozici výhradně jako předokolka.

Během prvních kilometrů s Karoqem jsem se samozřejmě zaměřil i na spotřebu, byť to zatím z pochopitelných důvodů na nějaké definitivní závěry není. S benzinovými motory se průměrná spotřeba pohybovala okolo 8 litrů na sto kilometrů, s diesely se jezdilo za nějakých 6 až 7 l/100 km. Zajímavé je, že objem agregátů nehrál zásadní roli.

No a závěr? První seznámení s novou škodovkou ukázalo, že česká automobilka postavila zajímavé auto, kterému se dá máloco vytknout. 

Také se hezky řídí, uvnitř je parádně tichý (jen při dálničních rychlostech se může hlásit aerodynamický hluk), je z něj dobrý výhled a oproti konkurenci navíc přidává řadu chytrých nápadů i překvapivě velkou porci praktičnosti. A také má hezký interiér, který mohou oživit třeba zajímavé textilie čalounění sedadel. Ergonomie je příkladná.

Karoq je prostě a jednoduše příjemný a přívětivý vůz. Co víc si od SUV přát?

Tisíce aut na internetu
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×