Vyzkoušeli jsme nové čtyřválce Jaguaru. Jaké jsou?

Na silnice poblíž německého Frankfurtu jsem se vydal vyzkoušet novinky, které připravil Jaguar pro svoje modely. Konkrétně se jedná o dvojici nových motorů z rodiny Ingenium: oba jsou čtyřválcové dvoulitry, ale jeden spaluje naftu, druhý benzín.

Modely Jaguar pro rok 2018.
Zdroj: Dominik Valášek

S motorizacemi označenými jako Ingenium přišla britská automobilka Jaguar Land rover již v roce 2015. Jedná se o takzvanou modulární motorovou platformu, u které dieselové i benzínové agregáty využívají stejný základ v podobě bloku. Ten je následně osazen různými komponenty podle konkrétní varianty, nicméně díky stejnému bloku se zefektivnil výrobní proces. Výroba se mimochodem nikam nepřesouvá a všechny motory obou značek se i nadále vyrábí v domovské továrně ve Velké Británii.

Vůbec prvním motorem, který jsme na trhu zaznamenali ve velkém, byl základní naftový motor označený jako 20d. Jedná se o agregát přeplňovaný jedním turbodmychadlem a který dává maximální výkon 180 koní (132 kW), případně 163 koní (120 kW) v úsporné variantě E-Performance.

Diesel jede, ale je slyšet

Novým přírůstkem do dieselové nabídky je však výkonnější verze 25d. Stejný základ dostal do vínku druhé turbodmychadlo, takže je přísun plnícího tlaku lépe rozdělen do celého spektra otáček. Zároveň se tlak na vstřikovací liště zvýšil na 2200 barů a výsledkem je pěkných 240 koní výkonu (176 Kw), podpořených ještě 500 Nm točivého momentu. A to je na dvoulitr nevídaná hodnota.

Čtěte také: Řídili jsme rychlou Octavii RS 245. Jak jezdí? A dorazí ještě ostřejší verze?

Motor jsem vyzkoušel ve všech třech modelech, ve kterých bude nabídnut. Nejmenší je kompaktní sedan XE, dále vyšší střední třída v podobě XF a následně i první „kočičí" SUV F-Pace. Zejména dva větší modely se starší „jednoturbovou" variantou poněkud strádaly na výkonu, nicméně motorizace 25d s rovnou šedesátkou koní k dobru tento deficit vcelku zdárně smazává.

I největší a nejtěžší F-Pace s novým naftovým motorem svižně zrychluje a na světlech tak nezahanbí jaguára ve svém znaku. Ani nový motor se nicméně nevyhnul nešvarů v podobě hlučnosti, jež je znám již ze starého provedení.

Kdokoliv uslyší velkého a elegantního Jaguara zvenčí, musí dát za pravdu, že typické kadlání vznětového čtyřválce není právě tou správnou kulisou, náležící k prémiové britské značce.

O moc lepší situace nepanuje ani uvnitř vozu, zejména dojde-li na prudší zrychlení. Tady se umí motor dost ozvat do interiéru a osmistupňový automat je navíc naladěn tak, aby pohonnou jednotku držel spíše ve vyšších otáčkách. Jen trošku dynamičtější rozjezd znamená vytáčení do tří tisíc otáček, kde je o motoru zkrátka slyšet.

Benzín se za čtyři válce nemusí stydět

Přesuňme se ovšem k druhé motorové novince od Jaguaru, kterou je benzínový turbomotor. Jaguar se v jeho případě pyšní celou plejádou moderních technologií, začínající u přímého vstřikování a končící u kombinace variabilního časování a variabilního zdvihu ventilu.

Díky tomu všemu se zadařilo dosáhnout nízkých emisí (alespoň papírově) a zároveň slušně vysokého výkonu. Konkrétně motor s označením 20t dosahuje výkonu 200 koní (147 kW). Silnější 25t se chlubí 250 koňmi (184 kW) a 365 Nm točivého momentu.

Také výkonnější benzínový agregát jsem „osedlal" ve všech modelech a nutno poznamenat, že čím menší Jaguar, tím sportovnějšího naladění se vozu dostalo. V největším F-Pace jede silný benzínový dvoulitr slušně a akusticky o sobě nedá moc vědět. Ve „středním" XF jede motor nadmíru dobře a obdobně dobře také zní, ale největší zážitky dopřeje právě v nejmenším XE.

Čtěte také: První jízda: Land Rover Discovery je skvělé rodinné auto. A nebojí se ani terénu

Kompaktní sedan si při zrychlení počíná s velkou vervou a navíc se zde přidává vyloženě parádní zvuk. Motor poctivě duní od výfuků a při každém přeřazení v otáčkách si zlostně odplivne. Vytáčení má smysl až do šesti tisíc, přičemž od čtyř tisíc se motor sbírá a příjemně graduje na síle.

Zajímavostí okolo nového benzínového motoru je i použití jeho výkonnější verze v novém, vstupním provedení sportovního kupé a kabrioletu F-Type. U toho se vůbec poprvé objeví pod kapotou i něco jiného než šestiválec nebo osmiválec a ačkoliv v táboře nadšenců panovalo znepokojení a obavy, první svezení se čtyřválcem naznačuje, že by se sporťák nemusel sám před sebou stydět.

Silnější XE S je jako jízda na střele

Na samotný závěr jsem si nechal ještě jednu záležitost pro fajnšmekry, spočívající v posíleném modelu XE S. Vrcholné provedení nejmenšího "jaguařího" sedanu si sice i nadále zachovává benzínový třílitr přeplňovaný mechanickým kompresorem, nicméně výkon vzrostl z původních 340 koní na 380 koní (280 kW).

Výsledkem je ještě brutálnější projev než dosud. Reakce na plyn je díky kompresoru a tedy okamžitému nástupu točivého momentu neskutečná. XE S se navíc ze zatáček i do nich vrhá s nevídanou vervou, vytáčí se bez náznaku únavy přes šest tisíc otáček a do toho terorizuje své okolí chraplavým zvukem, doprovázeným o zlostné prskání při povolení plynu.

Menší sportovní Jaguar tak sice nedosahuje výkonů německé konkurence, ovšem srandy si s ním lze užít dosyta. Prakticky v každé utaženější zatáčce se navíc projevuje ochota rozhazovat záď pouze decentním pobídnutí plynu, ovšem na plnotučné driftování chybí anglickému sedanu samosvorný diferenciál mezi zadními koly. Při mocné síle šestiválce by jej rozhodně využil.

Čtěte také: TEST: Velké malé auto. Nová Ibiza ohromí prostorným interiérem a skvěle se řídí

Co se cen nových motorů týče, výkonnější naftový agregát 25d s pohonem všech kol a automatickou převodovkou lze pořídit v modelu XE za 1 275 098 korun, v modelu XF za 1 434 334 korun a největší F-Pace vyjde na 1 461 438 korun.

Benzínový dvoulitr v silnějším provedení 25t vychází v útrobách XE na 1 138 126 korun, v XF na 1 336 082 korun a v F-Pace (kde je automaticky spojen s pohonem všech kol) na 1 414 974 korun.

Poslední testovaný Jaguar XE S s nově nabitým výkonem má potom v ceníku stanovenou částku 1 572 516 korun.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×