Vyzkoušeli jsme nová Audi na zemní plyn. Vážně umí jezdit za korunu na kilometr?

Již delší dobu jsou některé modely koncernu Volkswagen nabízeny vedle standardních benzínových a naftových motorizací také s alternativním pohonem na zemní plyn. Audi v tomto ohledu není výjimkou a model A3 Sportback g-tron s motorem 1.4 TFSI je na scéně již nějakou dobu. Ovšem zde německá automobilka nekončí.

Audi A4 g-tron.
Zdroj: Audi

Horkou novinkou v nabídce Audi jsou totiž větší modely A4 Avant g-tron a A5 Sportback g-tron. Oproti staršímu a menšímu předchůdci jsou oba vozy vybaveny větší kapacitou nádrží na zemní plyn a také větším dvoulitrovým motorem.

Agregát 2.0 TFSI je pro použití se zemním plynem poměrně značně upraven. Úpravami ve větším či menším rozsahu prošlo téměř vše od ventilů až po systém mazání. Oproti standardní benzínové variantě byl motor dále mírně podladěn na finální výkon 170 koní (125 kW) a na maximální točivý moment 270 Nm. Na stovku oba vozy zrychlí za 8,5 sekundy.

Motor je u obou vozů spjat buď se šestistupňovým manuálem nebo s dvouspojkovou převodovkou DSG.

Lehké nádrže bez oceli

Jelikož je zemní plyn objemný a nádrže pod podlahou kufru zabírají významnou část prostoru, jsou všechny varianty g-tron spojeny pouze s pohonem předních kol. Ze stejného důvodu došlo i na lehké omezení velikosti zavazadelníku. A4 Avant nabídne místo původních 505 litrů 415 litrů a A5 Sportback se zavazadelník zmenšil ze 480 na 390 litrů.

Samotné nádrže jsou ovšem poměrně zajímavým kusem techniky. Používají moderní tříplášťovou konstrukci, zcela oproštěnou od klasické ocele. Vnitřek nádrže tvoří plynotěsný polyamid, prostřední strukturální část je z kevlaru a karbonových vláken a vnější vrstva je ze sklolaminátu. Díky použitým materiálům je nádrž více než o polovinu lehčí oproti ocelové, což snižuje zatížení zadní části auta.

Oba nové vozy dostaly hned čtyři takové nádrže o celkové kapacitě 19 kilogramů plynu při tlaku 200 barů. To je tlak, do kterého plní nádrže standardizované čerpací stanice. Fakticky je nádrž konstruována na větší tlaky, otestována na 300 barů a reálně snese ještě daleko víc. Uváděná životnost nádrže je 20 let.

Řidič se o nic nestará

V praxi funguje pohon g-tron tím způsobem, že dokud vůz může, jede na plyn. Tento systém nelze nijak uživatelsky ovlivnit a teprve když plyn zcela dojde, zmizí z palubní desky zelená kontrolka a vůz přepíná na pohon benzínový s pětadvacetilitrovou nádrží.

Vůz na plyn dokonce i startuje.

Výjimkou jsou pouze dvě situace: start na benzín probíhá při velmi nízkých vnějších teplotách, má-li chladicí kapalina méně než -10 stupňů Celsia, a také po dotankování plynu. Tehdy motor spálí malé množství benzínu pro kalibraci lambda sond a následné ověření kvality natankovaného CNG. Ať už ale jede motor na plyn nebo na benzín, rozdíl v jeho chodu a výkonu je nepostřehnutelný.

Stále komfortní jízda

V rámci prezentace nových modelů jsem měl i možnost krátkého svezení s variantou A4 Avant. Od benzínové či naftové varianty budete g-tron na pohled rozeznávat jen těžko. Nebýt chromovaného označení na zádi, je vůz naprosto shodný s ostatními modely a více prozradí teprve pohled na přístrojový štít.

Spotřeba je počítána v kilogramech na 100 kilometrů a místo klasického teploměru při levé straně budíků, nachází se zde další palivoměr, ukazující stav zemního plynu.

Jízdně si A4 zachovává příjemně naladěný, tak akorát tuhý podvozek a ani motor není přes svůj nižší výkon nijak nedostačující. Dvoulitr má klasicky svižný nástup v nízkých otáčkách, silné střední pásmo a dobře si rozumí s dvoustupňovou automatickou převodovkou, kterou byl testovaný vůz vybaven.

Za korunu na kilometr

Zátah samozřejmě není tak mohutný, jako u výkonnějších dvoulitrů s čistě benzínovým pohonem, ale po silnici se lze i přesto pohybovat vcelku svižně.

Výměnou za trochu dynamiky jsou ale přítomny výrazně nižší náklady na pohonné hmoty, a to při zachování standardních nákladů na servis. Při jízdě na zemní plyn lze totiž docela snadno udržet spotřebu okolo 5 kilogramů na sto kilometrů, což znamená náklady přibližně 1 koruna na kilometr.

Zemní plyn lze navíc vyrábět i synteticky, což Audi dokazuje svým projektem e-gas. Ten spočívá ve výrobě zemního plynu za pomoci elektřiny z větrných elektráren, tedy při zachování zcela minimální ekologické zátěže.

Základní cena A4 Avant g-tron je nastavena na 1 113 900 korun, A5 Sportback g-tron potom vyjde na 1 118 900 korun. Ač jsou tyto ceny nastaveny o něco výš než u běžných motorizací (A4 Avant 2.0 TFSI stojí nejméně 1 097 900, A5 Sportback 2.0 TFSI pak 1 034 900 Kč), firemní zákazníci (na které je g-tron přednostně zaměřen) mohou využít slevy dorovnávající cenu na úroveň klasické benzínové varianty.

DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×