Vzali jsme novou Fiestu ST na legendární Col de Turini. I s tříválcem pobaví

Při čtení specifikace nové Fiesty ST a výčtu jejích novinek by auto mohl kdekdo strhat kritikou. Jak jsme se ale přesvědčili na točivých vlásenkách známého průsmyku Col de Turini, nejnovější malý hot hatch od Fordu je stále tou hbitou a rozpustilou kapesní raketou, s níž si užijete kopec srandy.

Ford Fiesta ST.
Zdroj: Automix.cz/Daniel Fuglevič

Jen musíte předsudky hodit částečně stranou. Během uvedení nové generace ostré Fiesty někteří z nás převraceli oči v sloup (včetně mě), protože vyhlídky neměla novinka ve srovnání s předchozí milovanou generací zrovna ideální: downsizing motoru na tři válce, systém deaktivace válce při nízké zátěži, generátor zvuku motoru do kabiny… Asi chápete.

Jak to ale vypadá, zatímco inženýři Fordu museli i malý ostrý hatchback spráskat ekologickým bičem, chlápci ze sportovní divize Performance si zase drželi svou a populárnímu ST dopřáli všechno, co jen v rámci možnosti mohli, aby dřívější pověst modelu zcela nezahodili vniveč.

Navýšení výkonu? Máme. Z nového 1,5litrového tříválce nyní prská rovných 200 koní (147 kW) a 290 Nm točivého momentu, tedy o 18 koní (13 kW) a 50 Nm více. Manuální šestistupňová převodovka zůstala a mezi předními koly se usídlil i příplatkový mechanický samosvorný diferenciál Quaife. A je tu pár chytrých novinek, k nimž se ještě dostaneme.

Technické údaje: Ford Fiesta ST 3dv.
Motor tříválec, turbo, 1497 cm3
Výkon 200 k (147 kW)
Točivý moment 290 Nm
Převodovka šestistupňová manuální
Zrychlení 0-100 km/h 6,5 s
Maximální rychlost 232 km/h
Pohotovostní hmotnost 1262 kg
Spotřeba
(město/mimo město/komb.)
7,6/5,1/6,0 na 100 km

Zatím tedy v kostce adekvátní technika pro vyzkoušení v průsmyku Col de Turini, těsných francouzských vlásenkách, kde se jezdí nejznámější rychlostní zkouška rally Monte Carlo. Silnice tu pokračuje až do nadmořské výšky 1607 metrů a místní „erzeta“ má celkem 32 zatáček. Jen škoda, že zrovna celý den propršelo.

Co ten tříválec?

Třebaže exteriér novinky byste vůči starší generaci popsali jako pouhý facelift, skvělé první dojmy z posledního ST začínají hlavně v interiéru, a to již při usednutí do nízko položených a hlubokých sedaček Recaro s opravdu skvělým bočním vedením. Sportovně vyhlížející volant s tlustším věncem padne do rukou bezvadně, stejně tak hlavice řadičky. Za bezvadnou pozici za volantem prostě musíte poplácat ST po palubce.

Nastartujete a po několika ostřeji ujetých kilometrech si řeknete, že na foukaný tříválec je to vlastně docela super. Patnáctistovka s proměnným časováním ventilů tahá sebevědomě a silně skrze nižší i střední pásmo otáček, kde motor produkuje nejvíce točivého momentu, a po šlápnutí na plyn maká vlastně bez jakéhokoliv postřehu zpoždění nárůstu tlaku turba. Jen je znát, že i přes nejvyšší výkon na hranici 6000 ot/min motor v horní mezi už trochu ztrácí nadšení.

Zkrátka nemáte úplnou chuť motor pokaždé vytáčet naprosto k omezovači (6250 ot/min), protože žádnou nirvánu zde nezažijete a hlavní pracovní spektrum motoru je mnohem níže. V každém případě ale motor garantuje dostatečně svižnou jízdu a jeho nasazení je báječně dávkovatelné. Chod řadicí páky je pak trochu tužší, avšak mechanicky přesný.

Zvukově ovšem tříválec hodně překvapil. S tím souvisí i fakt, že nová Fiesta ST má poprvé volitelné jízdní režimy. Ze standardního „Normal“ lze přepnout na ostřejší „Sport“ a okruhový „Track“. V obou sportovnějších módech se tak aktivuje klapka ve výfuku a generátor zvuku motoru přes audiosystém v interiéru. Obojí je dobře sladěno a silácky bručivý projev motoru uvnitř kabiny není na rozdíl od jiných systémů falešného ozvučení vůbec nepříjemný. Tříválec si navíc sem tam roztomile „uleví“ z výfuku. Prostě klasické divadlo dnešních hot hatchů.

Ostřejší jízdní režimy každopádně ještě přenastavují odezvu plynového pedálu, nastavení elektrického posilovače řízení a upravují zásahy stabilizačních systémů. V okruhovém „Track“ režimu se nakonec zcela vypne systém regulace prokluzu kol a ESP zasahuje co nejpozději (když však chcete, můžete si ESP vypnout úplně). Ve výsledku ovšem jízdní režimy nezajišťují zas takový rozdíl v charakteru vozu, jak byste možná čekali.

Na férovku se také přiznám, že jsem při půldenním rajtování na horách úplně zapomněl na existenci systému kontroly startu (launch control), kterým je Fiesta vybavená také poprvé. O jeho funkci tedy bohužel nemám co říct. S jeho použitím má ale Fiesta ST zrychlit na 100 km/h za 6,5 vteřiny. A maximálně umí dosáhnout rychlosti 232 km/h.

Podvozek za jedna

Asi největší pozitiva nového „estéčka“ však najdete ve skupině podvozek a řízení. Elektricky posilované řízení dostalo od Fordu vůbec nejstrmější převod ze všech dnešních rychlých Fordů a k hravému charakteru šasi a celkové čipernosti malého hatche toto nastavení prostě sedí.

Na podvozku se zase Ford činil hlavně vzadu, kde nápravu s vlečenými rameny a torzní tyčí doplnil ještě nově patentovanými pružinami se směrovým vinutím. Ty usměrňují příčné síly působící na podvozek a zajišťují ještě vyšší tuhost zádního uložení. Tohle řešení prý ušetřilo i nějaký ten kilogram hmotnosti. Přesto je ale nová Fiesta ST s 1262 kg (u třídveřové varianty) o 66 kg těžší než předchozí generace.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ
DRŽTE S NÁMI TEMPO PŘIHLASTE SE ×