Takzvaná „Mentalita Cactusu“ je postupně aplikována na všechny modely značky, což je vidět třeba na aktuálním crossoveru C3 Aircross. Cactus zkrátka stanovil nový trend a omlazená verze v něm pokračuje. Na novém provedení se sice pozměnil vzhled všech částí a karoserie byla lehce přepracována, i tak je ale na každé pídi auta stále bezesporu jasné, že se jedná o Cactus.

Netradiční výraz přídě s oddělenými světlomety se nezměnil, stejně jako boční silueta. Jen se ochranné vzduchové polštáře Airbump přesunuly ze střední části dveří až dolů k prahům, což je koneckonců asi nejvýraznější změna na celé karoserii. Vzadu byly přepracovány světlomety, které se již nenachází ve velké „Airbump masce“ přes celý zadek.

Pohodlí coby heslo dne

Cactus si je nadále podobný i uvnitř, kde se nachází na jednu stranu prostý, na druhou stranu relativně prostorný interiér. Místa je dostatek vpředu i vzadu a nechybí ani rozumně velký kufr o objemu 348 litrů.

Tím hlavním prvkem jsou ovšem příplatková sedadla. Ta mají vrchní vrstvu z komfortní pěny a navíc jsou potažena silnou látkou, vyvolávající efekt „pletené deky“. Už na první posazení jsou sedačky velmi pohodlné a pochválit u nich musím také sklon a délku sedáku, který podpírá celá stehna.

Citroën C3 Aircross.
TEST: Naftový Citroën C3 Aircross je originální crossover pro klidné řidiče

Nadprůměrně komfortní sedačky jsou navíc součástí daleko většího plánu. Jedná se totiž o jeden z prvků koncepce Citroën Advanced Comfort, tedy jakéhosi balíčku řešení pro maximální pohodlí. Sdružuje mimo sedadel třeba ještě snadnost ovládání, dostatek prostoru, akustický komfort na palubě a především unikátní tlumiče.

Hlavně se nenadřít

Svou velmi pohodovou, neuspěchanou a celkově vyklidněnou náturu ukazuje Cactus už při prvních kilometrech jízdy. Usednutí za volant okamžitě odhaluje, jak neuvěřitelně snadno se manipuluje se všemi ovládacími prvky. Volant má velmi účinný posilovač, což je do města a zejména pro něžné pohlaví (ženy tvoří 50 % celkové klientely Cactusu) dobrá zpráva.

Podobně snadno jde třeba i spojka nebo řazení pětistupňové převodovky. O přílišné přesnosti v pohybu řadicí páky se sice nedá hovořit, ale co se pohodlí a nenáročnosti týče, tady není o čem spekulovat. Koneckonců Cactus si nikdo nebude pořizovat proto, že chce tuhý posilovač řízení a tuhé, „sportovní" řazení.

Na létajícím koberci

O pár odstavců výše už jsem zmínkou naznačil unikátní systém tlumení podvozku. Zcela konkrétně jde o to, že každý z tlumičů disponuje dvojicí hydraulických progresivních dorazů. Během běžné jízdy po hladké nebo mírně hrbolaté silnici se tlumiče pohybují bez větší zátěže ve velmi měkkém „středním režimu“, aby potom v případě ostřeji projeté zatáčky nebo větší nerovnosti přitvrdily právě díky progresivním dorazům. Celý systém je navíc čistě mechanický a koncepčně vlastně velmi jednoduchý.

Citroen C6.
Hydropneumatické odpružení u Citroënu končí. Proč bychom toho měli litovat?

Citroën o podvozku Cactusu mluví jako o „létajícím koberci“ a tento výraz není pravdě příliš vzdálený. Komfort jízdy je opravdu hodně nad průměrem a třeba drobné nerovnosti plošně rozbité silnice polyká Cactus s naprostým klidem a se slušným odhlučněním.

Dokonce ani větší nerovnosti nejsou moc cítit a celkově Cactus svou posádku spíše mírně kolíbá, než aby jí dával rozbitou vozovku více najevo.

Se skromnými motory

Vzhledem k celkové nátuře by bylo asi scestné čekat, že se pod kapotou Cactusu objeví kdovíjak výkonné pohonné jednotky. Skromná nabídka zatím sestává ze dvou motorizací. Je tu benzínový tříválec 1.2 PureTech o výkonu 110 koní (81 kW), který lze pořídit buď s manuální pětistupňovou převodovkou, či s měničovým šestistupňovým automatem. Diesel potom zastupuje čtyřválec 1.6 BlueHDI o výkonu 100 koní (74 kW), dostupný pouze s manuálem.

Pro první jízdu jsem vyzkoušel benzínový motor, kterému lze vytknout snad jen hrubší drnčivý chod při zátěži. I přes zesílenou akustickou izolaci se motor do interiéru poměrně dost ozve, ačkoliv tento deficit vynahradí rozumnou dynamikou. Mimo město sice tříválci dojde dech, ale v zástavbě je jako doma a provoz rozhodně nebrzdí.

Citroën Berlingo.
Citroën představil nové Berlingo. Nabídne i „XL“ verzi pro sedm lidí

Cena C4 Cactus startuje na částce 349 900 korun. Ta obsahuje třeba manuální klimatizaci, rádio s Bluetooth, USB a dotykovým displejem, zadní parkovací asistent, palubní počítač nebo kožený volant. Příplatek za automat k motoru 1.2 PureTech činí 40 000 korun a stejnou částku – tedy 389 900 korun, zaplatí zájemce i za Cactus s dieselovým motorem.

Kompletní ceník je ke stažení zde.